«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art

Descripción del Articulo

Elementary school can be the place where many children discover the world. Unfortunately, inside it school curricula suggest only one way of looking at the world. As a result, children’s current knowledge acquired in their home is not covered by teachers. This leads to cultural assimilation of child...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Avendaño Caneo, Andrea
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22313
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:arte
educación
mapuzungun
allküntun
la escucha
art
education
allküntu
listening
id REVUNMSM_d5b82c2f600f65c6d97e420a669d8f2a
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22313
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art«El Mapuzungun es naturaleza»: Estrategias didácticas para lenguas originarias desde las ciencias y el arteAvendaño Caneo, AndreaAvendaño Caneo, Andreaarteeducaciónmapuzungunallküntunla escuchaarteducationmapuzungunallküntulisteningElementary school can be the place where many children discover the world. Unfortunately, inside it school curricula suggest only one way of looking at the world. As a result, children’s current knowledge acquired in their home is not covered by teachers. This leads to cultural assimilation of children in schools that are housed in indigenous communities. For this work, I try to show how from the arts and natural sciences there is a commitment to develop counter-hegemonic activities that investigate the environment and claim the space of an original language. I will focus in activities developed in the South of Chile with Mapuche communities, where the connection of art, science and indigenous people initiates a better settling for schools. Finally, I will introduce allküntun (listening) as a way to understand basic knowledge in Mapuche culture.La escuela primaria puede ser el lugar donde muchos niños descubren el mundo, lamentablemente en ella se sugiere, por parte de los currículos escolares, que existe una manera muy concreta de descubrirlo, callando así, los saberes que los niños ya traen desde sus casas. Muchas escuelas que albergan comunidades indígenas, han contribuido, de manera consciente o no, al matadero cultural de las comunidades. Para este trabajo, intento mostrar cómo desde las artes y las ciencias naturales se apuesta por actividades contra hegemónicas que investigan el entorno y reivindican el espacio de una lengua originaria. Me centraré en experiencias realizadas en el sur de Chile junto a comunidades mapuche donde se evidencia que el cruce entre arte, ciencia y pueblos originarios permite un mejor desempeño por parte de la comunidad educativa. Finalmente presentaré el allkutün (la escucha), como una «disposición» y saber fundamental en la cultura Mapuche.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2020-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2231310.15381/lengsoc.v19i1.22313Lengua y Sociedad; Vol. 19 No. 1 (2020); 13-19Lengua y Sociedad; v. 19 n. 1 (2020); 13-19Lengua y Sociedad; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 13-192413-26591729-972110.15381/lengsoc.v19i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313/17866Derechos de autor 2020 Andrea Avendaño Caneohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223132022-03-02T21:08:31Z
dc.title.none.fl_str_mv «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
«El Mapuzungun es naturaleza»: Estrategias didácticas para lenguas originarias desde las ciencias y el arte
title «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
spellingShingle «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
Avendaño Caneo, Andrea
arte
educación
mapuzungun
allküntun
la escucha
art
education
mapuzungun
allküntu
listening
title_short «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
title_full «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
title_fullStr «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
title_full_unstemmed «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
title_sort «Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
dc.creator.none.fl_str_mv Avendaño Caneo, Andrea
Avendaño Caneo, Andrea
author Avendaño Caneo, Andrea
author_facet Avendaño Caneo, Andrea
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv arte
educación
mapuzungun
allküntun
la escucha
art
education
mapuzungun
allküntu
listening
topic arte
educación
mapuzungun
allküntun
la escucha
art
education
mapuzungun
allküntu
listening
description Elementary school can be the place where many children discover the world. Unfortunately, inside it school curricula suggest only one way of looking at the world. As a result, children’s current knowledge acquired in their home is not covered by teachers. This leads to cultural assimilation of children in schools that are housed in indigenous communities. For this work, I try to show how from the arts and natural sciences there is a commitment to develop counter-hegemonic activities that investigate the environment and claim the space of an original language. I will focus in activities developed in the South of Chile with Mapuche communities, where the connection of art, science and indigenous people initiates a better settling for schools. Finally, I will introduce allküntun (listening) as a way to understand basic knowledge in Mapuche culture.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313
10.15381/lengsoc.v19i1.22313
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313
identifier_str_mv 10.15381/lengsoc.v19i1.22313
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313/17866
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Andrea Avendaño Caneo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Andrea Avendaño Caneo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Lengua y Sociedad; Vol. 19 No. 1 (2020); 13-19
Lengua y Sociedad; v. 19 n. 1 (2020); 13-19
Lengua y Sociedad; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 13-19
2413-2659
1729-9721
10.15381/lengsoc.v19i1
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238321595613184
score 13.888049
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).