«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art
Descripción del Articulo
Elementary school can be the place where many children discover the world. Unfortunately, inside it school curricula suggest only one way of looking at the world. As a result, children’s current knowledge acquired in their home is not covered by teachers. This leads to cultural assimilation of child...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22313 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | arte educación mapuzungun allküntun la escucha art education allküntu listening |
id |
REVUNMSM_d5b82c2f600f65c6d97e420a669d8f2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22313 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art«El Mapuzungun es naturaleza»: Estrategias didácticas para lenguas originarias desde las ciencias y el arteAvendaño Caneo, AndreaAvendaño Caneo, Andreaarteeducaciónmapuzungunallküntunla escuchaarteducationmapuzungunallküntulisteningElementary school can be the place where many children discover the world. Unfortunately, inside it school curricula suggest only one way of looking at the world. As a result, children’s current knowledge acquired in their home is not covered by teachers. This leads to cultural assimilation of children in schools that are housed in indigenous communities. For this work, I try to show how from the arts and natural sciences there is a commitment to develop counter-hegemonic activities that investigate the environment and claim the space of an original language. I will focus in activities developed in the South of Chile with Mapuche communities, where the connection of art, science and indigenous people initiates a better settling for schools. Finally, I will introduce allküntun (listening) as a way to understand basic knowledge in Mapuche culture.La escuela primaria puede ser el lugar donde muchos niños descubren el mundo, lamentablemente en ella se sugiere, por parte de los currículos escolares, que existe una manera muy concreta de descubrirlo, callando así, los saberes que los niños ya traen desde sus casas. Muchas escuelas que albergan comunidades indígenas, han contribuido, de manera consciente o no, al matadero cultural de las comunidades. Para este trabajo, intento mostrar cómo desde las artes y las ciencias naturales se apuesta por actividades contra hegemónicas que investigan el entorno y reivindican el espacio de una lengua originaria. Me centraré en experiencias realizadas en el sur de Chile junto a comunidades mapuche donde se evidencia que el cruce entre arte, ciencia y pueblos originarios permite un mejor desempeño por parte de la comunidad educativa. Finalmente presentaré el allkutün (la escucha), como una «disposición» y saber fundamental en la cultura Mapuche.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2020-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2231310.15381/lengsoc.v19i1.22313Lengua y Sociedad; Vol. 19 No. 1 (2020); 13-19Lengua y Sociedad; v. 19 n. 1 (2020); 13-19Lengua y Sociedad; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 13-192413-26591729-972110.15381/lengsoc.v19i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313/17866Derechos de autor 2020 Andrea Avendaño Caneohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223132022-03-02T21:08:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art «El Mapuzungun es naturaleza»: Estrategias didácticas para lenguas originarias desde las ciencias y el arte |
title |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art |
spellingShingle |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art Avendaño Caneo, Andrea arte educación mapuzungun allküntun la escucha art education mapuzungun allküntu listening |
title_short |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art |
title_full |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art |
title_fullStr |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art |
title_full_unstemmed |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art |
title_sort |
«Mapuzungun is nature»: Didactic Strategies for Native Languages from Science and Art |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Avendaño Caneo, Andrea Avendaño Caneo, Andrea |
author |
Avendaño Caneo, Andrea |
author_facet |
Avendaño Caneo, Andrea |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
arte educación mapuzungun allküntun la escucha art education mapuzungun allküntu listening |
topic |
arte educación mapuzungun allküntun la escucha art education mapuzungun allküntu listening |
description |
Elementary school can be the place where many children discover the world. Unfortunately, inside it school curricula suggest only one way of looking at the world. As a result, children’s current knowledge acquired in their home is not covered by teachers. This leads to cultural assimilation of children in schools that are housed in indigenous communities. For this work, I try to show how from the arts and natural sciences there is a commitment to develop counter-hegemonic activities that investigate the environment and claim the space of an original language. I will focus in activities developed in the South of Chile with Mapuche communities, where the connection of art, science and indigenous people initiates a better settling for schools. Finally, I will introduce allküntun (listening) as a way to understand basic knowledge in Mapuche culture. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313 10.15381/lengsoc.v19i1.22313 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313 |
identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v19i1.22313 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22313/17866 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Andrea Avendaño Caneo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Andrea Avendaño Caneo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 19 No. 1 (2020); 13-19 Lengua y Sociedad; v. 19 n. 1 (2020); 13-19 Lengua y Sociedad; Vol. 19 Núm. 1 (2020); 13-19 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v19i1 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238321595613184 |
score |
13.888049 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).