Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
Descripción del Articulo
This article provides the most important results of an investigation carried out in 2017 in the Ayacucho region that had the objective of determining the theoretical and methodological guidelines necessary for a teaching method of Quechua for receptive bilinguals in Quechua from this region. This ob...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22310 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | enseñanza del quechua bilingüismo receptivo enseñanza de 1ra lengua revitalización lingüística Quechua teaching receptive bilingualism 1st language teaching linguistic revitalization |
id |
REVUNMSM_cde2836d2ac768923e443cbf59d1b3f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22310 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in QuechuaLineamientos para un método de enseñanza de quechua para bilingües receptivos en quechuaMeneses Tutaya, NormaAlonzo Sutta, AliciaGonzales Rodríguez, María MercedesHuanca Quispe, Jaime EdilbertoMeneses Tutaya, NormaAlonzo Sutta, AliciaGonzales Rodríguez, María MercedesHuanca Quispe, Jaime Edilbertoenseñanza del quechuabilingüismo receptivoenseñanza de 1ra lenguarevitalización lingüísticaQuechua teachingreceptive bilingualism1st language teachinglinguistic revitalizationThis article provides the most important results of an investigation carried out in 2017 in the Ayacucho region that had the objective of determining the theoretical and methodological guidelines necessary for a teaching method of Quechua for receptive bilinguals in Quechua from this region. This objective led us to carry out a state of the question on the studies of Quechua linguistics, linguistic application, applied linguistics and sociocultural studies on Andean communities that serve as the basis for such guidelines. Additionally, this review allowed us to show the need for new descriptive studies of the Quechua language and aspects of language planning of this language.En el presente artículo se brinda los resultados más importantes de una investigación llevada a cabo en 2017 en la región de Ayacucho que tuvo el objetivo de determinar los lineamientos teóricos y metodológicos necesarios para la elaboración de un método de enseñanza del quechua para los bilingües receptivos en quechua de esta región. Este objetivo nos condujo a realizar un estado de la cuestión sobre los estudios de lingüística quechua, aplicación lingüística, lingüística aplicada y de estudios socioculturales sobre la cultura y la sociedad andina de esta región que sirvan de base para los mencionados lineamientos. Adicionalmente, esta revisión nos permitió evidenciar la necesidad de nuevos estudios descriptivos de la lengua quechua, así como los aspectos a considerar en la planificación lingüística del corpus de esta lengua.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2020-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2231010.15381/lengsoc.v19i2.22310Lengua y Sociedad; Vol. 19 No. 2 (2020); 143-168Lengua y Sociedad; v. 19 n. 2 (2020); 143-168Lengua y Sociedad; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 143-1682413-26591729-972110.15381/lengsoc.v19i2reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310/17863Derechos de autor 2020 Norma Meneses Tutaya, Alicia Alonzo Sutta, María Mercedes Gonzales Rodríguez, Jaime Edilberto Huanca Quispehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223102022-03-02T21:09:25Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua Lineamientos para un método de enseñanza de quechua para bilingües receptivos en quechua |
title |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua |
spellingShingle |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua Meneses Tutaya, Norma enseñanza del quechua bilingüismo receptivo enseñanza de 1ra lengua revitalización lingüística Quechua teaching receptive bilingualism 1st language teaching linguistic revitalization |
title_short |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua |
title_full |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua |
title_fullStr |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua |
title_full_unstemmed |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua |
title_sort |
Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Meneses Tutaya, Norma Alonzo Sutta, Alicia Gonzales Rodríguez, María Mercedes Huanca Quispe, Jaime Edilberto Meneses Tutaya, Norma Alonzo Sutta, Alicia Gonzales Rodríguez, María Mercedes Huanca Quispe, Jaime Edilberto |
author |
Meneses Tutaya, Norma |
author_facet |
Meneses Tutaya, Norma Alonzo Sutta, Alicia Gonzales Rodríguez, María Mercedes Huanca Quispe, Jaime Edilberto |
author_role |
author |
author2 |
Alonzo Sutta, Alicia Gonzales Rodríguez, María Mercedes Huanca Quispe, Jaime Edilberto |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
enseñanza del quechua bilingüismo receptivo enseñanza de 1ra lengua revitalización lingüística Quechua teaching receptive bilingualism 1st language teaching linguistic revitalization |
topic |
enseñanza del quechua bilingüismo receptivo enseñanza de 1ra lengua revitalización lingüística Quechua teaching receptive bilingualism 1st language teaching linguistic revitalization |
description |
This article provides the most important results of an investigation carried out in 2017 in the Ayacucho region that had the objective of determining the theoretical and methodological guidelines necessary for a teaching method of Quechua for receptive bilinguals in Quechua from this region. This objective led us to carry out a state of the question on the studies of Quechua linguistics, linguistic application, applied linguistics and sociocultural studies on Andean communities that serve as the basis for such guidelines. Additionally, this review allowed us to show the need for new descriptive studies of the Quechua language and aspects of language planning of this language. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310 10.15381/lengsoc.v19i2.22310 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310 |
identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v19i2.22310 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310/17863 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 19 No. 2 (2020); 143-168 Lengua y Sociedad; v. 19 n. 2 (2020); 143-168 Lengua y Sociedad; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 143-168 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v19i2 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238321127948288 |
score |
13.9609585 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).