Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua

Descripción del Articulo

This article provides the most important results of an investigation carried out in 2017 in the Ayacucho region that had the objective of determining the theoretical and methodological guidelines necessary for a teaching method of Quechua for receptive bilinguals in Quechua from this region. This ob...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Meneses Tutaya, Norma, Alonzo Sutta, Alicia, Gonzales Rodríguez, María Mercedes, Huanca Quispe, Jaime Edilberto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22310
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:enseñanza del quechua
bilingüismo receptivo
enseñanza de 1ra lengua
revitalización lingüística
Quechua teaching
receptive bilingualism
1st language teaching
linguistic revitalization
id REVUNMSM_cde2836d2ac768923e443cbf59d1b3f6
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22310
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in QuechuaLineamientos para un método de enseñanza de quechua para bilingües receptivos en quechuaMeneses Tutaya, NormaAlonzo Sutta, AliciaGonzales Rodríguez, María MercedesHuanca Quispe, Jaime EdilbertoMeneses Tutaya, NormaAlonzo Sutta, AliciaGonzales Rodríguez, María MercedesHuanca Quispe, Jaime Edilbertoenseñanza del quechuabilingüismo receptivoenseñanza de 1ra lenguarevitalización lingüísticaQuechua teachingreceptive bilingualism1st language teachinglinguistic revitalizationThis article provides the most important results of an investigation carried out in 2017 in the Ayacucho region that had the objective of determining the theoretical and methodological guidelines necessary for a teaching method of Quechua for receptive bilinguals in Quechua from this region. This objective led us to carry out a state of the question on the studies of Quechua linguistics, linguistic application, applied linguistics and sociocultural studies on Andean communities that serve as the basis for such guidelines. Additionally, this review allowed us to show the need for new descriptive studies of the Quechua language and aspects of language planning of this language.En el presente artículo se brinda los resultados más importantes de una investigación llevada a cabo en 2017 en la región de Ayacucho que tuvo el objetivo de determinar los lineamientos teóricos y metodológicos necesarios para la elaboración de un método de enseñanza del quechua para los bilingües receptivos en quechua de esta región. Este objetivo nos condujo a realizar un estado de la cuestión sobre los estudios de lingüística quechua, aplicación lingüística, lingüística aplicada y de estudios socioculturales sobre la cultura y la sociedad andina de esta región que sirvan de base para los mencionados lineamientos. Adicionalmente, esta revisión nos permitió evidenciar la necesidad de nuevos estudios descriptivos de la lengua quechua, así como los aspectos a considerar en la planificación lingüística del corpus de esta lengua.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2020-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2231010.15381/lengsoc.v19i2.22310Lengua y Sociedad; Vol. 19 No. 2 (2020); 143-168Lengua y Sociedad; v. 19 n. 2 (2020); 143-168Lengua y Sociedad; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 143-1682413-26591729-972110.15381/lengsoc.v19i2reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310/17863Derechos de autor 2020 Norma Meneses Tutaya, Alicia Alonzo Sutta, María Mercedes Gonzales Rodríguez, Jaime Edilberto Huanca Quispehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223102022-03-02T21:09:25Z
dc.title.none.fl_str_mv Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
Lineamientos para un método de enseñanza de quechua para bilingües receptivos en quechua
title Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
spellingShingle Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
Meneses Tutaya, Norma
enseñanza del quechua
bilingüismo receptivo
enseñanza de 1ra lengua
revitalización lingüística
Quechua teaching
receptive bilingualism
1st language teaching
linguistic revitalization
title_short Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
title_full Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
title_fullStr Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
title_full_unstemmed Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
title_sort Guidelines for a Quechua Teaching Method for Receptive Bilinguals in Quechua
dc.creator.none.fl_str_mv Meneses Tutaya, Norma
Alonzo Sutta, Alicia
Gonzales Rodríguez, María Mercedes
Huanca Quispe, Jaime Edilberto
Meneses Tutaya, Norma
Alonzo Sutta, Alicia
Gonzales Rodríguez, María Mercedes
Huanca Quispe, Jaime Edilberto
author Meneses Tutaya, Norma
author_facet Meneses Tutaya, Norma
Alonzo Sutta, Alicia
Gonzales Rodríguez, María Mercedes
Huanca Quispe, Jaime Edilberto
author_role author
author2 Alonzo Sutta, Alicia
Gonzales Rodríguez, María Mercedes
Huanca Quispe, Jaime Edilberto
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv enseñanza del quechua
bilingüismo receptivo
enseñanza de 1ra lengua
revitalización lingüística
Quechua teaching
receptive bilingualism
1st language teaching
linguistic revitalization
topic enseñanza del quechua
bilingüismo receptivo
enseñanza de 1ra lengua
revitalización lingüística
Quechua teaching
receptive bilingualism
1st language teaching
linguistic revitalization
description This article provides the most important results of an investigation carried out in 2017 in the Ayacucho region that had the objective of determining the theoretical and methodological guidelines necessary for a teaching method of Quechua for receptive bilinguals in Quechua from this region. This objective led us to carry out a state of the question on the studies of Quechua linguistics, linguistic application, applied linguistics and sociocultural studies on Andean communities that serve as the basis for such guidelines. Additionally, this review allowed us to show the need for new descriptive studies of the Quechua language and aspects of language planning of this language.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-17
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310
10.15381/lengsoc.v19i2.22310
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310
identifier_str_mv 10.15381/lengsoc.v19i2.22310
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22310/17863
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Lengua y Sociedad; Vol. 19 No. 2 (2020); 143-168
Lengua y Sociedad; v. 19 n. 2 (2020); 143-168
Lengua y Sociedad; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 143-168
2413-2659
1729-9721
10.15381/lengsoc.v19i2
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238321127948288
score 13.9609585
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).