Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity

Descripción del Articulo

Objective: Design a questionnaire for the analysis of teacher identity and validate its content. Methods: theoretical review of the concepts for the creation of the questionnaire: educational trends and norms and the method of expert judgment for the evaluation of the items based on pertinence, rele...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Petkova-Gueorguieva, Marieta
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30213
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Estudio de Validación
Encuestas y Cuestionarios
Docentes
Enseñanza
Educación
Validation Study
Surveys and Questionnaires
Faculty
Teaching
Education
id REVUNMSM_c824a2b9088e4be92698f5961d5cf2f3
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30213
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identityDiseño y validación de contenido de un instrumento para el análisis de la identidad docentePetkova-Gueorguieva, MarietaPetkova-Gueorguieva, MarietaEstudio de ValidaciónEncuestas y CuestionariosDocentesEnseñanzaEducaciónValidation StudySurveys and QuestionnairesFacultyTeachingEducationObjective: Design a questionnaire for the analysis of teacher identity and validate its content. Methods: theoretical review of the concepts for the creation of the questionnaire: educational trends and norms and the method of expert judgment for the evaluation of the items based on pertinence, relevance, clarity and sufficiency. The statistical indices of content validity were used Aiken's V coefficient and Content Validity Index (CVI) of Lawshe (1975) modified by Tristán-López 2008. Results: The concept of teaching identity was defined as “the teacher's self-reflection about their teaching work and relationship they establish with their immediate, institutional and work context”, and the specifications for the use of the questionnaire were developed. The wording of the 33 items was improved and the final version of the instrument after the evaluation by the expert judges and the quantitative analysis left with 6 general questions and 40 specific reagents, distributed in three dimensions: disciplinary 5 reagents, didactic pedagogical 23 and institutional and work context 12 reagents. Conclusion: It was concluded that the design and content evaluation of the instrument contributed to the evidence of validity of the instrument for analysis of teacher identityObjetivo: Diseñar un cuestionario para el análisis de la identidad docente y validar su contenido. Métodos: Revisión teórica de los conceptos para la creación del cuestionario: corrientes y normas educativas y el método de juicio de expertos para la evaluación de los ítems en función a la pertinencia, relevancia, claridad y suficiencia. Se utilizó los índices estadísticos de validez de contenido V de Aiken y el Índice de Validez de Contenido (IVC) de Lawshe (1975) modificado por Tristán-López 2008. Resultados: Se definió el concepto de identidad docente como “la autoreflexión docente acerca de su labor de enseñanza que desarrolla y la relación que establece con su contexto inmediato, institucional y laboral”, y se elaboraron las especificaciones de uso del cuestionario. Se mejoró la redacción de 33 ítems y la versión del instrumento posterior a la evaluación de los jueces expertos y el análisis cuantitativo quedó con 6 preguntas generales y 40 reactivos específicos, distribuidos en tres dimensiones: disciplinar 5 reactivos, pedagógica didáctica 23 y contexto institucional y laboral 12 reactivos. Conclusión: Se concluyó que la etapa del diseño y de evaluación del contenido del instrumento contribuyó a las evidencias de validez del instrumento para el análisis de la identidad docente.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2025-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/3021310.15381/os.v28i1.30213Odontología Sanmarquina; Vol. 28 No. 1 (2025); e30213Odontología Sanmarquina; Vol. 28 Núm. 1 (2025); e302131609-86171560-9111reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213/22381Derechos de autor 2025 Marieta Petkova-Gueorguievahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/302132025-05-21T21:13:44Z
dc.title.none.fl_str_mv Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
Diseño y validación de contenido de un instrumento para el análisis de la identidad docente
title Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
spellingShingle Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
Petkova-Gueorguieva, Marieta
Estudio de Validación
Encuestas y Cuestionarios
Docentes
Enseñanza
Educación
Validation Study
Surveys and Questionnaires
Faculty
Teaching
Education
title_short Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
title_full Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
title_fullStr Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
title_full_unstemmed Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
title_sort Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
dc.creator.none.fl_str_mv Petkova-Gueorguieva, Marieta
Petkova-Gueorguieva, Marieta
author Petkova-Gueorguieva, Marieta
author_facet Petkova-Gueorguieva, Marieta
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Estudio de Validación
Encuestas y Cuestionarios
Docentes
Enseñanza
Educación
Validation Study
Surveys and Questionnaires
Faculty
Teaching
Education
topic Estudio de Validación
Encuestas y Cuestionarios
Docentes
Enseñanza
Educación
Validation Study
Surveys and Questionnaires
Faculty
Teaching
Education
description Objective: Design a questionnaire for the analysis of teacher identity and validate its content. Methods: theoretical review of the concepts for the creation of the questionnaire: educational trends and norms and the method of expert judgment for the evaluation of the items based on pertinence, relevance, clarity and sufficiency. The statistical indices of content validity were used Aiken's V coefficient and Content Validity Index (CVI) of Lawshe (1975) modified by Tristán-López 2008. Results: The concept of teaching identity was defined as “the teacher's self-reflection about their teaching work and relationship they establish with their immediate, institutional and work context”, and the specifications for the use of the questionnaire were developed. The wording of the 33 items was improved and the final version of the instrument after the evaluation by the expert judges and the quantitative analysis left with 6 general questions and 40 specific reagents, distributed in three dimensions: disciplinary 5 reagents, didactic pedagogical 23 and institutional and work context 12 reagents. Conclusion: It was concluded that the design and content evaluation of the instrument contributed to the evidence of validity of the instrument for analysis of teacher identity
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-03-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213
10.15381/os.v28i1.30213
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213
identifier_str_mv 10.15381/os.v28i1.30213
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213/22381
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Marieta Petkova-Gueorguieva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Marieta Petkova-Gueorguieva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
dc.source.none.fl_str_mv Odontología Sanmarquina; Vol. 28 No. 1 (2025); e30213
Odontología Sanmarquina; Vol. 28 Núm. 1 (2025); e30213
1609-8617
1560-9111
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424153957269504
score 13.915032
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).