Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity
Descripción del Articulo
Objective: Design a questionnaire for the analysis of teacher identity and validate its content. Methods: theoretical review of the concepts for the creation of the questionnaire: educational trends and norms and the method of expert judgment for the evaluation of the items based on pertinence, rele...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30213 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Estudio de Validación Encuestas y Cuestionarios Docentes Enseñanza Educación Validation Study Surveys and Questionnaires Faculty Teaching Education |
| id |
REVUNMSM_c824a2b9088e4be92698f5961d5cf2f3 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30213 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identityDiseño y validación de contenido de un instrumento para el análisis de la identidad docentePetkova-Gueorguieva, MarietaPetkova-Gueorguieva, MarietaEstudio de ValidaciónEncuestas y CuestionariosDocentesEnseñanzaEducaciónValidation StudySurveys and QuestionnairesFacultyTeachingEducationObjective: Design a questionnaire for the analysis of teacher identity and validate its content. Methods: theoretical review of the concepts for the creation of the questionnaire: educational trends and norms and the method of expert judgment for the evaluation of the items based on pertinence, relevance, clarity and sufficiency. The statistical indices of content validity were used Aiken's V coefficient and Content Validity Index (CVI) of Lawshe (1975) modified by Tristán-López 2008. Results: The concept of teaching identity was defined as “the teacher's self-reflection about their teaching work and relationship they establish with their immediate, institutional and work context”, and the specifications for the use of the questionnaire were developed. The wording of the 33 items was improved and the final version of the instrument after the evaluation by the expert judges and the quantitative analysis left with 6 general questions and 40 specific reagents, distributed in three dimensions: disciplinary 5 reagents, didactic pedagogical 23 and institutional and work context 12 reagents. Conclusion: It was concluded that the design and content evaluation of the instrument contributed to the evidence of validity of the instrument for analysis of teacher identityObjetivo: Diseñar un cuestionario para el análisis de la identidad docente y validar su contenido. Métodos: Revisión teórica de los conceptos para la creación del cuestionario: corrientes y normas educativas y el método de juicio de expertos para la evaluación de los ítems en función a la pertinencia, relevancia, claridad y suficiencia. Se utilizó los índices estadísticos de validez de contenido V de Aiken y el Índice de Validez de Contenido (IVC) de Lawshe (1975) modificado por Tristán-López 2008. Resultados: Se definió el concepto de identidad docente como “la autoreflexión docente acerca de su labor de enseñanza que desarrolla y la relación que establece con su contexto inmediato, institucional y laboral”, y se elaboraron las especificaciones de uso del cuestionario. Se mejoró la redacción de 33 ítems y la versión del instrumento posterior a la evaluación de los jueces expertos y el análisis cuantitativo quedó con 6 preguntas generales y 40 reactivos específicos, distribuidos en tres dimensiones: disciplinar 5 reactivos, pedagógica didáctica 23 y contexto institucional y laboral 12 reactivos. Conclusión: Se concluyó que la etapa del diseño y de evaluación del contenido del instrumento contribuyó a las evidencias de validez del instrumento para el análisis de la identidad docente.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2025-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/3021310.15381/os.v28i1.30213Odontología Sanmarquina; Vol. 28 No. 1 (2025); e30213Odontología Sanmarquina; Vol. 28 Núm. 1 (2025); e302131609-86171560-9111reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213/22381Derechos de autor 2025 Marieta Petkova-Gueorguievahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/302132025-05-21T21:13:44Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity Diseño y validación de contenido de un instrumento para el análisis de la identidad docente |
| title |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity |
| spellingShingle |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity Petkova-Gueorguieva, Marieta Estudio de Validación Encuestas y Cuestionarios Docentes Enseñanza Educación Validation Study Surveys and Questionnaires Faculty Teaching Education |
| title_short |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity |
| title_full |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity |
| title_fullStr |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity |
| title_full_unstemmed |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity |
| title_sort |
Design and content validity of an instrument for analysis of teacher identity |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Petkova-Gueorguieva, Marieta Petkova-Gueorguieva, Marieta |
| author |
Petkova-Gueorguieva, Marieta |
| author_facet |
Petkova-Gueorguieva, Marieta |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Estudio de Validación Encuestas y Cuestionarios Docentes Enseñanza Educación Validation Study Surveys and Questionnaires Faculty Teaching Education |
| topic |
Estudio de Validación Encuestas y Cuestionarios Docentes Enseñanza Educación Validation Study Surveys and Questionnaires Faculty Teaching Education |
| description |
Objective: Design a questionnaire for the analysis of teacher identity and validate its content. Methods: theoretical review of the concepts for the creation of the questionnaire: educational trends and norms and the method of expert judgment for the evaluation of the items based on pertinence, relevance, clarity and sufficiency. The statistical indices of content validity were used Aiken's V coefficient and Content Validity Index (CVI) of Lawshe (1975) modified by Tristán-López 2008. Results: The concept of teaching identity was defined as “the teacher's self-reflection about their teaching work and relationship they establish with their immediate, institutional and work context”, and the specifications for the use of the questionnaire were developed. The wording of the 33 items was improved and the final version of the instrument after the evaluation by the expert judges and the quantitative analysis left with 6 general questions and 40 specific reagents, distributed in three dimensions: disciplinary 5 reagents, didactic pedagogical 23 and institutional and work context 12 reagents. Conclusion: It was concluded that the design and content evaluation of the instrument contributed to the evidence of validity of the instrument for analysis of teacher identity |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-03-31 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213 10.15381/os.v28i1.30213 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213 |
| identifier_str_mv |
10.15381/os.v28i1.30213 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/30213/22381 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Marieta Petkova-Gueorguieva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Marieta Petkova-Gueorguieva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Odontología Sanmarquina; Vol. 28 No. 1 (2025); e30213 Odontología Sanmarquina; Vol. 28 Núm. 1 (2025); e30213 1609-8617 1560-9111 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424153957269504 |
| score |
13.915032 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).