Punkuri mural art, nepeña, ancash
Descripción del Articulo
Buildings constructed with hand-molded bricks of various shapes and then diligently coatings, such Punkuri (Nepeña) and Sechin (Casma) served for the use of color, running low and high relief, such as sculpture in the non-exempt being represented deities, mythical scenes-religious, with the interven...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/7374 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7374 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Mural Art Painting Sculpture Artistic Style Andean worldview. Arte mural pintura escultura estilo artístico cosmovisión andina. |
id |
REVUNMSM_c819adaae552063c02184746e6916a5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/7374 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Punkuri mural art, nepeña, ancashArte mural de Punkurí, Nepeña, AncashSamaniego Román, Lorenzo A.Mural ArtPaintingSculptureArtistic StyleAndean worldview.Arte muralpinturaesculturaestilo artísticocosmovisión andina.Buildings constructed with hand-molded bricks of various shapes and then diligently coatings, such Punkuri (Nepeña) and Sechin (Casma) served for the use of color, running low and high relief, such as sculpture in the non-exempt being represented deities, mythical scenes-religious, with the intervention of man, fauna, flora and natural phenomena. The mural art of these buildings was linked to the religious, the worldview of the Andean people and is part of the visual language of the artists of the era, such as Punkuri that contributed to the development of artistic style Sechin, present in most of Archaic and Formative periods, probably between 4 000 to 1 000 years before Christ.Los edificios construidos con adobes modelados a mano de diferentes formas y luego diligentemente enlucidos, tales Punkurí (Nepeña) y Sechín (Casma), sirvieron para el uso del color, la ejecución de bajo y alto relieves, como la escultura de bulto no exenta, representándose divinidades, escenas mítico-religiosas, con la intervención del hombre, de la fauna, flora y fenómenos naturales. El arte mural de estos edificios estuvo vinculado a la función religiosa, a la cosmovisión del hombre andino y que forma parte del lenguaje plástico de los artistas de la época, como el de Punkurí que contribuyó al desarrollo del estilo artístico Sechín, presente en gran parte de los Períodos Arcaico y Formativo, probablemente entre los 4000 a 1000 años antes de Cristo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2012-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/737410.15381/is.v16i28.7374Investigaciones Sociales; Vol. 16 No. 28 (2012); 15 -33Investigaciones Sociales; Vol. 16 Núm. 28 (2012); 15 -331818-47581560-9073reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7374/6439Derechos de autor 2012 Lorenzo A. Samaniego Románhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/73742020-05-18T13:04:23Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Punkuri mural art, nepeña, ancash Arte mural de Punkurí, Nepeña, Ancash |
title |
Punkuri mural art, nepeña, ancash |
spellingShingle |
Punkuri mural art, nepeña, ancash Samaniego Román, Lorenzo A. Mural Art Painting Sculpture Artistic Style Andean worldview. Arte mural pintura escultura estilo artístico cosmovisión andina. |
title_short |
Punkuri mural art, nepeña, ancash |
title_full |
Punkuri mural art, nepeña, ancash |
title_fullStr |
Punkuri mural art, nepeña, ancash |
title_full_unstemmed |
Punkuri mural art, nepeña, ancash |
title_sort |
Punkuri mural art, nepeña, ancash |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Samaniego Román, Lorenzo A. |
author |
Samaniego Román, Lorenzo A. |
author_facet |
Samaniego Román, Lorenzo A. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Mural Art Painting Sculpture Artistic Style Andean worldview. Arte mural pintura escultura estilo artístico cosmovisión andina. |
topic |
Mural Art Painting Sculpture Artistic Style Andean worldview. Arte mural pintura escultura estilo artístico cosmovisión andina. |
description |
Buildings constructed with hand-molded bricks of various shapes and then diligently coatings, such Punkuri (Nepeña) and Sechin (Casma) served for the use of color, running low and high relief, such as sculpture in the non-exempt being represented deities, mythical scenes-religious, with the intervention of man, fauna, flora and natural phenomena. The mural art of these buildings was linked to the religious, the worldview of the Andean people and is part of the visual language of the artists of the era, such as Punkuri that contributed to the development of artistic style Sechin, present in most of Archaic and Formative periods, probably between 4 000 to 1 000 years before Christ. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7374 10.15381/is.v16i28.7374 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7374 |
identifier_str_mv |
10.15381/is.v16i28.7374 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/7374/6439 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2012 Lorenzo A. Samaniego Román https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2012 Lorenzo A. Samaniego Román https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigaciones Sociales; Vol. 16 No. 28 (2012); 15 -33 Investigaciones Sociales; Vol. 16 Núm. 28 (2012); 15 -33 1818-4758 1560-9073 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238215844626433 |
score |
13.940932 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).