School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization
Descripción del Articulo
This article, based on fieldwork conducted in a primary school in Lucanas Province (Ayacucho, Peru), highlights the communicative role of children´s spatial organization in school line-ups. I suggest that school line-ups may be particularly emphasized in agricultural communities that have historical...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22651 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22651 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Formación escolar organización espacial ciudadanía incluyente escuelas primarias rurales school line-ups spatial organization inclusive citizenship rural primary schools |
id |
REVUNMSM_9f00c1c8c4f2501b8cf88046f3f5e1b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22651 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organizationLa formación escolar y la ciudadanía en el Perú rural andino: el papel comunicativo de la organización espacialGrim-Feinberg, KateGrim-Feinberg, KateFormación escolarorganización espacialciudadanía incluyenteescuelas primarias ruralesschool line-upsspatial organizationinclusive citizenshiprural primary schoolsThis article, based on fieldwork conducted in a primary school in Lucanas Province (Ayacucho, Peru), highlights the communicative role of children´s spatial organization in school line-ups. I suggest that school line-ups may be particularly emphasized in agricultural communities that have historically been left out of the national imaginary. The straight lines may be oriented toward forming children into citizen-subjects who are orderly, oriented toward progress, and united with an imagined national community. Furthermore, the spectacle form of school line-ups creates a connection between the norms of citizenship taught in school and the multiple spectacles in which children participate in communal agricultural life. These preliminary results draw attention to the importance of considering spatial organization both in and outside of school as a significant element in citizenship education and a key topic for reflection in the promotion of inclusive citizenship.Este artículo, basado en trabajo de campo en una escuela primaria de la provincia de Lucanas (Ayacucho, Perú), destaca el papel comunicativo que tiene la organización espacial de los niños en las formaciones escolares. Sugiero que la formación podría ser particularmente destacada en comunidades campesinas que históricamente han quedado fuera de lo imaginario nacional—la forma de líneas rectas podría estar orientada a formar sujeto-ciudadanos que sean ordenados, orientados al progreso y unidos con una comunidad nacional imaginada. Además la forma de espectáculo crea un vínculo entre las normas de ciudadanía que se enseñan en la formación y los múltiples espectáculos en los cuales participan los niños en la vida comunal campesina. Estos resultados preliminares señalan la importancia de considerar la organización espacial dentro y fuera de la escuela como un elemento significativo en la formación ciudadana y un tema clave para reflexionar para la promoción de una ciudadanía incluyente.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2012-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2265110.15381/lengsoc.v12i1.22651Lengua y Sociedad; Vol. 12 No. 1 (2012); 177-191Lengua y Sociedad; v. 12 n. 1 (2012); 177-191Lengua y Sociedad; Vol. 12 Núm. 1 (2012); 177-1912413-26591729-972110.15381/lengsoc.v12i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22651/18052Derechos de autor 2012 Kate Grim-Feinberghttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/226512022-03-31T13:36:53Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization La formación escolar y la ciudadanía en el Perú rural andino: el papel comunicativo de la organización espacial |
title |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization |
spellingShingle |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization Grim-Feinberg, Kate Formación escolar organización espacial ciudadanía incluyente escuelas primarias rurales school line-ups spatial organization inclusive citizenship rural primary schools |
title_short |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization |
title_full |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization |
title_fullStr |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization |
title_full_unstemmed |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization |
title_sort |
School education and citizenship in rural Andean Peru: the communicative role of spatial organization |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Grim-Feinberg, Kate Grim-Feinberg, Kate |
author |
Grim-Feinberg, Kate |
author_facet |
Grim-Feinberg, Kate |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Formación escolar organización espacial ciudadanía incluyente escuelas primarias rurales school line-ups spatial organization inclusive citizenship rural primary schools |
topic |
Formación escolar organización espacial ciudadanía incluyente escuelas primarias rurales school line-ups spatial organization inclusive citizenship rural primary schools |
description |
This article, based on fieldwork conducted in a primary school in Lucanas Province (Ayacucho, Peru), highlights the communicative role of children´s spatial organization in school line-ups. I suggest that school line-ups may be particularly emphasized in agricultural communities that have historically been left out of the national imaginary. The straight lines may be oriented toward forming children into citizen-subjects who are orderly, oriented toward progress, and united with an imagined national community. Furthermore, the spectacle form of school line-ups creates a connection between the norms of citizenship taught in school and the multiple spectacles in which children participate in communal agricultural life. These preliminary results draw attention to the importance of considering spatial organization both in and outside of school as a significant element in citizenship education and a key topic for reflection in the promotion of inclusive citizenship. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22651 10.15381/lengsoc.v12i1.22651 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22651 |
identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v12i1.22651 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22651/18052 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2012 Kate Grim-Feinberg https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2012 Kate Grim-Feinberg https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 12 No. 1 (2012); 177-191 Lengua y Sociedad; v. 12 n. 1 (2012); 177-191 Lengua y Sociedad; Vol. 12 Núm. 1 (2012); 177-191 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v12i1 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238322362122240 |
score |
13.919782 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).