Master Rowe and the origins of anthropological thinking
Descripción del Articulo
Rowe (1964) is, perhaps, who suggested before anyone - with a fine sense of historical time - that the Jesuit Acosta was the writer of Indias first establishing a temporal sequence in which some stages of cultural evolution ‘succession’ ones to others. The type present in the proem of his missionary...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/14667 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/14667 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | José de Acosta Rowe Historia de la Antropología Teoría del progreso Andes Mesoamérica Jose de Acosta History of Anthropology Theory of Progresso Mesoamerica |
id |
REVUNMSM_9d4a62e4a9474ffe8ae9b63710e99424 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/14667 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Master Rowe and the origins of anthropological thinkingEl maestro Rowe y los orígenes de la reflexión antropológicadel Pino Díaz, FerminJosé de AcostaRoweHistoria de la AntropologíaTeoría del progresoAndesMesoaméricaJose de AcostaRoweHistory of AnthropologyTheory of ProgressoAndesMesoamericaRowe (1964) is, perhaps, who suggested before anyone - with a fine sense of historical time - that the Jesuit Acosta was the writer of Indias first establishing a temporal sequence in which some stages of cultural evolution ‘succession’ ones to others. The type present in the proem of his missionary treat ise (De Procuranda Indorum salute, 1588) is ‘historized’ only in his history of 1590, precisely to the encounter with Mexican traditions about his past by contrast chichimecas, which Acosta perceived as ‘parallel’ to Inca traditions about the ‘chunchos’ of the Andes. In the following year published Rowe a general reflection on ‘the Renaissance origins of Anthropology’ (American Anthropologist, 1965): what mattered in this discipline was having destroyed ethnocentrism Christian to see other cultures, and that the admiration and new translation of the Italian humanists of the 14th and 15th centuries the texts and classic monunentos, product of a non-Christian culture. I found a reef interpretation in these two articles (1964, 1965) to construct a building anthropological P. Acosta, affiliating with the current humanist rather than trusting their ethnographic data (mostly borrowed).Rowe (1964) es, tal vez, quien sugirió antes que nadie —con un fino sentido del tiempo histórico— que el jesuita Acosta fue el escritor de Indias que establece primeramente una secuencia temporal en que diversas etapas de la evolución cultural se «suceden» unas a otras. La tipología presente en el proemio de su tratado misional (De Procuranda Indorum salute, 1588) se «historiza» solamente en su Historia de 1590, precisamente al toparse con las tradiciones mexicanas sobre su pasado por contraposición con los «chichimecas», que Acosta percibe como «paralelas» a las tradiciones incaicas sobre los «chunchos» de los Andes, Al año siguiente publicará Rowe una reflexión general sobre «los orígenes renacentistas de la antropología» (American Anthropologist, 1965): lo que importaba de esta disciplina era haber destruido el etnocentrismo cristiano a la hora de contemplar otras culturas, y eso por la admiración y traducción nueva de los humanistas italianos de los siglos xiv y xv hacia los textos y monunentos clásicos, producto de una cultura no cristiana. Yo encontré un filón interpretativo en estos dos artículos (1964, 1965) para construir un edificio antropológico al P. Acosta, afiliándolo a la corriente humanista más que confiando en sus datos etnográficos (la mayor parte prestados).Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2018-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/1466710.15381/is.v21i39.14667Investigaciones Sociales; Vol. 21 No. 39 (2017); 97-112Investigaciones Sociales; Vol. 21 Núm. 39 (2017); 97-1121818-47581560-9073reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/14667/12862Derechos de autor 2018 Fermin del Pino Díazhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/146672019-04-16T18:53:23Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Master Rowe and the origins of anthropological thinking El maestro Rowe y los orígenes de la reflexión antropológica |
title |
Master Rowe and the origins of anthropological thinking |
spellingShingle |
Master Rowe and the origins of anthropological thinking del Pino Díaz, Fermin José de Acosta Rowe Historia de la Antropología Teoría del progreso Andes Mesoamérica Jose de Acosta Rowe History of Anthropology Theory of Progresso Andes Mesoamerica |
title_short |
Master Rowe and the origins of anthropological thinking |
title_full |
Master Rowe and the origins of anthropological thinking |
title_fullStr |
Master Rowe and the origins of anthropological thinking |
title_full_unstemmed |
Master Rowe and the origins of anthropological thinking |
title_sort |
Master Rowe and the origins of anthropological thinking |
dc.creator.none.fl_str_mv |
del Pino Díaz, Fermin |
author |
del Pino Díaz, Fermin |
author_facet |
del Pino Díaz, Fermin |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
José de Acosta Rowe Historia de la Antropología Teoría del progreso Andes Mesoamérica Jose de Acosta Rowe History of Anthropology Theory of Progresso Andes Mesoamerica |
topic |
José de Acosta Rowe Historia de la Antropología Teoría del progreso Andes Mesoamérica Jose de Acosta Rowe History of Anthropology Theory of Progresso Andes Mesoamerica |
description |
Rowe (1964) is, perhaps, who suggested before anyone - with a fine sense of historical time - that the Jesuit Acosta was the writer of Indias first establishing a temporal sequence in which some stages of cultural evolution ‘succession’ ones to others. The type present in the proem of his missionary treat ise (De Procuranda Indorum salute, 1588) is ‘historized’ only in his history of 1590, precisely to the encounter with Mexican traditions about his past by contrast chichimecas, which Acosta perceived as ‘parallel’ to Inca traditions about the ‘chunchos’ of the Andes. In the following year published Rowe a general reflection on ‘the Renaissance origins of Anthropology’ (American Anthropologist, 1965): what mattered in this discipline was having destroyed ethnocentrism Christian to see other cultures, and that the admiration and new translation of the Italian humanists of the 14th and 15th centuries the texts and classic monunentos, product of a non-Christian culture. I found a reef interpretation in these two articles (1964, 1965) to construct a building anthropological P. Acosta, affiliating with the current humanist rather than trusting their ethnographic data (mostly borrowed). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/14667 10.15381/is.v21i39.14667 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/14667 |
identifier_str_mv |
10.15381/is.v21i39.14667 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/14667/12862 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Fermin del Pino Díaz https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Fermin del Pino Díaz https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigaciones Sociales; Vol. 21 No. 39 (2017); 97-112 Investigaciones Sociales; Vol. 21 Núm. 39 (2017); 97-112 1818-4758 1560-9073 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238218277322752 |
score |
13.891227 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).