Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru

Descripción del Articulo

This research shows the teaching practice of the teachers of the action-research project carried out with Spanish-speaking students for the teaching of Shipibo-Konibo as a second language at a basic level. The state of the Shipibo-Konibo language is described together with the current situation of t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Torres Castillo, Fernando Aarón, Meneses Tutaya, Norma Isabel, Castillo Farroñay, Zamia Ivon, Arce Mahua, Pilar Rossany, Ticse Sanchez, Nelson Sucey
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22442
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22442
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:pedagogía crítica
cosmovisión indígena
etnografía crítica
familia Pano
interculturalidad
critical pedagogy
indigenous worldview
critical ethnography
Panoan family
interculturality
id REVUNMSM_9cb3c4a09dcc8af658cd717093cd7bf8
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22442
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in PeruPráxica docente crítica de la enseñanza del shipibo-konibo a monolingües de español en PerúTorres Castillo, Fernando AarónMeneses Tutaya, Norma IsabelCastillo Farroñay, Zamia IvonArce Mahua, Pilar RossanyTicse Sanchez, Nelson SuceyTorres Castillo, Fernando AarónMeneses Tutaya, Norma IsabelCastillo Farroñay, Zamia IvonArce Mahua, Pilar RossanyTicse Sanchez, Nelson Suceypedagogía críticacosmovisión indígenaetnografía críticafamilia Panointerculturalidadcritical pedagogyindigenous worldviewcritical ethnographyPanoan familyinterculturalityThis research shows the teaching practice of the teachers of the action-research project carried out with Spanish-speaking students for the teaching of Shipibo-Konibo as a second language at a basic level. The state of the Shipibo-Konibo language is described together with the current situation of the indigenous communities that speak that language; then, a brief summary of the project and the methodological aspects that were applied in the clases is presented. Finally, the issues that emerged from the analysis of teaching practice be announced.La presente investigación muestra la práxica docente de los profesores del proyecto de investigación-acción realizado con estudiantes hablantes de español para la enseñanza del shipibo-konibo como segunda lengua a nivel básico. Se describe el estado de la lengua shipibo-konibo junto con la situación actual de las comunidades indígenas hablantes de aquella lengua. Luego, se presenta un breve resumen del proyecto y los aspectos metodológicos que se aplicaron en las clases. Por último, se dan a conocer los temas que surgieron del análisis de la práxica docente.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2244210.15381/lengsoc.v21i1.22442Lengua y Sociedad; Vol. 21 No. 1 (2022); 109-128Lengua y Sociedad; v. 21 n. 1 (2022); 109-128Lengua y Sociedad; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 109-1282413-26591729-972110.15381/lengsoc.v21i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22442/18279Derechos de autor 2022 Fernando Aarón Torres Castillo, Norma Isabel Meneses Tutaya, Zamia Ivon Castillo Farroñay, Pilar Rossany Arce Mahua (Metsá Rama), Nelson Sucey Ticse Sanchezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/224422022-07-09T13:30:40Z
dc.title.none.fl_str_mv Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru
Práxica docente crítica de la enseñanza del shipibo-konibo a monolingües de español en Perú
title Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru
spellingShingle Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru
Torres Castillo, Fernando Aarón
pedagogía crítica
cosmovisión indígena
etnografía crítica
familia Pano
interculturalidad
critical pedagogy
indigenous worldview
critical ethnography
Panoan family
interculturality
title_short Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru
title_full Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru
title_fullStr Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru
title_full_unstemmed Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru
title_sort Critical teaching practice of the teaching of Shipibo-Konibo to monolingual Spanish in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Torres Castillo, Fernando Aarón
Meneses Tutaya, Norma Isabel
Castillo Farroñay, Zamia Ivon
Arce Mahua, Pilar Rossany
Ticse Sanchez, Nelson Sucey
Torres Castillo, Fernando Aarón
Meneses Tutaya, Norma Isabel
Castillo Farroñay, Zamia Ivon
Arce Mahua, Pilar Rossany
Ticse Sanchez, Nelson Sucey
author Torres Castillo, Fernando Aarón
author_facet Torres Castillo, Fernando Aarón
Meneses Tutaya, Norma Isabel
Castillo Farroñay, Zamia Ivon
Arce Mahua, Pilar Rossany
Ticse Sanchez, Nelson Sucey
author_role author
author2 Meneses Tutaya, Norma Isabel
Castillo Farroñay, Zamia Ivon
Arce Mahua, Pilar Rossany
Ticse Sanchez, Nelson Sucey
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv pedagogía crítica
cosmovisión indígena
etnografía crítica
familia Pano
interculturalidad
critical pedagogy
indigenous worldview
critical ethnography
Panoan family
interculturality
topic pedagogía crítica
cosmovisión indígena
etnografía crítica
familia Pano
interculturalidad
critical pedagogy
indigenous worldview
critical ethnography
Panoan family
interculturality
description This research shows the teaching practice of the teachers of the action-research project carried out with Spanish-speaking students for the teaching of Shipibo-Konibo as a second language at a basic level. The state of the Shipibo-Konibo language is described together with the current situation of the indigenous communities that speak that language; then, a brief summary of the project and the methodological aspects that were applied in the clases is presented. Finally, the issues that emerged from the analysis of teaching practice be announced.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22442
10.15381/lengsoc.v21i1.22442
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22442
identifier_str_mv 10.15381/lengsoc.v21i1.22442
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22442/18279
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Lengua y Sociedad; Vol. 21 No. 1 (2022); 109-128
Lengua y Sociedad; v. 21 n. 1 (2022); 109-128
Lengua y Sociedad; Vol. 21 Núm. 1 (2022); 109-128
2413-2659
1729-9721
10.15381/lengsoc.v21i1
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238321732976640
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).