The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis

Descripción del Articulo

The present study aims to characterize the school argumentation under the pragma linguistic approach from the analysis of argumentative texts written by a group of adolescents (average age 16) in the last grade of secondary school of regular basic education. Within the framework of this investigatio...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Villanueva Chaucas, María Elena
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22341
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Acto de habla
fuerza ilocucionaria del acto argumentativo
orientación argumentativa
soporte retórico
estructura argumentativa
speech act
illocutionary force of the argumentative act
argumentative orientation
rhetorical support
argumentative structure
id REVUNMSM_9ba5b121972dc5f327b76cf88136e927
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22341
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysisLa argumentación en la esfera escolar: análisis pragmalingüísticoVillanueva Chaucas, María ElenaVillanueva Chaucas, María ElenaActo de hablafuerza ilocucionaria del acto argumentativoorientación argumentativasoporte retóricoestructura argumentativaspeech actillocutionary force of the argumentative actargumentative orientationrhetorical supportargumentative structureThe present study aims to characterize the school argumentation under the pragma linguistic approach from the analysis of argumentative texts written by a group of adolescents (average age 16) in the last grade of secondary school of regular basic education. Within the framework of this investigation, the pragmatic and linguistic components are explained, such as the illocutionary force of the argumentative act, the rhetorical support and the argumentative orientation. Since the configuration of the school argumentation is shown, the research methodology is designed as a qualitative investigation with descriptive approach. The results show the recurrent use of reservations, declarations of use and reiteration of the point of view in the production of its arguments. On the other hand, the argumentative structure that students design in all their arguments is preferably clustered. Likewise, there was a greater use of co-oriented argumentative connectors, in relation to the anti-oriented ones without neglecting the re-formulators and argumentative operators. As for rhetorical support, the use of argumentative techniques such as pragmatic and definitional arguments is frequent.El presente estudio tiene como objetivo caracterizar la argumentación escolar bajo el enfoque pragmalingüístico a partir del análisis de textos argumentativos escritos por un grupo de adolescentes (edad promedio 16) que se encuentra en el último grado de secundaria de Educación Básica Regular. En el marco de esta investigación, se explican los componentes pragmáticos y lingüísticos, tales como fuerza ilocucionaria del acto argumentativo, el soporte retórico y la orientación argumentativa. La metodología de trabajo se delinea como una investigación cualitativa con orientación descriptiva, puesto que se muestra la configuración de la argumentación escolar. Los resultados evidencian el uso recurrente de reservas, declarativos de uso y la reiteración del punto de vista en la producción de los argumentos. Por otro lado, la estructura argumentativa que diseñan los estudiantes en todos sus argumentos es, preferentemente, arracimada. Asimismo, se halló un mayor uso de conectores argumentativos coorientados, en relación con los antiorientados, sin dejar de lado los reformuladores y operadores argumentativos. En cuanto al soporte retórico, es frecuente el uso de técnicas argumentativas como el argumento pragmático y el de definición.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2019-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2234110.15381/lengsoc.v18i1.22341Lengua y Sociedad; Vol. 18 No. 1 (2019); 67-85Lengua y Sociedad; v. 18 n. 1 (2019); 67-85Lengua y Sociedad; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 67-852413-26591729-972110.15381/lengsoc.v18i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341/17886Derechos de autor 2019 María Elena Villanueva Chaucashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223412022-03-02T23:29:34Z
dc.title.none.fl_str_mv The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
La argumentación en la esfera escolar: análisis pragmalingüístico
title The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
spellingShingle The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
Villanueva Chaucas, María Elena
Acto de habla
fuerza ilocucionaria del acto argumentativo
orientación argumentativa
soporte retórico
estructura argumentativa
speech act
illocutionary force of the argumentative act
argumentative orientation
rhetorical support
argumentative structure
title_short The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
title_full The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
title_fullStr The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
title_full_unstemmed The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
title_sort The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
dc.creator.none.fl_str_mv Villanueva Chaucas, María Elena
Villanueva Chaucas, María Elena
author Villanueva Chaucas, María Elena
author_facet Villanueva Chaucas, María Elena
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Acto de habla
fuerza ilocucionaria del acto argumentativo
orientación argumentativa
soporte retórico
estructura argumentativa
speech act
illocutionary force of the argumentative act
argumentative orientation
rhetorical support
argumentative structure
topic Acto de habla
fuerza ilocucionaria del acto argumentativo
orientación argumentativa
soporte retórico
estructura argumentativa
speech act
illocutionary force of the argumentative act
argumentative orientation
rhetorical support
argumentative structure
description The present study aims to characterize the school argumentation under the pragma linguistic approach from the analysis of argumentative texts written by a group of adolescents (average age 16) in the last grade of secondary school of regular basic education. Within the framework of this investigation, the pragmatic and linguistic components are explained, such as the illocutionary force of the argumentative act, the rhetorical support and the argumentative orientation. Since the configuration of the school argumentation is shown, the research methodology is designed as a qualitative investigation with descriptive approach. The results show the recurrent use of reservations, declarations of use and reiteration of the point of view in the production of its arguments. On the other hand, the argumentative structure that students design in all their arguments is preferably clustered. Likewise, there was a greater use of co-oriented argumentative connectors, in relation to the anti-oriented ones without neglecting the re-formulators and argumentative operators. As for rhetorical support, the use of argumentative techniques such as pragmatic and definitional arguments is frequent.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341
10.15381/lengsoc.v18i1.22341
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341
identifier_str_mv 10.15381/lengsoc.v18i1.22341
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341/17886
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 María Elena Villanueva Chaucas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 María Elena Villanueva Chaucas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Lengua y Sociedad; Vol. 18 No. 1 (2019); 67-85
Lengua y Sociedad; v. 18 n. 1 (2019); 67-85
Lengua y Sociedad; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 67-85
2413-2659
1729-9721
10.15381/lengsoc.v18i1
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238321640701952
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).