The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis
Descripción del Articulo
The present study aims to characterize the school argumentation under the pragma linguistic approach from the analysis of argumentative texts written by a group of adolescents (average age 16) in the last grade of secondary school of regular basic education. Within the framework of this investigatio...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22341 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Acto de habla fuerza ilocucionaria del acto argumentativo orientación argumentativa soporte retórico estructura argumentativa speech act illocutionary force of the argumentative act argumentative orientation rhetorical support argumentative structure |
id |
REVUNMSM_9ba5b121972dc5f327b76cf88136e927 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22341 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysisLa argumentación en la esfera escolar: análisis pragmalingüísticoVillanueva Chaucas, María ElenaVillanueva Chaucas, María ElenaActo de hablafuerza ilocucionaria del acto argumentativoorientación argumentativasoporte retóricoestructura argumentativaspeech actillocutionary force of the argumentative actargumentative orientationrhetorical supportargumentative structureThe present study aims to characterize the school argumentation under the pragma linguistic approach from the analysis of argumentative texts written by a group of adolescents (average age 16) in the last grade of secondary school of regular basic education. Within the framework of this investigation, the pragmatic and linguistic components are explained, such as the illocutionary force of the argumentative act, the rhetorical support and the argumentative orientation. Since the configuration of the school argumentation is shown, the research methodology is designed as a qualitative investigation with descriptive approach. The results show the recurrent use of reservations, declarations of use and reiteration of the point of view in the production of its arguments. On the other hand, the argumentative structure that students design in all their arguments is preferably clustered. Likewise, there was a greater use of co-oriented argumentative connectors, in relation to the anti-oriented ones without neglecting the re-formulators and argumentative operators. As for rhetorical support, the use of argumentative techniques such as pragmatic and definitional arguments is frequent.El presente estudio tiene como objetivo caracterizar la argumentación escolar bajo el enfoque pragmalingüístico a partir del análisis de textos argumentativos escritos por un grupo de adolescentes (edad promedio 16) que se encuentra en el último grado de secundaria de Educación Básica Regular. En el marco de esta investigación, se explican los componentes pragmáticos y lingüísticos, tales como fuerza ilocucionaria del acto argumentativo, el soporte retórico y la orientación argumentativa. La metodología de trabajo se delinea como una investigación cualitativa con orientación descriptiva, puesto que se muestra la configuración de la argumentación escolar. Los resultados evidencian el uso recurrente de reservas, declarativos de uso y la reiteración del punto de vista en la producción de los argumentos. Por otro lado, la estructura argumentativa que diseñan los estudiantes en todos sus argumentos es, preferentemente, arracimada. Asimismo, se halló un mayor uso de conectores argumentativos coorientados, en relación con los antiorientados, sin dejar de lado los reformuladores y operadores argumentativos. En cuanto al soporte retórico, es frecuente el uso de técnicas argumentativas como el argumento pragmático y el de definición.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2019-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/2234110.15381/lengsoc.v18i1.22341Lengua y Sociedad; Vol. 18 No. 1 (2019); 67-85Lengua y Sociedad; v. 18 n. 1 (2019); 67-85Lengua y Sociedad; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 67-852413-26591729-972110.15381/lengsoc.v18i1reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341/17886Derechos de autor 2019 María Elena Villanueva Chaucashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/223412022-03-02T23:29:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis La argumentación en la esfera escolar: análisis pragmalingüístico |
title |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis |
spellingShingle |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis Villanueva Chaucas, María Elena Acto de habla fuerza ilocucionaria del acto argumentativo orientación argumentativa soporte retórico estructura argumentativa speech act illocutionary force of the argumentative act argumentative orientation rhetorical support argumentative structure |
title_short |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis |
title_full |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis |
title_fullStr |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis |
title_full_unstemmed |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis |
title_sort |
The argumentation in the school sphere: pragma linguistic analysis |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Villanueva Chaucas, María Elena Villanueva Chaucas, María Elena |
author |
Villanueva Chaucas, María Elena |
author_facet |
Villanueva Chaucas, María Elena |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Acto de habla fuerza ilocucionaria del acto argumentativo orientación argumentativa soporte retórico estructura argumentativa speech act illocutionary force of the argumentative act argumentative orientation rhetorical support argumentative structure |
topic |
Acto de habla fuerza ilocucionaria del acto argumentativo orientación argumentativa soporte retórico estructura argumentativa speech act illocutionary force of the argumentative act argumentative orientation rhetorical support argumentative structure |
description |
The present study aims to characterize the school argumentation under the pragma linguistic approach from the analysis of argumentative texts written by a group of adolescents (average age 16) in the last grade of secondary school of regular basic education. Within the framework of this investigation, the pragmatic and linguistic components are explained, such as the illocutionary force of the argumentative act, the rhetorical support and the argumentative orientation. Since the configuration of the school argumentation is shown, the research methodology is designed as a qualitative investigation with descriptive approach. The results show the recurrent use of reservations, declarations of use and reiteration of the point of view in the production of its arguments. On the other hand, the argumentative structure that students design in all their arguments is preferably clustered. Likewise, there was a greater use of co-oriented argumentative connectors, in relation to the anti-oriented ones without neglecting the re-formulators and argumentative operators. As for rhetorical support, the use of argumentative techniques such as pragmatic and definitional arguments is frequent. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341 10.15381/lengsoc.v18i1.22341 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341 |
identifier_str_mv |
10.15381/lengsoc.v18i1.22341 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/lenguaysociedad/article/view/22341/17886 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 María Elena Villanueva Chaucas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 María Elena Villanueva Chaucas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lengua y Sociedad; Vol. 18 No. 1 (2019); 67-85 Lengua y Sociedad; v. 18 n. 1 (2019); 67-85 Lengua y Sociedad; Vol. 18 Núm. 1 (2019); 67-85 2413-2659 1729-9721 10.15381/lengsoc.v18i1 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238321640701952 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).