Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends
Descripción del Articulo
Financial education is a fundamental component of a sustainable and healthy financial life for individuals; thus, the absence of financial knowledge leads to detrimental financial behavior and exclusion, thereby limiting opportunities and diminishing the quality of life. The aim of this research was...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/25005 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/25005 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | financial capability financial well-being financial behavior financial inclusion scientometrics capacidad financiera bienestar financiero comportamiento financiero inclusión financiera cienciometría |
id |
REVUNMSM_8dc21516ebe9b4686b71f039e5f4018d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/25005 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trendsEducación financiera desde un enfoque cienciométrico y revisión sistemática de literatura: aproximaciones recientes y tendenciasAranibar-Ramos, Edgar RomarioRíos-Vera, Katty JacquelineZanabria-Cabrera, Luis CarloAranibar-Ramos, Edgar RomarioRíos-Vera, Katty JacquelineZanabria-Cabrera, Luis Carlofinancial capabilityfinancial well-beingfinancial behaviorfinancial inclusionscientometricscapacidad financierabienestar financierocomportamiento financieroinclusión financieracienciometríaFinancial education is a fundamental component of a sustainable and healthy financial life for individuals; thus, the absence of financial knowledge leads to detrimental financial behavior and exclusion, thereby limiting opportunities and diminishing the quality of life. The aim of this research was to provide a comprehensive analysis of current trends, thematic gaps, and future areas of research in financial education. To achieve this, a scientometric analysis and systematic literature review were conducted on the latest production in two highly regarded databases over the last five years. The findings reveal that the current production in this area is not experiencing significant growth in both databases and is predominantly in English. Additionally, technology plays a crucial role in granting access to financial information and tools. In this regard, financial education must be instilled from an early age to promote healthy financial habits. The study further highlights the obstacles in implementing effective financial education strategies and it emphasizes the need for further research in areas such as social relations, different contexts and populations, primary education, and informal and non-formal education.La educación financiera es un componente fundamental para una vida financiera saludable y sostenible; de manera que, la falta de conocimiento financiero conduce a comportamientos financieros perjudiciales y de exclusión, limitando oportunidades y disminuyendo la calidad de vida. El objetivo de esta investigación fue proporcionar un análisis exhaustivo de las tendencias actuales, vacíos temáticos y áreas de investigación futura en educación financiera. Para lograr ello, se llevó a cabo un análisis cienciométrico y una revisión sistemática de literatura sobre la última producción en dos bases de datos durante los últimos cinco años. Los hallazgos revelan que la producción actual en esta área no está experimentando un crecimiento significativo en una base de datos y es predominantemente en inglés. Además, la tecnología juega un papel crucial en otorgar acceso a información y herramientas financieras. En este sentido, la educación financiera debe ser inculcada desde temprana edad para promover hábitos financieros saludables. También, se destaca los obstáculos en la implementación de estrategias efectivas de educación financiera y se enfatiza la necesidad de investigación adicional en áreas como relaciones sociales, diferentes contextos y poblaciones, educación primaria y educación informal y no formal.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2023-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/2500510.15381/quipu.v31i65.25005Quipukamayoc; Vol. 31 Núm. 65 (2023); 85-98Quipukamayoc; Vol. 31 No. 65 (2023); 85-981609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/25005/19824https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/25005/19836Derechos de autor 2023 Edgar Romario Aranibar-Ramos, Katty Jacqueline Ríos-Vera, Luis Carlo Zanabria-Cabrerahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/250052023-08-14T11:40:41Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends Educación financiera desde un enfoque cienciométrico y revisión sistemática de literatura: aproximaciones recientes y tendencias |
title |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends |
spellingShingle |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends Aranibar-Ramos, Edgar Romario financial capability financial well-being financial behavior financial inclusion scientometrics capacidad financiera bienestar financiero comportamiento financiero inclusión financiera cienciometría |
title_short |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends |
title_full |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends |
title_fullStr |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends |
title_full_unstemmed |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends |
title_sort |
Financial education from a scientometric and a systematic literature review approach: Recent approaches and trends |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Aranibar-Ramos, Edgar Romario Ríos-Vera, Katty Jacqueline Zanabria-Cabrera, Luis Carlo Aranibar-Ramos, Edgar Romario Ríos-Vera, Katty Jacqueline Zanabria-Cabrera, Luis Carlo |
author |
Aranibar-Ramos, Edgar Romario |
author_facet |
Aranibar-Ramos, Edgar Romario Ríos-Vera, Katty Jacqueline Zanabria-Cabrera, Luis Carlo |
author_role |
author |
author2 |
Ríos-Vera, Katty Jacqueline Zanabria-Cabrera, Luis Carlo |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
financial capability financial well-being financial behavior financial inclusion scientometrics capacidad financiera bienestar financiero comportamiento financiero inclusión financiera cienciometría |
topic |
financial capability financial well-being financial behavior financial inclusion scientometrics capacidad financiera bienestar financiero comportamiento financiero inclusión financiera cienciometría |
description |
Financial education is a fundamental component of a sustainable and healthy financial life for individuals; thus, the absence of financial knowledge leads to detrimental financial behavior and exclusion, thereby limiting opportunities and diminishing the quality of life. The aim of this research was to provide a comprehensive analysis of current trends, thematic gaps, and future areas of research in financial education. To achieve this, a scientometric analysis and systematic literature review were conducted on the latest production in two highly regarded databases over the last five years. The findings reveal that the current production in this area is not experiencing significant growth in both databases and is predominantly in English. Additionally, technology plays a crucial role in granting access to financial information and tools. In this regard, financial education must be instilled from an early age to promote healthy financial habits. The study further highlights the obstacles in implementing effective financial education strategies and it emphasizes the need for further research in areas such as social relations, different contexts and populations, primary education, and informal and non-formal education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/25005 10.15381/quipu.v31i65.25005 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/25005 |
identifier_str_mv |
10.15381/quipu.v31i65.25005 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/25005/19824 https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/25005/19836 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables |
dc.source.none.fl_str_mv |
Quipukamayoc; Vol. 31 Núm. 65 (2023); 85-98 Quipukamayoc; Vol. 31 No. 65 (2023); 85-98 1609-8196 1560-9103 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238279001407488 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).