El indio entre naturaleza y urbanidad: representaciones sociales y literarias
Descripción del Articulo
I propose to delve into the study of the poetry of Jesús Ramón Vera by tracing a literary (Kaliman, 1993) and cultural region in dialogue with the Andean region (Palermo - Altuna, 1996). I will take poems from Bermejo (1993), COM.PAR.SA (2001) and Nobody se crosses de bando (2010) and I will integra...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/19618 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/19618 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Jesús Ramón Vera Región andina Región literaria Sujeto migrante Indio urbano Andean region Literary region Migrant subject |
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El indio entre naturaleza y urbanidad: representaciones sociales y literariasRivera G, Pamela R. A.Jesús Ramón VeraRegión andinaRegión literariaSujeto migranteIndio urbanoJesús Ramón VeraAndean regionLiterary regionMigrant subjectI propose to delve into the study of the poetry of Jesús Ramón Vera by tracing a literary (Kaliman, 1993) and cultural region in dialogue with the Andean region (Palermo - Altuna, 1996). I will take poems from Bermejo (1993), COM.PAR.SA (2001) and Nobody se crosses de bando (2010) and I will integrate indigenous spaces and knowledge, both Andean and from the original communities of the Chaco. The Indian figurations that I will explore will be constituted in language (enunciation) and from the performative presence of bodies in spaces. Finally, I will show how the thought of these cultures is transferred with these migrant subjects (Cornejo Polar, 1996) to the current cities where the urban Indian becomes a nomadic subject.Me propongo ahondar en el estudio de la poesía de Jesús Ramón Vera trazando una región literaria (Kaliman, 1993) y cultural en diálogo con la región andina (Palermo- Altuna, 1996). Tomaré poemas de Bermejo (1993), COM.PAR.SA (2001) y Nadie se cruza de bando (2010) e integraré espacios y saberes indígenas, tanto andinos como de las comunidades originarias del Chaco. Las figuraciones de indio que exploraré se constituirán en el lenguaje (la enunciación) y desde la presencia performativa de los cuerpos en los espacios. Finalmente, mostraré cómo el pensamiento de dichas culturas se traslada con estos sujetos migrantes (Cornejo Polar, 1996) a las ciudades actuales donde el indio urbano deviene sujeto nómade.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2020-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/1961810.15381/tesis.v13i17.19618Tesis (Lima); Vol. 13 No. 17 (2020): July - December; 109-128Tesis (Lima); Vol. 13 Núm. 17 (2020): Julio - Diciembre; 109-1282707-63341995-696710.15381/tesis.v13i17reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/19618/16306Derechos de autor 2020 Pamela R. A. Rivera Ghttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/196182021-03-21T18:15:22Z |
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I propose to delve into the study of the poetry of Jesús Ramón Vera by tracing a literary (Kaliman, 1993) and cultural region in dialogue with the Andean region (Palermo - Altuna, 1996). I will take poems from Bermejo (1993), COM.PAR.SA (2001) and Nobody se crosses de bando (2010) and I will integrate indigenous spaces and knowledge, both Andean and from the original communities of the Chaco. The Indian figurations that I will explore will be constituted in language (enunciation) and from the performative presence of bodies in spaces. Finally, I will show how the thought of these cultures is transferred with these migrant subjects (Cornejo Polar, 1996) to the current cities where the urban Indian becomes a nomadic subject. |
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