Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923)
Descripción del Articulo
This article raises the idea that the artistic historiography of Cusco (1918-1925) is based on the analysis of Indo-mestizo ideological contents that sought to unite national history through artistic objects. The main objective of this research is to demonstrate that the North American educational p...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/21215 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21215 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | plan de estudios indigenismo mestizaje historia del arte peruano curriculum Peruvian art history |
| id |
REVUNMSM_6c311f4f357c39a27c839c049e7b9a42 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/21215 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923)Prolegómenos para una historiografía artística cusqueña en el rectorado de Albert Giesecke de la Universidad San Antonio Abad (1910-1923)Caparó Aragón, Marco Antonioplan de estudiosindigenismomestizajehistoria del arte peruanocurriculumindigenismomestizajePeruvian art historyThis article raises the idea that the artistic historiography of Cusco (1918-1925) is based on the analysis of Indo-mestizo ideological contents that sought to unite national history through artistic objects. The main objective of this research is to demonstrate that the North American educational policies and curricula in Albert Giesecke's rectory had an influence on Peruvian art studies. The analysis approach used is artistic historiography, in this sense the University Magazine, documents and critical bibliography of Luis Eduardo Valcárcel and José Uriel García were reviewed. Whose axis of inquiry will demonstrate its emergence with the qualification of the chair of History of Peruvian art (1917). As a result, when writing the texts, it was verified that their existence corresponds to protect the Castizo art of the Hispanic, correlated in works by Indo-mestizo artists. The research allows us to conclude that artistic historiography is an expression of the provincial intellectual to rewrite the national identity.El presente artículo plantea la idea de que la historiografía artística cusqueña (1918-1925), se fundamenta en análisis de contenidos ideológicos indo-mestizos que pretendieron cohesionar la historia nacional a través de objetos artísticos. El objetivo principal de esta investigación, es demostrar que las políticas educativas norteamericanas y planes de estudios en el rectorado de Albert Giesecke, tuvieron influencia en estudios de arte peruano. El enfoque de análisis utilizado es la historiografía artística, en este sentido se revisó la Revista Universitaria, documentos y bibliografía crítica de Luis Eduardo Valcárcel y José Uriel García. Cuyo eje de indagación permitió demostrar su eclosión con la habilitación de la cátedra de Historia del arte peruano (1917). Como resultado, al escrutar los textos se comprobaron que su existencia corresponde para proteger el arte castizo del hispano, correlacionado en obras de artistas indo-mestizos. La investigación permite concluir que la historiografía artística es expresión del intelectual provinciano para reescribir la identidad nacional.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2121510.15381/tesis.v14i19.21215Tesis (Lima); Vol. 14 Núm. 19 (2021): Julio - Diciembre; 109-130Tesis (Lima); Vol. 14 No. 19 (2021): July - December; 109-1302707-63341995-696710.15381/tesis.v14i19reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21215/17612Derechos de autor 2021 Marco Antonio Caparó Aragónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/212152022-08-08T13:50:27Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923) Prolegómenos para una historiografía artística cusqueña en el rectorado de Albert Giesecke de la Universidad San Antonio Abad (1910-1923) |
| title |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923) |
| spellingShingle |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923) Caparó Aragón, Marco Antonio plan de estudios indigenismo mestizaje historia del arte peruano curriculum indigenismo mestizaje Peruvian art history |
| title_short |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923) |
| title_full |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923) |
| title_fullStr |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923) |
| title_full_unstemmed |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923) |
| title_sort |
Prolegomena for an artistic historiography of Cusco in the rectory of Albert Giesecke of the San Antonio Abad University (1910-1923) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Caparó Aragón, Marco Antonio |
| author |
Caparó Aragón, Marco Antonio |
| author_facet |
Caparó Aragón, Marco Antonio |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
plan de estudios indigenismo mestizaje historia del arte peruano curriculum indigenismo mestizaje Peruvian art history |
| topic |
plan de estudios indigenismo mestizaje historia del arte peruano curriculum indigenismo mestizaje Peruvian art history |
| description |
This article raises the idea that the artistic historiography of Cusco (1918-1925) is based on the analysis of Indo-mestizo ideological contents that sought to unite national history through artistic objects. The main objective of this research is to demonstrate that the North American educational policies and curricula in Albert Giesecke's rectory had an influence on Peruvian art studies. The analysis approach used is artistic historiography, in this sense the University Magazine, documents and critical bibliography of Luis Eduardo Valcárcel and José Uriel García were reviewed. Whose axis of inquiry will demonstrate its emergence with the qualification of the chair of History of Peruvian art (1917). As a result, when writing the texts, it was verified that their existence corresponds to protect the Castizo art of the Hispanic, correlated in works by Indo-mestizo artists. The research allows us to conclude that artistic historiography is an expression of the provincial intellectual to rewrite the national identity. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21215 10.15381/tesis.v14i19.21215 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21215 |
| identifier_str_mv |
10.15381/tesis.v14i19.21215 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/21215/17612 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Marco Antonio Caparó Aragón http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Marco Antonio Caparó Aragón http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 14 Núm. 19 (2021): Julio - Diciembre; 109-130 Tesis (Lima); Vol. 14 No. 19 (2021): July - December; 109-130 2707-6334 1995-6967 10.15381/tesis.v14i19 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424678180257792 |
| score |
13.881323 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).