The role of the professor researcher in Dentistry

Descripción del Articulo

Nowdays, academic instruction in any Dental school presents important challenges for both the university and professors. Due to the constant changes that the world faces; now more than ever the three pillars of university education: teaching, research and extension, must be fulfilled. The mere trans...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Morales-Chávez, Mariana
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/13939
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/13939
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:research
professor
training
knowledge
investigación
docente
capacitación
conocimientos
id REVUNMSM_64d780facbea25d353e2aa0f74f20d47
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/13939
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The role of the professor researcher in DentistryEl rol del docente investigador en OdontologíaMorales-Chávez, MarianaresearchprofessortrainingknowledgeinvestigacióndocentecapacitaciónconocimientosNowdays, academic instruction in any Dental school presents important challenges for both the university and professors. Due to the constant changes that the world faces; now more than ever the three pillars of university education: teaching, research and extension, must be fulfilled. The mere transmission of knowledge by the professor is no longer enough, equal importance has the student's exposure to social reality through extension, even more in scientific careers such as Dentistry. With that purpose, professors have the obligation to train the student as a researcher so that they are able to generate knowledge and provide answers to social problems. Hence, the professor must have certain features and develop a profile that allows him to transmit research skills. It is essential that the professor should be an example of intellectual production, as well as being up to date with the management of new technologies in scientific and social networks.La educación odontológica en la actualidad presenta retos importantes tanto para la universidad como para los docentes ya que debido a los cambios que el mundo afronta, deben cumplirse más que nunca con los tres pilares de la educación universitaria: docencia, investigación y extensión. Ya no es suficiente la simple trasmisión de conocimientos por parte del docente sino la exposición del estudiante a la realidad social a través de la extensión, más aún en carreras científicas como la Odontología. Por último, el docente tiene la obligación de formar al estudiante como investigador para que este sea capaz de generar conocimientos y con ellos dar respuestas a problemáticas sociales. Para ello, el profesor debe contar con ciertos rasgos y desarrollar un perfil que le permita a su vez estar en la capacidad de educar a los estudiantes en el área de investigación, para ello es fundamental que el docente sea un ejemplo de producción intelectual, así como estar al día con el manejo de las nuevas tecnologías como las redes sociales científicas.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2017-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/1393910.15381/os.v20i2.13939Odontología Sanmarquina; Vol. 20 No. 2 (2017); 89-93Odontología Sanmarquina; Vol. 20 Núm. 2 (2017); 89-931609-86171560-9111reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/13939/12306Derechos de autor 2017 Mariana Morales-Chávezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/139392018-02-07T17:37:11Z
dc.title.none.fl_str_mv The role of the professor researcher in Dentistry
El rol del docente investigador en Odontología
title The role of the professor researcher in Dentistry
spellingShingle The role of the professor researcher in Dentistry
Morales-Chávez, Mariana
research
professor
training
knowledge
investigación
docente
capacitación
conocimientos
title_short The role of the professor researcher in Dentistry
title_full The role of the professor researcher in Dentistry
title_fullStr The role of the professor researcher in Dentistry
title_full_unstemmed The role of the professor researcher in Dentistry
title_sort The role of the professor researcher in Dentistry
dc.creator.none.fl_str_mv Morales-Chávez, Mariana
author Morales-Chávez, Mariana
author_facet Morales-Chávez, Mariana
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv research
professor
training
knowledge
investigación
docente
capacitación
conocimientos
topic research
professor
training
knowledge
investigación
docente
capacitación
conocimientos
description Nowdays, academic instruction in any Dental school presents important challenges for both the university and professors. Due to the constant changes that the world faces; now more than ever the three pillars of university education: teaching, research and extension, must be fulfilled. The mere transmission of knowledge by the professor is no longer enough, equal importance has the student's exposure to social reality through extension, even more in scientific careers such as Dentistry. With that purpose, professors have the obligation to train the student as a researcher so that they are able to generate knowledge and provide answers to social problems. Hence, the professor must have certain features and develop a profile that allows him to transmit research skills. It is essential that the professor should be an example of intellectual production, as well as being up to date with the management of new technologies in scientific and social networks.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/13939
10.15381/os.v20i2.13939
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/13939
identifier_str_mv 10.15381/os.v20i2.13939
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/13939/12306
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Mariana Morales-Chávez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Mariana Morales-Chávez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
dc.source.none.fl_str_mv Odontología Sanmarquina; Vol. 20 No. 2 (2017); 89-93
Odontología Sanmarquina; Vol. 20 Núm. 2 (2017); 89-93
1609-8617
1560-9111
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238211325263872
score 13.892309
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).