The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics
Descripción del Articulo
The objective of this research is to demonstrate that the heuristic method increases the level of learning of a group of students from I.E.3003-R´ımac in the competences of the area of mathematics. In its implementation, teachers play the role of mediator and strategist following the didactic proces...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/24366 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/24366 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Heuristic method evaluation competence Método heurístico evaluación competencia |
id |
REVUNMSM_5b464137d05f10c10ce5c480b14ad3ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/24366 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematicsEl método heurístico: un cambio en el nivel de logro de la evaluación de las competencias del área de matemáticaJamanca Sánchez, Dina E.Jamanca Sánchez, Dina E.Heuristic methodevaluationcompetenceMétodo heurísticoevaluacióncompetenciaThe objective of this research is to demonstrate that the heuristic method increases the level of learning of a group of students from I.E.3003-R´ımac in the competences of the area of mathematics. In its implementation, teachers play the role of mediator and strategist following the didactic processes: understanding of the problem, design and execution of the strategy, reflection, formalization of the concepts and transfer. The proper application of the heuristic method promotes the development of intuitive, logical, critical and creative thinking in students. The applied methodology consisted of working with two groups: 6th B students, who were called the experimental group and the heuristic method was applied, and 6th A students, called the control group (x), with whom the traditional method. The procedure consisted of administering an entry test to both groups before the intervention and an exit test after the intervention.La presente investigación tiene como objetivo demostrar que el método heurístico incrementa el nivel de aprendizaje de un grupo de estudiantes de la I.E.3003 - Rímac en las competencias del área de matemática. En su implementación los docentes desempeñan el rol de mediador y estratega siguiendo los procesos didácticos: comprensión del problema, diseño y ejecución de la estrategia, reflexión, formalización de los conceptos y transferencia. La aplicación adecuada del método heurístico promueve el desarrollo del pensamiento intuitivo, lógico, crítico y creativo en los estudiantes. La metodología aplicada consistió en trabajar con dos grupos: estudiantes del 6to B, a los cuales se les llamó el grupo experimental y se le aplicó el método heurístico y estudiantes del 6to A, denominado grupo de control (x), con ellos se desarrolló el método tradicional. El procedimiento consistió en administrar una prueba de entrada a ambos grupos antes de la intervención y una prueba de salida después de la intervención.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Matemáticas2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/2436610.15381/pesquimat.v25i2.24366Pesquimat; Vol. 25 No. 2 (2022); 92-103Pesquimat; Vol. 25 Núm. 2 (2022); 92-1031609-84391560-912Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/24366/19015Derechos de autor 2022 Dina E. Jamanca Sánchezhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/243662022-12-30T23:32:46Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics El método heurístico: un cambio en el nivel de logro de la evaluación de las competencias del área de matemática |
title |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics |
spellingShingle |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics Jamanca Sánchez, Dina E. Heuristic method evaluation competence Método heurístico evaluación competencia |
title_short |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics |
title_full |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics |
title_fullStr |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics |
title_full_unstemmed |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics |
title_sort |
The heuristic method: a change in the level of achievement of the evaluation of the competences of the area of mathematics |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Jamanca Sánchez, Dina E. Jamanca Sánchez, Dina E. |
author |
Jamanca Sánchez, Dina E. |
author_facet |
Jamanca Sánchez, Dina E. |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Heuristic method evaluation competence Método heurístico evaluación competencia |
topic |
Heuristic method evaluation competence Método heurístico evaluación competencia |
description |
The objective of this research is to demonstrate that the heuristic method increases the level of learning of a group of students from I.E.3003-R´ımac in the competences of the area of mathematics. In its implementation, teachers play the role of mediator and strategist following the didactic processes: understanding of the problem, design and execution of the strategy, reflection, formalization of the concepts and transfer. The proper application of the heuristic method promotes the development of intuitive, logical, critical and creative thinking in students. The applied methodology consisted of working with two groups: 6th B students, who were called the experimental group and the heuristic method was applied, and 6th A students, called the control group (x), with whom the traditional method. The procedure consisted of administering an entry test to both groups before the intervention and an exit test after the intervention. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/24366 10.15381/pesquimat.v25i2.24366 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/24366 |
identifier_str_mv |
10.15381/pesquimat.v25i2.24366 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/matema/article/view/24366/19015 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Dina E. Jamanca Sánchez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Dina E. Jamanca Sánchez http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Matemáticas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Matemáticas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquimat; Vol. 25 No. 2 (2022); 92-103 Pesquimat; Vol. 25 Núm. 2 (2022); 92-103 1609-8439 1560-912X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238281990897664 |
score |
13.871978 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).