Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
Descripción del Articulo
This paper describes the first documentation exercise for revitalizing the K’anjob’al language through the production of bilingual material (indigenous language-Spanish) in a community of high linguistic vitality in the municipality of La Trinitaria Chiapas (Mexico). The production of this material...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/20827 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Prácticas de literacidad Biliteracidad Revitalización lingüística Memoria cultural Literacy practices Biliteracy Language revitalization Cultural memory |
id |
REVUNMSM_5749dba3b125c3a9d1a308680dad23d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/20827 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, MexicoPrácticas de literacidad para la revitalización de la lengua k’anjob’al de Chiapas, MéxicoCórdova-Hernández, LorenaPrácticas de literacidadBiliteracidadRevitalización lingüísticaMemoria culturalLiteracy practicesBiliteracyLanguage revitalizationCultural memoryThis paper describes the first documentation exercise for revitalizing the K’anjob’al language through the production of bilingual material (indigenous language-Spanish) in a community of high linguistic vitality in the municipality of La Trinitaria Chiapas (Mexico). The production of this material promoted literacy practices, understood as social practices in which reading and writing are used for specific objectives and purposes, in a context where such practices are limited or non-existent. Based on collaborative anthropology, the methodology consisted of eliciting information from three field seasons in the last semester of 2019. The results obtained from two phases are presented in the development section: i) documentation of language and culture and ii) material validation. Therefore, the progress of this research is based on three premises: a) through literacy practices to strengthen identity processes among the speakers of this language in Mexico; b) to produce texts for real contexts and users, that is, materials for family and intercommunity consumption; c) through the promotion of biliteracy, to document cultural memory and make the use of written language visible to generate future revitalizing initiatives at a regional level.El presente artículo describe un primer ejercicio de documentación para la revitalización de la lengua k’anjob’al a partir de la producción de un material bilingüe (lengua indígena-español) en una comunidad de vitalidad lingüística alta del municipio de La Trinitaria, Chiapas (México). La elaboración del material promovió prácticas de literacidad, entendidas como prácticas sociales en las que se utiliza la lectura y la escritura con objetivos específicos, en un contexto donde dichas prácticas son limitadas e incluso inexistentes. La metodología, basada en la antropología colaborativa, se desarrolló a partir de la elicitación de información durante tres temporadas de campo en el último semestre de 2019. En el desarrollo del artículo se presentan los resultados obtenidos de dos fases: i) documentación de lengua y cultura y ii) validación del material. Por lo tanto, el progreso de esta investigación se basa en tres premisas: a) mediante prácticas de literacidad, fortalecer procesos identitarios entre los hablantes de dicha lengua en México; b) producir textos para contextos y usuarios reales, es decir, materiales de consumo familiar e intercomunitario; c) a través del fomento de la biliteracidad, documentar la memoria cultural y visibilizar el uso de la lengua escrita para generar futuras iniciativas revitalizadoras a escala regional.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/2082710.30920/letras.93.137.6Letras (Lima); Vol. 93 No. 137 (2022): January - June; 73-85Letras (Lima); Vol. 93 Núm. 137 (2022): Enero - Junio; 73-852071-50720378-487810.30920/letras.93.137reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827/18312Derechos de autor 2022 Letras (Lima)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/208272023-10-11T10:57:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico Prácticas de literacidad para la revitalización de la lengua k’anjob’al de Chiapas, México |
title |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico |
spellingShingle |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico Córdova-Hernández, Lorena Prácticas de literacidad Biliteracidad Revitalización lingüística Memoria cultural Literacy practices Biliteracy Language revitalization Cultural memory |
title_short |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico |
title_full |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico |
title_fullStr |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico |
title_full_unstemmed |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico |
title_sort |
Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Córdova-Hernández, Lorena |
author |
Córdova-Hernández, Lorena |
author_facet |
Córdova-Hernández, Lorena |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Prácticas de literacidad Biliteracidad Revitalización lingüística Memoria cultural Literacy practices Biliteracy Language revitalization Cultural memory |
topic |
Prácticas de literacidad Biliteracidad Revitalización lingüística Memoria cultural Literacy practices Biliteracy Language revitalization Cultural memory |
description |
This paper describes the first documentation exercise for revitalizing the K’anjob’al language through the production of bilingual material (indigenous language-Spanish) in a community of high linguistic vitality in the municipality of La Trinitaria Chiapas (Mexico). The production of this material promoted literacy practices, understood as social practices in which reading and writing are used for specific objectives and purposes, in a context where such practices are limited or non-existent. Based on collaborative anthropology, the methodology consisted of eliciting information from three field seasons in the last semester of 2019. The results obtained from two phases are presented in the development section: i) documentation of language and culture and ii) material validation. Therefore, the progress of this research is based on three premises: a) through literacy practices to strengthen identity processes among the speakers of this language in Mexico; b) to produce texts for real contexts and users, that is, materials for family and intercommunity consumption; c) through the promotion of biliteracy, to document cultural memory and make the use of written language visible to generate future revitalizing initiatives at a regional level. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827 10.30920/letras.93.137.6 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827 |
identifier_str_mv |
10.30920/letras.93.137.6 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827/18312 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Letras (Lima) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Letras (Lima) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras (Lima); Vol. 93 No. 137 (2022): January - June; 73-85 Letras (Lima); Vol. 93 Núm. 137 (2022): Enero - Junio; 73-85 2071-5072 0378-4878 10.30920/letras.93.137 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238294178496512 |
score |
13.772021 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).