Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico

Descripción del Articulo

This paper describes the first documentation exercise for revitalizing the K’anjob’al language through the production of bilingual material (indigenous language-Spanish) in a community of high linguistic vitality in the municipality of La Trinitaria Chiapas (Mexico). The production of this material...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Córdova-Hernández, Lorena
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/20827
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Prácticas de literacidad
Biliteracidad
Revitalización lingüística
Memoria cultural
Literacy practices
Biliteracy
Language revitalization
Cultural memory
id REVUNMSM_5749dba3b125c3a9d1a308680dad23d9
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/20827
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, MexicoPrácticas de literacidad para la revitalización de la lengua k’anjob’al de Chiapas, MéxicoCórdova-Hernández, LorenaPrácticas de literacidadBiliteracidadRevitalización lingüísticaMemoria culturalLiteracy practicesBiliteracyLanguage revitalizationCultural memoryThis paper describes the first documentation exercise for revitalizing the K’anjob’al language through the production of bilingual material (indigenous language-Spanish) in a community of high linguistic vitality in the municipality of La Trinitaria Chiapas (Mexico). The production of this material promoted literacy practices, understood as social practices in which reading and writing are used for specific objectives and purposes, in a context where such practices are limited or non-existent. Based on collaborative anthropology, the methodology consisted of eliciting information from three field seasons in the last semester of 2019. The results obtained from two phases are presented in the development section: i) documentation of language and culture and ii) material validation. Therefore, the progress of this research is based on three premises: a) through literacy practices to strengthen identity processes among the speakers of this language in Mexico; b) to produce texts for real contexts and users, that is, materials for family and intercommunity consumption; c) through the promotion of biliteracy, to document cultural memory and make the use of written language visible to generate future revitalizing initiatives at a regional level.El presente artículo describe un primer ejercicio de documentación para la revitalización de la lengua k’anjob’al a partir de la producción de un material bilingüe (lengua indígena-español) en una comunidad de vitalidad lingüística alta del municipio de La Trinitaria, Chiapas (México). La elaboración del material promovió prácticas de literacidad, entendidas como prácticas sociales en las que se utiliza la lectura y la escritura con objetivos específicos, en un contexto donde dichas prácticas son limitadas e incluso inexistentes. La metodología, basada en la antropología colaborativa, se desarrolló a partir de la elicitación de información durante tres temporadas de campo en el último semestre de 2019. En el desarrollo del artículo se presentan los resultados obtenidos de dos fases: i) documentación de lengua y cultura y ii) validación del material. Por lo tanto, el progreso de esta investigación se basa en tres premisas: a) mediante prácticas de literacidad, fortalecer procesos identitarios entre los hablantes de dicha lengua en México; b) producir textos para contextos y usuarios reales, es decir, materiales de consumo familiar e intercomunitario; c) a través del fomento de la biliteracidad, documentar la memoria cultural y visibilizar el uso de la lengua escrita para generar futuras iniciativas revitalizadoras a escala regional.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/2082710.30920/letras.93.137.6Letras (Lima); Vol. 93 No. 137 (2022): January - June; 73-85Letras (Lima); Vol. 93 Núm. 137 (2022): Enero - Junio; 73-852071-50720378-487810.30920/letras.93.137reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827/18312Derechos de autor 2022 Letras (Lima)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/208272023-10-11T10:57:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
Prácticas de literacidad para la revitalización de la lengua k’anjob’al de Chiapas, México
title Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
spellingShingle Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
Córdova-Hernández, Lorena
Prácticas de literacidad
Biliteracidad
Revitalización lingüística
Memoria cultural
Literacy practices
Biliteracy
Language revitalization
Cultural memory
title_short Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
title_full Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
title_fullStr Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
title_full_unstemmed Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
title_sort Literacy practices for the K’anjob’al language revitalization from Chiapas, Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv Córdova-Hernández, Lorena
author Córdova-Hernández, Lorena
author_facet Córdova-Hernández, Lorena
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Prácticas de literacidad
Biliteracidad
Revitalización lingüística
Memoria cultural
Literacy practices
Biliteracy
Language revitalization
Cultural memory
topic Prácticas de literacidad
Biliteracidad
Revitalización lingüística
Memoria cultural
Literacy practices
Biliteracy
Language revitalization
Cultural memory
description This paper describes the first documentation exercise for revitalizing the K’anjob’al language through the production of bilingual material (indigenous language-Spanish) in a community of high linguistic vitality in the municipality of La Trinitaria Chiapas (Mexico). The production of this material promoted literacy practices, understood as social practices in which reading and writing are used for specific objectives and purposes, in a context where such practices are limited or non-existent. Based on collaborative anthropology, the methodology consisted of eliciting information from three field seasons in the last semester of 2019. The results obtained from two phases are presented in the development section: i) documentation of language and culture and ii) material validation. Therefore, the progress of this research is based on three premises: a) through literacy practices to strengthen identity processes among the speakers of this language in Mexico; b) to produce texts for real contexts and users, that is, materials for family and intercommunity consumption; c) through the promotion of biliteracy, to document cultural memory and make the use of written language visible to generate future revitalizing initiatives at a regional level.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827
10.30920/letras.93.137.6
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827
identifier_str_mv 10.30920/letras.93.137.6
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/20827/18312
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Letras (Lima)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Letras (Lima)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Letras (Lima); Vol. 93 No. 137 (2022): January - June; 73-85
Letras (Lima); Vol. 93 Núm. 137 (2022): Enero - Junio; 73-85
2071-5072
0378-4878
10.30920/letras.93.137
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238294178496512
score 13.772021
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).