The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
Descripción del Articulo
Art is an aesthetic and communicative phenomenon. Under this premise, the purpose of this paper is to link both dimensions and understand how reality is constructed from cinematographic point of view. We start from Palazon’s approaches to aesthetic studies and relate them to the construction of sen...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/23295 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | realidad cine de ficción historia del arte teoría de la comunicación verosimilitud reality fiction cinema art history communication theory verisimilitude |
id |
REVUNMSM_4f51ed2cd21b1130ad67b000a03d1fbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/23295 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic artEl fenómeno estético desde la comunicación: construcción de sentido y de realidad en la obra de arte cinematográficaPita Dueñas, CésarPita Dueñas, Césarrealidadcine de ficciónhistoria del arteteoría de la comunicaciónverosimilitudrealityfiction cinemaart historycommunication theoryverisimilitude Art is an aesthetic and communicative phenomenon. Under this premise, the purpose of this paper is to link both dimensions and understand how reality is constructed from cinematographic point of view. We start from Palazon’s approaches to aesthetic studies and relate them to the construction of sense and generation of reality from artistic perspective, based on authors such as Heidegger, Sánchez Vásquez and Plazaola. This allows us to get closer to André Bazin’s strictly cinematographic ideas. As a construction of recognizable reality, representation in cinema is more verisimilar due to a mediation process that results from communicative act. El arte es un fenómeno estético y de comunicación. Bajo esa premisa, el objetivo del presente trabajo es vincular ambas dimensiones para entender cómo se construye la realidad en lo cinematográfico. Para ello se parte de los enfoques de Palazón sobre los estudios estéticos y se les relaciona con los procesos de construcción de sentido y de generación de realidad desde lo artístico, a partir de autores como Heidegger, Sánchez Vásquez y Plazaola. Ello permite un acercamiento posterior a las ideas estrictamente cinematográficas de André Bazin. En tanto constructo de una realidad reconocible, la representación en el cine es más verosímil debido a un proceso de mediación que es fruto del acto comunicativo. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2329510.15381/tesis.v15i21.23295Tesis (Lima); Vol. 15 No. 21 (2022): July - December; 67-88Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 21 (2022): Julio - Diciembre; 67-882707-63341995-696710.15381/tesis.v15i21reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295/19471Derechos de autor 2023 César Pita Dueñashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/232952023-12-19T15:20:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art El fenómeno estético desde la comunicación: construcción de sentido y de realidad en la obra de arte cinematográfica |
title |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art |
spellingShingle |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art Pita Dueñas, César realidad cine de ficción historia del arte teoría de la comunicación verosimilitud reality fiction cinema art history communication theory verisimilitude |
title_short |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art |
title_full |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art |
title_fullStr |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art |
title_full_unstemmed |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art |
title_sort |
The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pita Dueñas, César Pita Dueñas, César |
author |
Pita Dueñas, César |
author_facet |
Pita Dueñas, César |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
realidad cine de ficción historia del arte teoría de la comunicación verosimilitud reality fiction cinema art history communication theory verisimilitude |
topic |
realidad cine de ficción historia del arte teoría de la comunicación verosimilitud reality fiction cinema art history communication theory verisimilitude |
description |
Art is an aesthetic and communicative phenomenon. Under this premise, the purpose of this paper is to link both dimensions and understand how reality is constructed from cinematographic point of view. We start from Palazon’s approaches to aesthetic studies and relate them to the construction of sense and generation of reality from artistic perspective, based on authors such as Heidegger, Sánchez Vásquez and Plazaola. This allows us to get closer to André Bazin’s strictly cinematographic ideas. As a construction of recognizable reality, representation in cinema is more verisimilar due to a mediation process that results from communicative act. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295 10.15381/tesis.v15i21.23295 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295 |
identifier_str_mv |
10.15381/tesis.v15i21.23295 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295/19471 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 César Pita Dueñas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 César Pita Dueñas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 15 No. 21 (2022): July - December; 67-88 Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 21 (2022): Julio - Diciembre; 67-88 2707-6334 1995-6967 10.15381/tesis.v15i21 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238325503655936 |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).