The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art

Descripción del Articulo

 Art is an aesthetic and communicative phenomenon. Under this premise, the purpose of this paper is to link both dimensions and understand how reality is constructed from cinematographic point of view. We start from Palazon’s approaches to aesthetic studies and relate them to the construction of sen...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pita Dueñas, César
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/23295
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:realidad
cine de ficción
historia del arte
teoría de la comunicación
verosimilitud
reality
fiction cinema
art history
communication theory
verisimilitude
id REVUNMSM_4f51ed2cd21b1130ad67b000a03d1fbd
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/23295
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic artEl fenómeno estético desde la comunicación: construcción de sentido y de realidad en la obra de arte cinematográficaPita Dueñas, CésarPita Dueñas, Césarrealidadcine de ficciónhistoria del arteteoría de la comunicaciónverosimilitudrealityfiction cinemaart historycommunication theoryverisimilitude Art is an aesthetic and communicative phenomenon. Under this premise, the purpose of this paper is to link both dimensions and understand how reality is constructed from cinematographic point of view. We start from Palazon’s approaches to aesthetic studies and relate them to the construction of sense and generation of reality from artistic perspective, based on authors such as Heidegger, Sánchez Vásquez and Plazaola. This allows us to get closer to André Bazin’s strictly cinematographic ideas. As a construction of recognizable reality, representation in cinema is more verisimilar due to a mediation process that results from communicative act.  El arte es un fenómeno estético y de comunicación. Bajo esa premisa, el objetivo del presente trabajo es vincular ambas dimensiones para entender cómo se construye la realidad en lo cinematográfico. Para ello se parte de los enfoques de Palazón sobre los estudios estéticos y se les relaciona con los procesos de construcción de sentido y de generación de realidad desde lo artístico, a partir de autores como Heidegger, Sánchez Vásquez y Plazaola. Ello permite un acercamiento posterior a las ideas estrictamente cinematográficas de André Bazin. En tanto constructo de una realidad reconocible, la representación en el cine es más verosímil debido a un proceso de mediación que es fruto del acto comunicativo. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2329510.15381/tesis.v15i21.23295Tesis (Lima); Vol. 15 No. 21 (2022): July - December; 67-88Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 21 (2022): Julio - Diciembre; 67-882707-63341995-696710.15381/tesis.v15i21reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295/19471Derechos de autor 2023 César Pita Dueñashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/232952023-12-19T15:20:31Z
dc.title.none.fl_str_mv The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
El fenómeno estético desde la comunicación: construcción de sentido y de realidad en la obra de arte cinematográfica
title The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
spellingShingle The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
Pita Dueñas, César
realidad
cine de ficción
historia del arte
teoría de la comunicación
verosimilitud
reality
fiction cinema
art history
communication theory
verisimilitude
title_short The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
title_full The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
title_fullStr The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
title_full_unstemmed The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
title_sort The aesthetic phenomenon as communication: Construction of meaning and reality in cinematographic art
dc.creator.none.fl_str_mv Pita Dueñas, César
Pita Dueñas, César
author Pita Dueñas, César
author_facet Pita Dueñas, César
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv realidad
cine de ficción
historia del arte
teoría de la comunicación
verosimilitud
reality
fiction cinema
art history
communication theory
verisimilitude
topic realidad
cine de ficción
historia del arte
teoría de la comunicación
verosimilitud
reality
fiction cinema
art history
communication theory
verisimilitude
description  Art is an aesthetic and communicative phenomenon. Under this premise, the purpose of this paper is to link both dimensions and understand how reality is constructed from cinematographic point of view. We start from Palazon’s approaches to aesthetic studies and relate them to the construction of sense and generation of reality from artistic perspective, based on authors such as Heidegger, Sánchez Vásquez and Plazaola. This allows us to get closer to André Bazin’s strictly cinematographic ideas. As a construction of recognizable reality, representation in cinema is more verisimilar due to a mediation process that results from communicative act.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295
10.15381/tesis.v15i21.23295
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v15i21.23295
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/23295/19471
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 César Pita Dueñas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 César Pita Dueñas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 15 No. 21 (2022): July - December; 67-88
Tesis (Lima); Vol. 15 Núm. 21 (2022): Julio - Diciembre; 67-88
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v15i21
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238325503655936
score 13.887938
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).