Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area
Descripción del Articulo
The present article tries, in the first term, to analyze certain present problems in the definition, uses and supposition that he(she) adopts the notion of «educabilidad» and of «conditions of educabilidad «of the subjects. Especially the presence of suppositions will be analyzed psicoeducativos in...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2005 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4237 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4237 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educabilidad psicoeducativa fracaso escolar school failure |
id |
REVUNMSM_49d67af5801c671ebcbead884a26625d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4237 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency areaLas prácticas psicoeducativas y el problema de la educabilidad: la escuela como superficie de emergenciaBaquero, RicardoCimolai, SilvinaPérez, AndreaToscano, Ana Graciaeducabilidadpsicoeducativafracaso escolareducabilidadpsicoeducativaschool failureThe present article tries, in the first term, to analyze certain present problems in the definition, uses and supposition that he(she) adopts the notion of «educabilidad» and of «conditions of educabilidad «of the subjects. Especially the presence of suppositions will be analyzed psicoeducativos in the conceptions on educabilidad and his relation with the reasons attributed to the school massive failure. In the second term, there will be tried to show the fertility of a work of investigation on two questions that escenifican the presence of the suppositions analyzed concerning the educabilidad and the school failure: the analysis of the procedures and criteria psicoeducativos used for the diagnosis and forecast of the possibilities of learning of the pupils and the analysis of educational experiences or psicoeducativas alternative of attention to the school massive failure.El presente artículo intenta, en primer término, analizar ciertos problemas presentes en la definición, usos y supuestos que adopta la noción de «educabilidad» y de «condiciones de educabilidad» de los sujetos. En particular se analizará la presencia de supuestos psicoeducativos en las concepciones sobre educabilidad y su relación con las causas atribuidas al fracaso escolar masivo. En segundo término, se intentará mostrar la fertilidad de un trabajo de indagación sobre dos cuestiones que escenifican la presencia de los supuestos analizados en torno a la educabilidad y el fracaso escolar: el análisis de los procedimientos y criterios psicoeducativos utilizados para el diagnóstico y pronóstico de las posibilidades de aprendizaje de los alumnos y el análisis de experiencias educativas o psicoeducativas alternativas de atención al fracaso escolar masivo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2005-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/423710.15381/rinvp.v8i1.4237Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 No. 1 (2005); 121-137Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 Núm. 1 (2005); 121-1371609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4237/3386Derechos de autor 2005 Ricardo Baquero, Silvina Cimolai, Andrea Pérez, Ana Gracia Toscanohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/42372020-04-21T16:15:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area Las prácticas psicoeducativas y el problema de la educabilidad: la escuela como superficie de emergencia |
title |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area |
spellingShingle |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area Baquero, Ricardo educabilidad psicoeducativa fracaso escolar educabilidad psicoeducativa school failure |
title_short |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area |
title_full |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area |
title_fullStr |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area |
title_full_unstemmed |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area |
title_sort |
Psycho-educational practices and the problem of educability: school as emergency area |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Baquero, Ricardo Cimolai, Silvina Pérez, Andrea Toscano, Ana Gracia |
author |
Baquero, Ricardo |
author_facet |
Baquero, Ricardo Cimolai, Silvina Pérez, Andrea Toscano, Ana Gracia |
author_role |
author |
author2 |
Cimolai, Silvina Pérez, Andrea Toscano, Ana Gracia |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educabilidad psicoeducativa fracaso escolar educabilidad psicoeducativa school failure |
topic |
educabilidad psicoeducativa fracaso escolar educabilidad psicoeducativa school failure |
description |
The present article tries, in the first term, to analyze certain present problems in the definition, uses and supposition that he(she) adopts the notion of «educabilidad» and of «conditions of educabilidad «of the subjects. Especially the presence of suppositions will be analyzed psicoeducativos in the conceptions on educabilidad and his relation with the reasons attributed to the school massive failure. In the second term, there will be tried to show the fertility of a work of investigation on two questions that escenifican the presence of the suppositions analyzed concerning the educabilidad and the school failure: the analysis of the procedures and criteria psicoeducativos used for the diagnosis and forecast of the possibilities of learning of the pupils and the analysis of educational experiences or psicoeducativas alternative of attention to the school massive failure. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4237 10.15381/rinvp.v8i1.4237 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4237 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v8i1.4237 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4237/3386 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2005 Ricardo Baquero, Silvina Cimolai, Andrea Pérez, Ana Gracia Toscano https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2005 Ricardo Baquero, Silvina Cimolai, Andrea Pérez, Ana Gracia Toscano https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 No. 1 (2005); 121-137 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 Núm. 1 (2005); 121-137 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238269639720960 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).