Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos
Descripción del Articulo
Luz Negib has a pictorial body of work spanning four decades since 1950s in Lima. She introduced the use of irony and humor in Peruvian visual arts to reveal circumstances and attitudes within Peruvian society, beneath the seemingly anecdotal nature of her themes. In terms of artistic style, she emb...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30381 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30381 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | figuración ironía erotismo poder patriarcal veladuras figuration irony eroticism patriarchal power glazes |
| id |
REVUNMSM_3432dc26e800231513202e6abf3459db |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/30381 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobosLuz Negib: Figurative art in Little Red Riding Hood1 and theWolvesNúñez Núñez, Maria EugeniaNúñez Núñez, Maria Eugeniafiguración ironíaerotismopoder patriarcalveladurasfigurationironyeroticismpatriarchal powerglazesLuz Negib has a pictorial body of work spanning four decades since 1950s in Lima. She introduced the use of irony and humor in Peruvian visual arts to reveal circumstances and attitudes within Peruvian society, beneath the seemingly anecdotal nature of her themes. In terms of artistic style, she embraced figuration at a time when abstraction was the undisputed avant-garde and symbol of modernity. The series Little Red Riding Hood and the wolves, a children’s tale, serves as a pretext for Negib to present a Little Red Riding Hood who becomes the victimizer of wolves that are her suitors. In the 13paintings of the series, she subtly critiques traditional machismo and certain hierarchies and behaviors within our society. I consider her an important artist because she has a unique perspective that challenges the imposed narrative. She appropriates a familiar story and masterfully unveils contemporary issues of her time, ones that had never before been addressed in art.Luz Negib tiene una obra pictórica que abarca cuatro décadas; desde la década de 1950 en Lima, inaugura en la plástica peruana la utilización de la ironía, el humor para revelar circunstancias y actitudes de la sociedad peruana, tras una apariencia anecdótica en los temas tratados. Y en cuanto a lo plástico, retoma la figuración, en un momento en que la abstracción era la vanguardia y la modernidad sin discusión. La serie Caperucita y los lobos, un cuento de niños, le sirve a Negib como pretexto para presentar a una Caperucita victimaria de unos lobos que son sus cortejantes. En los trece cuadros de la serie muestra una sutil crítica al machismo tradicional y a ciertas jerarquías y comportamientos de nuestra sociedad. Considero que Luz Negib es una artista importante porque tiene una mirada propia, que se enfrenta a los paradigmas de su época. Se apropia de un cuento, y en forma maestra devela temas que no habían sido expuestos en el arte.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2025-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/3038110.15381/tesis.v19i26.30381Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 471-492Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 471-4922707-63341995-696710.15381/tesis.v19i26reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30381/22695Derechos de autor 2025 Maria Eugenia Núñez Núñezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/303812025-10-16T16:40:39Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos Luz Negib: Figurative art in Little Red Riding Hood1 and theWolves |
| title |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos |
| spellingShingle |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos Núñez Núñez, Maria Eugenia figuración ironía erotismo poder patriarcal veladuras figuration irony eroticism patriarchal power glazes |
| title_short |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos |
| title_full |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos |
| title_fullStr |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos |
| title_full_unstemmed |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos |
| title_sort |
Luz Negib: el arte figurativo en Caperucita y los lobos |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Núñez Núñez, Maria Eugenia Núñez Núñez, Maria Eugenia |
| author |
Núñez Núñez, Maria Eugenia |
| author_facet |
Núñez Núñez, Maria Eugenia |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
figuración ironía erotismo poder patriarcal veladuras figuration irony eroticism patriarchal power glazes |
| topic |
figuración ironía erotismo poder patriarcal veladuras figuration irony eroticism patriarchal power glazes |
| description |
Luz Negib has a pictorial body of work spanning four decades since 1950s in Lima. She introduced the use of irony and humor in Peruvian visual arts to reveal circumstances and attitudes within Peruvian society, beneath the seemingly anecdotal nature of her themes. In terms of artistic style, she embraced figuration at a time when abstraction was the undisputed avant-garde and symbol of modernity. The series Little Red Riding Hood and the wolves, a children’s tale, serves as a pretext for Negib to present a Little Red Riding Hood who becomes the victimizer of wolves that are her suitors. In the 13paintings of the series, she subtly critiques traditional machismo and certain hierarchies and behaviors within our society. I consider her an important artist because she has a unique perspective that challenges the imposed narrative. She appropriates a familiar story and masterfully unveils contemporary issues of her time, ones that had never before been addressed in art. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30381 10.15381/tesis.v19i26.30381 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30381 |
| identifier_str_mv |
10.15381/tesis.v19i26.30381 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/30381/22695 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Maria Eugenia Núñez Núñez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Maria Eugenia Núñez Núñez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 19 Núm. 26 (2025): Enero - Junio; 471-492 Tesis (Lima); Vol. 19 No. 26 (2025): January - June; 471-492 2707-6334 1995-6967 10.15381/tesis.v19i26 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424686192427008 |
| score |
13.871512 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).