Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing

Descripción del Articulo

In the 1960s, a generation of dramatic authors emerged in Peru whose work displayed the socially marginalized character front and center for the first time in the local scene. The incorporation of the marginal universe led to the inclusion of new characters, spaces, problems, and, above all, new poi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Barraza Eléspuru, Ernesto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/27015
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27015
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:teatro peruano
siglo xx
dramaturgia peruana
marginalidad
teatro
Peruvian theater
20th century
Peruvian dramaturgy
marginality
theater
id REVUNMSM_28dd168d6f9924f5c38e4735333a4df7
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/27015
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writingDramaturgias desde (sobre) el olvido. Innovaciones estéticas e ideológicas en la dramaturgia peruana de la década de 1960Barraza Eléspuru, ErnestoBarraza Eléspuru, Ernestoteatro peruanosiglo xxdramaturgia peruanamarginalidadteatro Peruvian theater20th centuryPeruvian dramaturgymarginalitytheaterIn the 1960s, a generation of dramatic authors emerged in Peru whose work displayed the socially marginalized character front and center for the first time in the local scene. The incorporation of the marginal universe led to the inclusion of new characters, spaces, problems, and, above all, new points of view that distanced themselves from the conventions that the Peruvian public and  critics were accustomed to. This shift meant that authors such as Hernando Cortés, Juan Rivera, Víctor Zavala, Sara Joffré, César Vega and Grégor Díaz developed a dramaturgy where important formal, aesthetic and ideological innovations stood out. This paper provides an analysis of dramatic pieces by the aforementioned authors—mainly those of Díaz, whom we consider most representative of the group—in order to identify their influences and compare and contrast their dramaturgies. Durante la década de 1960 surgió en el Perú una generación de autores dramáticos cuya propuesta puso, por primera vez, al personaje marginal en el centro de la escena peruana. La incorporación del universo marginal condujo a la inclusión de nuevos personajes, espacios, problemáticas y, sobre todo, nuevos puntos de vista que se distanciaban de las convenciones a las que el público y la crítica peruana venían acostumbradas. Al proponer este cambio de paradigma, autores como Hernando Cortés, Juan Rivera, Víctor Zavala, Sara Joffré, César Vega y Grégor Díaz desarrollaron una dramaturgia en la que destacan importantes innovaciones formales, estéticas e ideológicas. Este artículo propone un análisis de las piezas dramáticas de los autores citados —principalmente de las de Díaz, pues se le considera el más representativo del grupo—, con el objetivo de identificar sus influencias, comparar y contrastar sus dramaturgias. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2701510.15381/y4zzb555Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 111-133Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 111-1332707-63341995-696710.15381/zg969198reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27015/20730Derechos de autor 2024 Ernesto Barraza Eléspuruhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/270152025-10-17T17:32:10Z
dc.title.none.fl_str_mv Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
Dramaturgias desde (sobre) el olvido. Innovaciones estéticas e ideológicas en la dramaturgia peruana de la década de 1960
title Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
spellingShingle Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
Barraza Eléspuru, Ernesto
teatro peruano
siglo xx
dramaturgia peruana
marginalidad
teatro
Peruvian theater
20th century
Peruvian dramaturgy
marginality
theater
title_short Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
title_full Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
title_fullStr Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
title_full_unstemmed Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
title_sort Dramaturgies on (about) oblivion. Aesthetic and ideological innovations in 1960’s Peruvian dramatic writing
dc.creator.none.fl_str_mv Barraza Eléspuru, Ernesto
Barraza Eléspuru, Ernesto
author Barraza Eléspuru, Ernesto
author_facet Barraza Eléspuru, Ernesto
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv teatro peruano
siglo xx
dramaturgia peruana
marginalidad
teatro
Peruvian theater
20th century
Peruvian dramaturgy
marginality
theater
topic teatro peruano
siglo xx
dramaturgia peruana
marginalidad
teatro
Peruvian theater
20th century
Peruvian dramaturgy
marginality
theater
description In the 1960s, a generation of dramatic authors emerged in Peru whose work displayed the socially marginalized character front and center for the first time in the local scene. The incorporation of the marginal universe led to the inclusion of new characters, spaces, problems, and, above all, new points of view that distanced themselves from the conventions that the Peruvian public and  critics were accustomed to. This shift meant that authors such as Hernando Cortés, Juan Rivera, Víctor Zavala, Sara Joffré, César Vega and Grégor Díaz developed a dramaturgy where important formal, aesthetic and ideological innovations stood out. This paper provides an analysis of dramatic pieces by the aforementioned authors—mainly those of Díaz, whom we consider most representative of the group—in order to identify their influences and compare and contrast their dramaturgies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27015
10.15381/y4zzb555
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27015
identifier_str_mv 10.15381/y4zzb555
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/27015/20730
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Ernesto Barraza Eléspuru
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Ernesto Barraza Eléspuru
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 23 (2023): Julio - Diciembre; 111-133
Tesis (Lima); Vol. 16 No. 23 (2023): July - December; 111-133
2707-6334
1995-6967
10.15381/zg969198
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424684160286720
score 13.920128
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).