Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana

Descripción del Articulo

From the preoccupation by the increase of the depression frequency and the diminution of the age of the people who suffer this type of problem, as well as some indicators that accompanies it and that is within the concept of psycho-social misalignment, arise the necessity to study these phenomena in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Bulnes B., Mario S., Ponce D., Carlos R., Huerta R., Rosa E., Elizalde B., Roger, Santivañez O., Willy R., Aliaga T., Jaime R., Alvarez T., Leni, Calmet A., Roberto F.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2005
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4044
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4044
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:psychosocial adjustment
depression
realization
welfare
ajuste psicosocial
depresión
realización
bienestar
id REVUNMSM_1d1da8518ce9d35eb754edb65423cfc0
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4044
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima MetropolitanaAjuste psicosocial y estado depresivo en adolescentes de centros escolares de Lima MetropolitanaBulnes B., Mario S.Ponce D., Carlos R.Huerta R., Rosa E.Elizalde B., RogerSantivañez O., Willy R.Aliaga T., Jaime R.Alvarez T., LeniCalmet A., Roberto F.psychosocial adjustmentdepressionrealizationwelfareajuste psicosocialdepresiónrealizaciónbienestarFrom the preoccupation by the increase of the depression frequency and the diminution of the age of the people who suffer this type of problem, as well as some indicators that accompanies it and that is within the concept of psycho-social misalignment, arise the necessity to study these phenomena in the scholastic population. Objectives: demostrate the interdependent relation of the variable adjustment psycho-social and depression in students of the city of Lima, Peru, in function to the type of school (state and private) and sort. Design: Descriptive comparative and correlational. Materials and methods: The sample was constituted by 480 students of state and particular educative centers, whose ages oscillate between the 12 and 17 years. For the evaluation of the variable psychosocial adjustment, the Inventory of Adaptation of Conduct of M. Victoria de la Cruz and Agustín Cordero was used, and to evaluate the variable depression, it was used the Questionnaire of Depression for children and adolescents of M. Lang and M. Tisher. The statistical analysis derived in the first place, in an analysis of validity and trustworthiness of the tests, and secondly, a inferencial analysis for the contrast of the raised hypotheses was made. Results: One has been that the two used tests are highly valid and reliable.A partir de la preocupación por el aumento de la frecuencia de depresión y la disminución de la edad de las personas que padecen este tipo de problema, así como algunos indicadores que lo acompañan y que se encuentra dentro del concepto de desajuste psicosocial, surge la necesidad de estudiar dichos fenómenos en la población escolar. Objetivos: Demostrar la relación interdependiente de las variables ajuste psicosocial y depresión en escolares del nivel secundario de Lima Metropolitana, en función al tipo de colegio (estatal y particular) y género. Diseño: Es una investigación de tipo básica y de diseño descriptivo comparativo y correlacional. Material y método: La muestra estuvo constituida por 480 escolares de centros educativos estatales y particulares, cuyas edades oscilan entre los 12 y 17 años. Para la evaluación de la variable ajuste psicosocial, se utilizó el Inventario de Adaptación de Conducta de M. Victoria de la Cruz y Agustín Cordero, y para evaluar la variable depresión, se utilizó el Cuestionario de Depresión para niños y adolescentes de M. Lang y M. Tisher. El análisis estadístico derivó en primer lugar, en un análisis de validez y confiabilidad de las pruebas, y en segundo lugar, se realizó un análisis inferencial para la contrastación de las hipótesis planteadas. Resultados: Se ha encontrado que las dos pruebas utilizadas son altamente válidas y confiables.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2005-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/404410.15381/rinvp.v8i2.4044Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 No. 2 (2005); 23-39Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 Núm. 2 (2005); 23-391609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4044/3222Derechos de autor 2005 Mario S. Bulnes B., Carlos R. Ponce D., Rosa E. Huerta R., Roger Elizalde B., Willy R. Santivañez O., Jaime R. Aliaga T., Leni Alvarez T., Roberto F. Calmet A.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/40442020-04-21T16:30:43Z
dc.title.none.fl_str_mv Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana
Ajuste psicosocial y estado depresivo en adolescentes de centros escolares de Lima Metropolitana
title Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana
spellingShingle Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana
Bulnes B., Mario S.
psychosocial adjustment
depression
realization
welfare
ajuste psicosocial
depresión
realización
bienestar
title_short Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana
title_full Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana
title_fullStr Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana
title_full_unstemmed Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana
title_sort Psychosocial adjustment and depressed mood in teenagers in schools of Lima Metropolitana
dc.creator.none.fl_str_mv Bulnes B., Mario S.
Ponce D., Carlos R.
Huerta R., Rosa E.
Elizalde B., Roger
Santivañez O., Willy R.
Aliaga T., Jaime R.
Alvarez T., Leni
Calmet A., Roberto F.
author Bulnes B., Mario S.
author_facet Bulnes B., Mario S.
Ponce D., Carlos R.
Huerta R., Rosa E.
Elizalde B., Roger
Santivañez O., Willy R.
Aliaga T., Jaime R.
Alvarez T., Leni
Calmet A., Roberto F.
author_role author
author2 Ponce D., Carlos R.
Huerta R., Rosa E.
Elizalde B., Roger
Santivañez O., Willy R.
Aliaga T., Jaime R.
Alvarez T., Leni
Calmet A., Roberto F.
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv psychosocial adjustment
depression
realization
welfare
ajuste psicosocial
depresión
realización
bienestar
topic psychosocial adjustment
depression
realization
welfare
ajuste psicosocial
depresión
realización
bienestar
description From the preoccupation by the increase of the depression frequency and the diminution of the age of the people who suffer this type of problem, as well as some indicators that accompanies it and that is within the concept of psycho-social misalignment, arise the necessity to study these phenomena in the scholastic population. Objectives: demostrate the interdependent relation of the variable adjustment psycho-social and depression in students of the city of Lima, Peru, in function to the type of school (state and private) and sort. Design: Descriptive comparative and correlational. Materials and methods: The sample was constituted by 480 students of state and particular educative centers, whose ages oscillate between the 12 and 17 years. For the evaluation of the variable psychosocial adjustment, the Inventory of Adaptation of Conduct of M. Victoria de la Cruz and Agustín Cordero was used, and to evaluate the variable depression, it was used the Questionnaire of Depression for children and adolescents of M. Lang and M. Tisher. The statistical analysis derived in the first place, in an analysis of validity and trustworthiness of the tests, and secondly, a inferencial analysis for the contrast of the raised hypotheses was made. Results: One has been that the two used tests are highly valid and reliable.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4044
10.15381/rinvp.v8i2.4044
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4044
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v8i2.4044
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4044/3222
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 No. 2 (2005); 23-39
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 8 Núm. 2 (2005); 23-39
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238269601972224
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).