On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy

Descripción del Articulo

From our perspective, the text Pobre gente de París is a poetic-political manifesto. In it, our author tries to agree on the vision of the literary writer and the vision of the political activist. The book is not, therefore, a mere set of “Parisian experiences” related by its condition of “autobiogr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Mudarra Montoya, Américo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/18557
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Narrativa peruana
Manifiesto poético-político
Sebastián Salazar Bondy
Peruvian narrative
Poetic-political manifesto
id REVUNMSM_1b2729fdc61b66e74e3aae30f7b24b1c
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/18557
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar BondySobre el compromiso político del arte (y los artistas) en Pobre gente de París de Sebastián Salazar BondyMudarra Montoya, AméricoNarrativa peruanaManifiesto poético-políticoSebastián Salazar BondyPeruvian narrativePoetic-political manifestoSebastián Salazar BondyFrom our perspective, the text Pobre gente de París is a poetic-political manifesto. In it, our author tries to agree on the vision of the literary writer and the vision of the political activist. The book is not, therefore, a mere set of “Parisian experiences” related by its condition of “autobiographical material”. Rather, it is a vehicle of ideas, which will continue along the same route that had formed their articles of opinion in the written press of those years. Then, we can observe that the ideas of Salazar Bondy run without difficulty between the lines of the text Pobre gente de París. The condemnation dictated in the page of a newspaper appears again in the pages of this book, perhaps in other words, perhaps with different extension, but always with the same indignation, with the same anger.  Desde nuestra perspectiva, el texto Pobre gente de París es un manifiesto poético-político. En él, nuestro autor intenta coincidir la visión del escritor literario y la visión del activista político. El libro no es, pues, un mero conjunto de “vivencias parisinas” emparentadas por su condición de “material autobiográfico” sino, más bien, un vehículo de ideas, el cual continuará por la misma ruta que venían formando sus artículos de opinión en la prensa escrita de aquellos años. Entonces, logramos observar que las ideas de Salazar Bondy discurren sin dificultad entre las líneas del texto Pobre gente de París. La condena dictada en la página de algún periódico aparece nuevamente en las páginas de este libro, quizá con otras palabras, quizá con diferente extensión, pero siempre con la misma indignación, con la misma ira.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2017-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/1855710.30920/letras.88.127.5Letras (Lima); Vol. 88 No. 127 (2017): Enero - Junio; 101-128Letras (Lima); Vol. 88 Núm. 127 (2017): Enero - Junio; 101-1282071-50720378-487810.30920/letras.88.127reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557/15587info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/185572020-08-22T16:06:38Z
dc.title.none.fl_str_mv On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
Sobre el compromiso político del arte (y los artistas) en Pobre gente de París de Sebastián Salazar Bondy
title On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
spellingShingle On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
Mudarra Montoya, Américo
Narrativa peruana
Manifiesto poético-político
Sebastián Salazar Bondy
Peruvian narrative
Poetic-political manifesto
Sebastián Salazar Bondy
title_short On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
title_full On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
title_fullStr On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
title_full_unstemmed On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
title_sort On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
dc.creator.none.fl_str_mv Mudarra Montoya, Américo
author Mudarra Montoya, Américo
author_facet Mudarra Montoya, Américo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Narrativa peruana
Manifiesto poético-político
Sebastián Salazar Bondy
Peruvian narrative
Poetic-political manifesto
Sebastián Salazar Bondy
topic Narrativa peruana
Manifiesto poético-político
Sebastián Salazar Bondy
Peruvian narrative
Poetic-political manifesto
Sebastián Salazar Bondy
description From our perspective, the text Pobre gente de París is a poetic-political manifesto. In it, our author tries to agree on the vision of the literary writer and the vision of the political activist. The book is not, therefore, a mere set of “Parisian experiences” related by its condition of “autobiographical material”. Rather, it is a vehicle of ideas, which will continue along the same route that had formed their articles of opinion in the written press of those years. Then, we can observe that the ideas of Salazar Bondy run without difficulty between the lines of the text Pobre gente de París. The condemnation dictated in the page of a newspaper appears again in the pages of this book, perhaps in other words, perhaps with different extension, but always with the same indignation, with the same anger.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557
10.30920/letras.88.127.5
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557
identifier_str_mv 10.30920/letras.88.127.5
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557/15587
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Letras (Lima); Vol. 88 No. 127 (2017): Enero - Junio; 101-128
Letras (Lima); Vol. 88 Núm. 127 (2017): Enero - Junio; 101-128
2071-5072
0378-4878
10.30920/letras.88.127
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238293565079552
score 13.949926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).