On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy
Descripción del Articulo
From our perspective, the text Pobre gente de París is a poetic-political manifesto. In it, our author tries to agree on the vision of the literary writer and the vision of the political activist. The book is not, therefore, a mere set of “Parisian experiences” related by its condition of “autobiogr...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/18557 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Narrativa peruana Manifiesto poético-político Sebastián Salazar Bondy Peruvian narrative Poetic-political manifesto |
id |
REVUNMSM_1b2729fdc61b66e74e3aae30f7b24b1c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/18557 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar BondySobre el compromiso político del arte (y los artistas) en Pobre gente de París de Sebastián Salazar BondyMudarra Montoya, AméricoNarrativa peruanaManifiesto poético-políticoSebastián Salazar BondyPeruvian narrativePoetic-political manifestoSebastián Salazar BondyFrom our perspective, the text Pobre gente de París is a poetic-political manifesto. In it, our author tries to agree on the vision of the literary writer and the vision of the political activist. The book is not, therefore, a mere set of “Parisian experiences” related by its condition of “autobiographical material”. Rather, it is a vehicle of ideas, which will continue along the same route that had formed their articles of opinion in the written press of those years. Then, we can observe that the ideas of Salazar Bondy run without difficulty between the lines of the text Pobre gente de París. The condemnation dictated in the page of a newspaper appears again in the pages of this book, perhaps in other words, perhaps with different extension, but always with the same indignation, with the same anger. Desde nuestra perspectiva, el texto Pobre gente de París es un manifiesto poético-político. En él, nuestro autor intenta coincidir la visión del escritor literario y la visión del activista político. El libro no es, pues, un mero conjunto de “vivencias parisinas” emparentadas por su condición de “material autobiográfico” sino, más bien, un vehículo de ideas, el cual continuará por la misma ruta que venían formando sus artículos de opinión en la prensa escrita de aquellos años. Entonces, logramos observar que las ideas de Salazar Bondy discurren sin dificultad entre las líneas del texto Pobre gente de París. La condena dictada en la página de algún periódico aparece nuevamente en las páginas de este libro, quizá con otras palabras, quizá con diferente extensión, pero siempre con la misma indignación, con la misma ira.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2017-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/1855710.30920/letras.88.127.5Letras (Lima); Vol. 88 No. 127 (2017): Enero - Junio; 101-128Letras (Lima); Vol. 88 Núm. 127 (2017): Enero - Junio; 101-1282071-50720378-487810.30920/letras.88.127reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557/15587info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/185572020-08-22T16:06:38Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy Sobre el compromiso político del arte (y los artistas) en Pobre gente de París de Sebastián Salazar Bondy |
title |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy |
spellingShingle |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy Mudarra Montoya, Américo Narrativa peruana Manifiesto poético-político Sebastián Salazar Bondy Peruvian narrative Poetic-political manifesto Sebastián Salazar Bondy |
title_short |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy |
title_full |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy |
title_fullStr |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy |
title_full_unstemmed |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy |
title_sort |
On the political commitment of art (and artists) in Pobr e gente de P arís by Sebastián Salazar Bondy |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mudarra Montoya, Américo |
author |
Mudarra Montoya, Américo |
author_facet |
Mudarra Montoya, Américo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Narrativa peruana Manifiesto poético-político Sebastián Salazar Bondy Peruvian narrative Poetic-political manifesto Sebastián Salazar Bondy |
topic |
Narrativa peruana Manifiesto poético-político Sebastián Salazar Bondy Peruvian narrative Poetic-political manifesto Sebastián Salazar Bondy |
description |
From our perspective, the text Pobre gente de París is a poetic-political manifesto. In it, our author tries to agree on the vision of the literary writer and the vision of the political activist. The book is not, therefore, a mere set of “Parisian experiences” related by its condition of “autobiographical material”. Rather, it is a vehicle of ideas, which will continue along the same route that had formed their articles of opinion in the written press of those years. Then, we can observe that the ideas of Salazar Bondy run without difficulty between the lines of the text Pobre gente de París. The condemnation dictated in the page of a newspaper appears again in the pages of this book, perhaps in other words, perhaps with different extension, but always with the same indignation, with the same anger. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557 10.30920/letras.88.127.5 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557 |
identifier_str_mv |
10.30920/letras.88.127.5 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/revistaLetras/article/view/18557/15587 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras (Lima); Vol. 88 No. 127 (2017): Enero - Junio; 101-128 Letras (Lima); Vol. 88 Núm. 127 (2017): Enero - Junio; 101-128 2071-5072 0378-4878 10.30920/letras.88.127 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238293565079552 |
score |
13.949926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).