Role playing and academic performance in journalism courses
Descripción del Articulo
The investigation consisted of determining the type of relationship that exists between the didactic method of the role games and the academic performance of the students of the specialty of journalism of the EAP of Social Communication at the UNMSM in the period 2017-II. The type of research is des...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/17492 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | role plays academic performance teacher rol selection of participants game rules juegos de rol rendimiento académico rol del profesor selección de participantes reglas de juego |
id |
REVUNMSM_19fa878632c8740e40e76a4ddb449567 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/17492 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Role playing and academic performance in journalism coursesLos juegos de rol y el rendimiento académico en los cursos de periodismoVásquez Valencia, Llamilrole playsacademic performanceteacher rolselection of participantsgame rulesjuegos de rolrendimiento académicorol del profesorselección de participantesreglas de juegoThe investigation consisted of determining the type of relationship that exists between the didactic method of the role games and the academic performance of the students of the specialty of journalism of the EAP of Social Communication at the UNMSM in the period 2017-II. The type of research is descriptive causal correlational. The design is non-experimental descriptive correlational causal, quantitative and cross-sectional. The conclusion is that there is a direct and significant relationship of r = 0.633 between role plays and students’ academic performance. The findings recommend that more pedagogical training be given to the professors of the Journalism specialty of the EAP of Social Communication at the UNMSM to systematize and evaluate the application of role-playing games in order to favorably affect the academic performance of the students and in their development as future journalism professionals.La investigación consistió en determinar el tipo de relación que existe entre el método didáctico de los juegos de rol y el rendimiento académico de los alumnos de la especialidad de periodismo de la EAP de Comunicación Social de la UNMSM en el periodo 2017-II. El tipo de investigación es descriptivo correlacional causal. El diseño es no experimental descriptivo correlacional causal, cuantitativo y de corte transversal. La conclusión es que existe una relación directa y significativa de r=0.633 entre los juegos de rol y el rendimiento académico de los estudiantes. Los hallazgos recomiendan que se afiancen más capacitaciones pedagógicas a los profesores de la especialidad de periodismo de la EAP de Comunicación Social de la UNMSM para sistematizar y evaluar la aplicación de los juegos de rol con el fin de incidir favorablemente en el rendimiento académico de los estudiantes y en su desarrollo como futuros profesionales del periodismo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2020-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/1749210.15381/is.v22i42.17492Investigaciones Sociales; Vol. 22 No. 42 (2020); 263-274Investigaciones Sociales; Vol. 22 Núm. 42 (2020); 263-2741818-47581560-907310.15381/is.v22i42reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492/14736Derechos de autor 2020 Llamil Vásquez Valenciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/174922020-02-26T17:52:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Role playing and academic performance in journalism courses Los juegos de rol y el rendimiento académico en los cursos de periodismo |
title |
Role playing and academic performance in journalism courses |
spellingShingle |
Role playing and academic performance in journalism courses Vásquez Valencia, Llamil role plays academic performance teacher rol selection of participants game rules juegos de rol rendimiento académico rol del profesor selección de participantes reglas de juego |
title_short |
Role playing and academic performance in journalism courses |
title_full |
Role playing and academic performance in journalism courses |
title_fullStr |
Role playing and academic performance in journalism courses |
title_full_unstemmed |
Role playing and academic performance in journalism courses |
title_sort |
Role playing and academic performance in journalism courses |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vásquez Valencia, Llamil |
author |
Vásquez Valencia, Llamil |
author_facet |
Vásquez Valencia, Llamil |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
role plays academic performance teacher rol selection of participants game rules juegos de rol rendimiento académico rol del profesor selección de participantes reglas de juego |
topic |
role plays academic performance teacher rol selection of participants game rules juegos de rol rendimiento académico rol del profesor selección de participantes reglas de juego |
description |
The investigation consisted of determining the type of relationship that exists between the didactic method of the role games and the academic performance of the students of the specialty of journalism of the EAP of Social Communication at the UNMSM in the period 2017-II. The type of research is descriptive causal correlational. The design is non-experimental descriptive correlational causal, quantitative and cross-sectional. The conclusion is that there is a direct and significant relationship of r = 0.633 between role plays and students’ academic performance. The findings recommend that more pedagogical training be given to the professors of the Journalism specialty of the EAP of Social Communication at the UNMSM to systematize and evaluate the application of role-playing games in order to favorably affect the academic performance of the students and in their development as future journalism professionals. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492 10.15381/is.v22i42.17492 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492 |
identifier_str_mv |
10.15381/is.v22i42.17492 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492/14736 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Llamil Vásquez Valencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Llamil Vásquez Valencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigaciones Sociales; Vol. 22 No. 42 (2020); 263-274 Investigaciones Sociales; Vol. 22 Núm. 42 (2020); 263-274 1818-4758 1560-9073 10.15381/is.v22i42 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238219013423104 |
score |
13.971837 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).