Role playing and academic performance in journalism courses

Descripción del Articulo

The investigation consisted of determining the type of relationship that exists between the didactic method of the role games and the academic performance of the students of the specialty of journalism of the EAP of Social Communication at the UNMSM in the period 2017-II. The type of research is des...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Vásquez Valencia, Llamil
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/17492
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:role plays
academic performance
teacher rol
selection of participants
game rules
juegos de rol
rendimiento académico
rol del profesor
selección de participantes
reglas de juego
id REVUNMSM_19fa878632c8740e40e76a4ddb449567
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/17492
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Role playing and academic performance in journalism coursesLos juegos de rol y el rendimiento académico en los cursos de periodismoVásquez Valencia, Llamilrole playsacademic performanceteacher rolselection of participantsgame rulesjuegos de rolrendimiento académicorol del profesorselección de participantesreglas de juegoThe investigation consisted of determining the type of relationship that exists between the didactic method of the role games and the academic performance of the students of the specialty of journalism of the EAP of Social Communication at the UNMSM in the period 2017-II. The type of research is descriptive causal correlational. The design is non-experimental descriptive correlational causal, quantitative and cross-sectional. The conclusion is that there is a direct and significant relationship of r = 0.633 between role plays and students’ academic performance. The findings recommend that more pedagogical training be given to the professors of the Journalism specialty of the EAP of Social Communication at the UNMSM to systematize and evaluate the application of role-playing games in order to favorably affect the academic performance of the students and in their development as future journalism professionals.La investigación consistió en determinar el tipo de relación que existe entre el método didáctico de los juegos de rol y el rendimiento académico de los alumnos de la especialidad de periodismo de la EAP de Comunicación Social de la UNMSM en el periodo 2017-II. El tipo de investigación es descriptivo correlacional causal. El diseño es no experimental descriptivo correlacional causal, cuantitativo y de corte transversal. La conclusión es que existe una relación directa y significativa de r=0.633 entre los juegos de rol y el rendimiento académico de los estudiantes. Los hallazgos recomiendan que se afiancen más capacitaciones pedagógicas a los profesores de la especialidad de periodismo de la EAP de Comunicación Social de la UNMSM para sistematizar y evaluar la aplicación de los juegos de rol con el fin de incidir favorablemente en el rendimiento académico de los estudiantes y en su desarrollo como futuros profesionales del periodismo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2020-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/1749210.15381/is.v22i42.17492Investigaciones Sociales; Vol. 22 No. 42 (2020); 263-274Investigaciones Sociales; Vol. 22 Núm. 42 (2020); 263-2741818-47581560-907310.15381/is.v22i42reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492/14736Derechos de autor 2020 Llamil Vásquez Valenciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/174922020-02-26T17:52:06Z
dc.title.none.fl_str_mv Role playing and academic performance in journalism courses
Los juegos de rol y el rendimiento académico en los cursos de periodismo
title Role playing and academic performance in journalism courses
spellingShingle Role playing and academic performance in journalism courses
Vásquez Valencia, Llamil
role plays
academic performance
teacher rol
selection of participants
game rules
juegos de rol
rendimiento académico
rol del profesor
selección de participantes
reglas de juego
title_short Role playing and academic performance in journalism courses
title_full Role playing and academic performance in journalism courses
title_fullStr Role playing and academic performance in journalism courses
title_full_unstemmed Role playing and academic performance in journalism courses
title_sort Role playing and academic performance in journalism courses
dc.creator.none.fl_str_mv Vásquez Valencia, Llamil
author Vásquez Valencia, Llamil
author_facet Vásquez Valencia, Llamil
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv role plays
academic performance
teacher rol
selection of participants
game rules
juegos de rol
rendimiento académico
rol del profesor
selección de participantes
reglas de juego
topic role plays
academic performance
teacher rol
selection of participants
game rules
juegos de rol
rendimiento académico
rol del profesor
selección de participantes
reglas de juego
description The investigation consisted of determining the type of relationship that exists between the didactic method of the role games and the academic performance of the students of the specialty of journalism of the EAP of Social Communication at the UNMSM in the period 2017-II. The type of research is descriptive causal correlational. The design is non-experimental descriptive correlational causal, quantitative and cross-sectional. The conclusion is that there is a direct and significant relationship of r = 0.633 between role plays and students’ academic performance. The findings recommend that more pedagogical training be given to the professors of the Journalism specialty of the EAP of Social Communication at the UNMSM to systematize and evaluate the application of role-playing games in order to favorably affect the academic performance of the students and in their development as future journalism professionals.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492
10.15381/is.v22i42.17492
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492
identifier_str_mv 10.15381/is.v22i42.17492
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/17492/14736
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Llamil Vásquez Valencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Llamil Vásquez Valencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
dc.source.none.fl_str_mv Investigaciones Sociales; Vol. 22 No. 42 (2020); 263-274
Investigaciones Sociales; Vol. 22 Núm. 42 (2020); 263-274
1818-4758
1560-9073
10.15381/is.v22i42
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238219013423104
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).