The quero and the aryballos: a complementary reading

Descripción del Articulo

Featured by the use of geometric designs, schematic figurative representations, and the importance of composition over pictorial details (Cummins, 2018), the Inca art had the role of diffusion of a power discourse and legitimation of the ruler regimen (Herring, 2021; Bray, 2000 and, Moseley, 1992)....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Cortijo Molina, Álvaro
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/25644
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Inca art
inconography
queros
aryballus
art history
Arte inca
iconograf´ía
aríbalos
historia del arte
id REVUNMSM_17e7418c0325999756e074efc88378e1
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/25644
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The quero and the aryballos: a complementary readingEl quero y el aríbalo: una lectura en complementariedadCortijo Molina, ÁlvaroCortijo Molina, ÁlvaroInca artinconographyquerosaryballusart historyArte incaiconograf´íaquerosaríbaloshistoria del arteFeatured by the use of geometric designs, schematic figurative representations, and the importance of composition over pictorial details (Cummins, 2018), the Inca art had the role of diffusion of a power discourse and legitimation of the ruler regimen (Herring, 2021; Bray, 2000 and, Moseley, 1992). This paper, through the observation of Inca quero (qquero, wooden glass) and aryballos (urpu) of Cuzco Polychrome A and B style, with the revision of colonial documents and archaeological information, proposes an iconographic approximation about the concentric square carved motifs on the Inca queros. Read complementarily with the rhombus and phytomorphic motifs painted on the aryballos, the squares refer to the caves (also called “windows”) of Sutictocco and Marastocco, men- tioned in the Inca origin myths with the Tamboctocco’s cave and, by extension, to the subjects and allies of the Inca, being part of a message of legitimation through the theme of the mythic origin.Caracterizado por diseños geométricos, esquematismo en las representaciones figurativas e importancia de la composición por encima de los detalles pictóricos (Cummins, 2018), el arte inca tuvo como rol difundir un discurso de poder y legitimación del régimen gobernante (Herring, 2021; Bray, 2000; Moseley, 1992). Este artículo plantea una aproximación iconográfica mediante la observación en complementariedad de los diseños en queros (qquero, vaso de madera) y aríbalos (urpu, cántaro muy grande) de estilo Cuzco Polí cromo A y B, y la revisión de documentos, imágenes coloniales e información arqueológica. Se propone que los motivos de cuadrados concéntricos incisos presentes en los queros incaicos hacen referencia a las cuevas de Sutictocco y Marastocco mencionadas en los mitos de origen incaico, junto con la cueva de Tamboctocco y, por extensión, a los demás súbditos y aliados del Inca, siendo parte de un mensaje de legitimación de las relaciones con el régimen gobernante.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima2023-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/2564410.15381/arqueolsoc.2023n39.e25644Arqueología y Sociedad; No. 39 (2023); 121-141Arqueología y Sociedad; Núm. 39 (2023); 121-1412810-85660254-8062reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644/20340Derechos de autor 2023 Álvaro Cortijo Molinahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/256442023-12-08T16:55:52Z
dc.title.none.fl_str_mv The quero and the aryballos: a complementary reading
El quero y el aríbalo: una lectura en complementariedad
title The quero and the aryballos: a complementary reading
spellingShingle The quero and the aryballos: a complementary reading
Cortijo Molina, Álvaro
Inca art
inconography
queros
aryballus
art history
Arte inca
iconograf´ía
queros
aríbalos
historia del arte
title_short The quero and the aryballos: a complementary reading
title_full The quero and the aryballos: a complementary reading
title_fullStr The quero and the aryballos: a complementary reading
title_full_unstemmed The quero and the aryballos: a complementary reading
title_sort The quero and the aryballos: a complementary reading
dc.creator.none.fl_str_mv Cortijo Molina, Álvaro
Cortijo Molina, Álvaro
author Cortijo Molina, Álvaro
author_facet Cortijo Molina, Álvaro
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Inca art
inconography
queros
aryballus
art history
Arte inca
iconograf´ía
queros
aríbalos
historia del arte
topic Inca art
inconography
queros
aryballus
art history
Arte inca
iconograf´ía
queros
aríbalos
historia del arte
description Featured by the use of geometric designs, schematic figurative representations, and the importance of composition over pictorial details (Cummins, 2018), the Inca art had the role of diffusion of a power discourse and legitimation of the ruler regimen (Herring, 2021; Bray, 2000 and, Moseley, 1992). This paper, through the observation of Inca quero (qquero, wooden glass) and aryballos (urpu) of Cuzco Polychrome A and B style, with the revision of colonial documents and archaeological information, proposes an iconographic approximation about the concentric square carved motifs on the Inca queros. Read complementarily with the rhombus and phytomorphic motifs painted on the aryballos, the squares refer to the caves (also called “windows”) of Sutictocco and Marastocco, men- tioned in the Inca origin myths with the Tamboctocco’s cave and, by extension, to the subjects and allies of the Inca, being part of a message of legitimation through the theme of the mythic origin.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644
10.15381/arqueolsoc.2023n39.e25644
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644
identifier_str_mv 10.15381/arqueolsoc.2023n39.e25644
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644/20340
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Álvaro Cortijo Molina
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Álvaro Cortijo Molina
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima
dc.source.none.fl_str_mv Arqueología y Sociedad; No. 39 (2023); 121-141
Arqueología y Sociedad; Núm. 39 (2023); 121-141
2810-8566
0254-8062
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238317606830080
score 13.887629
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).