The quero and the aryballos: a complementary reading
Descripción del Articulo
Featured by the use of geometric designs, schematic figurative representations, and the importance of composition over pictorial details (Cummins, 2018), the Inca art had the role of diffusion of a power discourse and legitimation of the ruler regimen (Herring, 2021; Bray, 2000 and, Moseley, 1992)....
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/25644 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Inca art inconography queros aryballus art history Arte inca iconograf´ía aríbalos historia del arte |
id |
REVUNMSM_17e7418c0325999756e074efc88378e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/25644 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
The quero and the aryballos: a complementary readingEl quero y el aríbalo: una lectura en complementariedadCortijo Molina, ÁlvaroCortijo Molina, ÁlvaroInca artinconographyquerosaryballusart historyArte incaiconograf´íaquerosaríbaloshistoria del arteFeatured by the use of geometric designs, schematic figurative representations, and the importance of composition over pictorial details (Cummins, 2018), the Inca art had the role of diffusion of a power discourse and legitimation of the ruler regimen (Herring, 2021; Bray, 2000 and, Moseley, 1992). This paper, through the observation of Inca quero (qquero, wooden glass) and aryballos (urpu) of Cuzco Polychrome A and B style, with the revision of colonial documents and archaeological information, proposes an iconographic approximation about the concentric square carved motifs on the Inca queros. Read complementarily with the rhombus and phytomorphic motifs painted on the aryballos, the squares refer to the caves (also called “windows”) of Sutictocco and Marastocco, men- tioned in the Inca origin myths with the Tamboctocco’s cave and, by extension, to the subjects and allies of the Inca, being part of a message of legitimation through the theme of the mythic origin.Caracterizado por diseños geométricos, esquematismo en las representaciones figurativas e importancia de la composición por encima de los detalles pictóricos (Cummins, 2018), el arte inca tuvo como rol difundir un discurso de poder y legitimación del régimen gobernante (Herring, 2021; Bray, 2000; Moseley, 1992). Este artículo plantea una aproximación iconográfica mediante la observación en complementariedad de los diseños en queros (qquero, vaso de madera) y aríbalos (urpu, cántaro muy grande) de estilo Cuzco Polí cromo A y B, y la revisión de documentos, imágenes coloniales e información arqueológica. Se propone que los motivos de cuadrados concéntricos incisos presentes en los queros incaicos hacen referencia a las cuevas de Sutictocco y Marastocco mencionadas en los mitos de origen incaico, junto con la cueva de Tamboctocco y, por extensión, a los demás súbditos y aliados del Inca, siendo parte de un mensaje de legitimación de las relaciones con el régimen gobernante.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima2023-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/2564410.15381/arqueolsoc.2023n39.e25644Arqueología y Sociedad; No. 39 (2023); 121-141Arqueología y Sociedad; Núm. 39 (2023); 121-1412810-85660254-8062reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644/20340Derechos de autor 2023 Álvaro Cortijo Molinahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/256442023-12-08T16:55:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The quero and the aryballos: a complementary reading El quero y el aríbalo: una lectura en complementariedad |
title |
The quero and the aryballos: a complementary reading |
spellingShingle |
The quero and the aryballos: a complementary reading Cortijo Molina, Álvaro Inca art inconography queros aryballus art history Arte inca iconograf´ía queros aríbalos historia del arte |
title_short |
The quero and the aryballos: a complementary reading |
title_full |
The quero and the aryballos: a complementary reading |
title_fullStr |
The quero and the aryballos: a complementary reading |
title_full_unstemmed |
The quero and the aryballos: a complementary reading |
title_sort |
The quero and the aryballos: a complementary reading |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cortijo Molina, Álvaro Cortijo Molina, Álvaro |
author |
Cortijo Molina, Álvaro |
author_facet |
Cortijo Molina, Álvaro |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Inca art inconography queros aryballus art history Arte inca iconograf´ía queros aríbalos historia del arte |
topic |
Inca art inconography queros aryballus art history Arte inca iconograf´ía queros aríbalos historia del arte |
description |
Featured by the use of geometric designs, schematic figurative representations, and the importance of composition over pictorial details (Cummins, 2018), the Inca art had the role of diffusion of a power discourse and legitimation of the ruler regimen (Herring, 2021; Bray, 2000 and, Moseley, 1992). This paper, through the observation of Inca quero (qquero, wooden glass) and aryballos (urpu) of Cuzco Polychrome A and B style, with the revision of colonial documents and archaeological information, proposes an iconographic approximation about the concentric square carved motifs on the Inca queros. Read complementarily with the rhombus and phytomorphic motifs painted on the aryballos, the squares refer to the caves (also called “windows”) of Sutictocco and Marastocco, men- tioned in the Inca origin myths with the Tamboctocco’s cave and, by extension, to the subjects and allies of the Inca, being part of a message of legitimation through the theme of the mythic origin. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644 10.15381/arqueolsoc.2023n39.e25644 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644 |
identifier_str_mv |
10.15381/arqueolsoc.2023n39.e25644 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo/article/view/25644/20340 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Álvaro Cortijo Molina http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Álvaro Cortijo Molina http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima |
dc.source.none.fl_str_mv |
Arqueología y Sociedad; No. 39 (2023); 121-141 Arqueología y Sociedad; Núm. 39 (2023); 121-141 2810-8566 0254-8062 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238317606830080 |
score |
13.887629 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).