ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION

Descripción del Articulo

This article appears at the top of the government agenda. In this framework, decisions have been taken and policies that shape significant progress, but still not enough to counter the centralized production pro-file of both platform and the administrative political apparatus. While this mismatch oc...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Andrés Zavala, Abel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/10071
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/10071
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Decentralization
centralization
economic development
development strategy
Descentralización
centralización
desarrollo económico
estrategia de desarrollo
id REVUNMSM_131539d2fed72f32917639f4d5320e77
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/10071
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATIONLa descentralización en el desarrollo económico peruanoAndrés Zavala, AbelDecentralizationcentralizationeconomic developmentdevelopment strategyDescentralizacióncentralizacióndesarrollo económicoestrategia de desarrolloThis article appears at the top of the government agenda. In this framework, decisions have been taken and policies that shape significant progress, but still not enough to counter the centralized production pro-file of both platform and the administrative political apparatus. While this mismatch occurs, the chances of meeting goals of equitable and sustainable deve-lopment for the country as a whole will move away.The reform and modernization of the state in general and the executive in particular should consider the inclusion in the government’s organic architecture and mechanisms for management that ensure the best care of citizens’ demands structures. In this regard, they have to be specified more rigorously shared at each level of government (national, regional, provincial, district) and exclusive features, considering that the “regional” designation is a transitional spaces fiction whose coverage alluded finally to departmental or provincial conglomerate united by common expecta-tions and potential.There has been a breakthrough in the transfer of functions or powers from the national government (ministries, decentralized public agencies, special programs) to regional and municipal governments.Decentralization is generally a model of territorial development that meets the legitimate expectations of inclusion, prosperity and access to better opportunities to exercise rights.El presente artículo aparece en los primeros lugares de la agenda gubernamental. En ese marco, se han adoptado decisiones y políticas públicas que configuran avances importantes, pero aún insuficientes para contrarrestar el perfil centralista tanto de la plataforma productiva como del aparato político administrativo. Mientras este desfase ocurra, se alejarán las posibilidades de satisfacer objetivos de desarrollo equitativo y sostenible para el país en su conjunto. La reforma o modernización del Estado en general, y del poder ejecutivo en particular, debieran considerar la inserción en la arquitectura gubernamental de estructuras orgánicas y mecanismos de gestión que garanticen la mejor atención de las demandas ciudadanas. Al respecto, tendrán que precisarse con mayor rigor las funciones exclusivas y compartidas de cada nivel de gobierno (nacional, regional, provincial, distrital), teniendo en cuenta que la denominación “regional” es una ficción transitoria de espacios cuya cobertura alude, finalmente a conglomerados departamentales o provinciales aunados por expectativas y potencialidades comunes. Ha habido un avance en las transferencias de funciones o atribuciones desde el gobierno nacional (ministerios, organismos públicos descentralizados, programas especiales) hacia los gobiernos regionales y municipales. La descentralización en general, es un modelo de desarrollo territorial que satisfaga las legítimas expectativas de inclusión, prosperidad y acceso a mejores oportunidades para el ejercicio de derechos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/1007110.15381/quipu.v22i41.10071Quipukamayoc; Vol. 22 Núm. 41 (2014); 87-97Quipukamayoc; Vol. 22 No. 41 (2014); 87-971609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/10071/8812Derechos de autor 2014 Abel Andrés Zavalahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/100712020-05-29T20:43:56Z
dc.title.none.fl_str_mv ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION
La descentralización en el desarrollo económico peruano
title ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION
spellingShingle ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION
Andrés Zavala, Abel
Decentralization
centralization
economic development
development strategy
Descentralización
centralización
desarrollo económico
estrategia de desarrollo
title_short ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION
title_full ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION
title_fullStr ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION
title_full_unstemmed ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION
title_sort ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE PERUVIAN DECENTRALIZATION
dc.creator.none.fl_str_mv Andrés Zavala, Abel
author Andrés Zavala, Abel
author_facet Andrés Zavala, Abel
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Decentralization
centralization
economic development
development strategy
Descentralización
centralización
desarrollo económico
estrategia de desarrollo
topic Decentralization
centralization
economic development
development strategy
Descentralización
centralización
desarrollo económico
estrategia de desarrollo
description This article appears at the top of the government agenda. In this framework, decisions have been taken and policies that shape significant progress, but still not enough to counter the centralized production pro-file of both platform and the administrative political apparatus. While this mismatch occurs, the chances of meeting goals of equitable and sustainable deve-lopment for the country as a whole will move away.The reform and modernization of the state in general and the executive in particular should consider the inclusion in the government’s organic architecture and mechanisms for management that ensure the best care of citizens’ demands structures. In this regard, they have to be specified more rigorously shared at each level of government (national, regional, provincial, district) and exclusive features, considering that the “regional” designation is a transitional spaces fiction whose coverage alluded finally to departmental or provincial conglomerate united by common expecta-tions and potential.There has been a breakthrough in the transfer of functions or powers from the national government (ministries, decentralized public agencies, special programs) to regional and municipal governments.Decentralization is generally a model of territorial development that meets the legitimate expectations of inclusion, prosperity and access to better opportunities to exercise rights.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/10071
10.15381/quipu.v22i41.10071
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/10071
identifier_str_mv 10.15381/quipu.v22i41.10071
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/10071/8812
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Abel Andrés Zavala
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Abel Andrés Zavala
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
dc.source.none.fl_str_mv Quipukamayoc; Vol. 22 Núm. 41 (2014); 87-97
Quipukamayoc; Vol. 22 No. 41 (2014); 87-97
1609-8196
1560-9103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238276484825088
score 13.919782
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).