Social theories from Latin America

Descripción del Articulo

It is proposed to highlight the coloniality of knowledge within the social sciences in Latin America and appeals to theories immersed in the debate organized around the new paradigm, postwesternism. To understand the regional expansion of this coloniality, the first section resorted to a transdiscip...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Olano Alor, Aldo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/18671
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Colonialidad del saber
América Latina
Posoccidentalismo
Nuevo pensamiento crítico
Coloniality of knowledge
Latin America
Post-Occidentalism
New critical thinking
id REVUNMSM_0ba7294bce282bbf689a7c89011b6ae9
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/18671
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Social theories from Latin AmericaTeorías sociales desde América LatinaOlano Alor, AldoColonialidad del saberAmérica LatinaPosoccidentalismoNuevo pensamiento críticoColoniality of knowledgeLatin AmericaPost-OccidentalismNew critical thinkingIt is proposed to highlight the coloniality of knowledge within the social sciences in Latin America and appeals to theories immersed in the debate organized around the new paradigm, postwesternism. To understand the regional expansion of this coloniality, the first section resorted to a transdisciplinary methodology on the formation of a knowledge for the studies of the society, the scientific-rational, in particular the global positioning of the Cartesian method as the foundation of scientific knowledge; the second, revises the institutionalization of the social sciences and the Assigned Mission: Foundation of faculties and departments in the universities of the region, grouping the disciplines and professionals in charge of studying the society in its components. These were the mechanisms to preserve the coloniality ofknowledge in relevant academic and intellectual circles of the continent.Se propone evidenciar la colonialidad del saber al interior de las ciencias sociales en América Latina y apela a teorías inmersas en el debate organizado alrededor del nuevo paradigma, el posoccidentalismo. Para entender la expansión a escala regional de esta colonialidad, el primer acápite recurre a una metodología transdisciplinar sobre la formación de un conocimiento para los estudios de la sociedad, el científco-racional,en particular el posicionamiento global del método cartesiano como fundamento del saber científco; el segundo, revisa la institucionalización de las ciencias sociales y la misión asignada: fundación de facultades y departamentos en las universidades de la región, agrupando las disciplinas y profesionales encargados de estudiar la sociedad en sus componentes. Estos fueron los mecanismos para preservar la colonialidad delsaber en relevantes círculos académicos e intelectuales del continente.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2019-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/1867110.15381/tesis.v10i11.18671Tesis (Lima); Vol. 10 No. 11 (2017): Julio - Diciembre; 13-36Tesis (Lima); Vol. 10 Núm. 11 (2017): Julio - Diciembre; 13-362707-63341995-696710.15381/tesis.v10i11reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671/15722Derechos de autor 2017 Aldo Olano Alorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/186712021-03-19T19:46:09Z
dc.title.none.fl_str_mv Social theories from Latin America
Teorías sociales desde América Latina
title Social theories from Latin America
spellingShingle Social theories from Latin America
Olano Alor, Aldo
Colonialidad del saber
América Latina
Posoccidentalismo
Nuevo pensamiento crítico
Coloniality of knowledge
Latin America
Post-Occidentalism
New critical thinking
title_short Social theories from Latin America
title_full Social theories from Latin America
title_fullStr Social theories from Latin America
title_full_unstemmed Social theories from Latin America
title_sort Social theories from Latin America
dc.creator.none.fl_str_mv Olano Alor, Aldo
author Olano Alor, Aldo
author_facet Olano Alor, Aldo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Colonialidad del saber
América Latina
Posoccidentalismo
Nuevo pensamiento crítico
Coloniality of knowledge
Latin America
Post-Occidentalism
New critical thinking
topic Colonialidad del saber
América Latina
Posoccidentalismo
Nuevo pensamiento crítico
Coloniality of knowledge
Latin America
Post-Occidentalism
New critical thinking
description It is proposed to highlight the coloniality of knowledge within the social sciences in Latin America and appeals to theories immersed in the debate organized around the new paradigm, postwesternism. To understand the regional expansion of this coloniality, the first section resorted to a transdisciplinary methodology on the formation of a knowledge for the studies of the society, the scientific-rational, in particular the global positioning of the Cartesian method as the foundation of scientific knowledge; the second, revises the institutionalization of the social sciences and the Assigned Mission: Foundation of faculties and departments in the universities of the region, grouping the disciplines and professionals in charge of studying the society in its components. These were the mechanisms to preserve the coloniality ofknowledge in relevant academic and intellectual circles of the continent.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671
10.15381/tesis.v10i11.18671
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v10i11.18671
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671/15722
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Aldo Olano Alor
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Aldo Olano Alor
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 10 No. 11 (2017): Julio - Diciembre; 13-36
Tesis (Lima); Vol. 10 Núm. 11 (2017): Julio - Diciembre; 13-36
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v10i11
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238324702543872
score 13.891736
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).