Social theories from Latin America
Descripción del Articulo
It is proposed to highlight the coloniality of knowledge within the social sciences in Latin America and appeals to theories immersed in the debate organized around the new paradigm, postwesternism. To understand the regional expansion of this coloniality, the first section resorted to a transdiscip...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/18671 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Colonialidad del saber América Latina Posoccidentalismo Nuevo pensamiento crítico Coloniality of knowledge Latin America Post-Occidentalism New critical thinking |
id |
REVUNMSM_0ba7294bce282bbf689a7c89011b6ae9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/18671 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Social theories from Latin AmericaTeorías sociales desde América LatinaOlano Alor, AldoColonialidad del saberAmérica LatinaPosoccidentalismoNuevo pensamiento críticoColoniality of knowledgeLatin AmericaPost-OccidentalismNew critical thinkingIt is proposed to highlight the coloniality of knowledge within the social sciences in Latin America and appeals to theories immersed in the debate organized around the new paradigm, postwesternism. To understand the regional expansion of this coloniality, the first section resorted to a transdisciplinary methodology on the formation of a knowledge for the studies of the society, the scientific-rational, in particular the global positioning of the Cartesian method as the foundation of scientific knowledge; the second, revises the institutionalization of the social sciences and the Assigned Mission: Foundation of faculties and departments in the universities of the region, grouping the disciplines and professionals in charge of studying the society in its components. These were the mechanisms to preserve the coloniality ofknowledge in relevant academic and intellectual circles of the continent.Se propone evidenciar la colonialidad del saber al interior de las ciencias sociales en América Latina y apela a teorías inmersas en el debate organizado alrededor del nuevo paradigma, el posoccidentalismo. Para entender la expansión a escala regional de esta colonialidad, el primer acápite recurre a una metodología transdisciplinar sobre la formación de un conocimiento para los estudios de la sociedad, el científco-racional,en particular el posicionamiento global del método cartesiano como fundamento del saber científco; el segundo, revisa la institucionalización de las ciencias sociales y la misión asignada: fundación de facultades y departamentos en las universidades de la región, agrupando las disciplinas y profesionales encargados de estudiar la sociedad en sus componentes. Estos fueron los mecanismos para preservar la colonialidad delsaber en relevantes círculos académicos e intelectuales del continente.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2019-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/1867110.15381/tesis.v10i11.18671Tesis (Lima); Vol. 10 No. 11 (2017): Julio - Diciembre; 13-36Tesis (Lima); Vol. 10 Núm. 11 (2017): Julio - Diciembre; 13-362707-63341995-696710.15381/tesis.v10i11reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671/15722Derechos de autor 2017 Aldo Olano Alorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/186712021-03-19T19:46:09Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social theories from Latin America Teorías sociales desde América Latina |
title |
Social theories from Latin America |
spellingShingle |
Social theories from Latin America Olano Alor, Aldo Colonialidad del saber América Latina Posoccidentalismo Nuevo pensamiento crítico Coloniality of knowledge Latin America Post-Occidentalism New critical thinking |
title_short |
Social theories from Latin America |
title_full |
Social theories from Latin America |
title_fullStr |
Social theories from Latin America |
title_full_unstemmed |
Social theories from Latin America |
title_sort |
Social theories from Latin America |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Olano Alor, Aldo |
author |
Olano Alor, Aldo |
author_facet |
Olano Alor, Aldo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Colonialidad del saber América Latina Posoccidentalismo Nuevo pensamiento crítico Coloniality of knowledge Latin America Post-Occidentalism New critical thinking |
topic |
Colonialidad del saber América Latina Posoccidentalismo Nuevo pensamiento crítico Coloniality of knowledge Latin America Post-Occidentalism New critical thinking |
description |
It is proposed to highlight the coloniality of knowledge within the social sciences in Latin America and appeals to theories immersed in the debate organized around the new paradigm, postwesternism. To understand the regional expansion of this coloniality, the first section resorted to a transdisciplinary methodology on the formation of a knowledge for the studies of the society, the scientific-rational, in particular the global positioning of the Cartesian method as the foundation of scientific knowledge; the second, revises the institutionalization of the social sciences and the Assigned Mission: Foundation of faculties and departments in the universities of the region, grouping the disciplines and professionals in charge of studying the society in its components. These were the mechanisms to preserve the coloniality ofknowledge in relevant academic and intellectual circles of the continent. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671 10.15381/tesis.v10i11.18671 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671 |
identifier_str_mv |
10.15381/tesis.v10i11.18671 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/18671/15722 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Aldo Olano Alor https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Aldo Olano Alor https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 10 No. 11 (2017): Julio - Diciembre; 13-36 Tesis (Lima); Vol. 10 Núm. 11 (2017): Julio - Diciembre; 13-36 2707-6334 1995-6967 10.15381/tesis.v10i11 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238324702543872 |
score |
13.891736 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).