Educational Psychology of mathematics
Descripción del Articulo
It was made a brief lo dale bibliographic revision to identify the state of psycho-pedagogic knowledge of mathematics leaching-learning. We found three defined thematics: the first about cognitive development of the mathematics concepts, the second about the process of calculating and solving of pro...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 1998 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/4823 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4823 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | teaching-learning cognitive envelopment strategy psychodidactic mathematical concept procedure of calculs. solution of problems enseñanza-aprendizaje desarrollo cognitivo estrategias psicodidácticas conceptos matemáticos procedimiento de cálculo solución de problemas |
| id |
REVUNMSM_0ad9d1c26225bf5af6f1e633a402b013 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/4823 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Educational Psychology of mathematicsPsicología educacional de las matemáticasGonzález Moreyra, Raúlteaching-learningcognitive envelopmentstrategy psychodidacticmathematical conceptprocedure of calculs. solution of problemsenseñanza-aprendizajedesarrollo cognitivoestrategias psicodidácticasconceptos matemáticosprocedimiento de cálculosolución de problemasIt was made a brief lo dale bibliographic revision to identify the state of psycho-pedagogic knowledge of mathematics leaching-learning. We found three defined thematics: the first about cognitive development of the mathematics concepts, the second about the process of calculating and solving of problems by the students and the third about the psycho-pedagogic strategies for school use. Respect the first theme we have reviewed two areas, early development (zero to 4-5 years) and operant development (post). We have considered the new findings in what is made on number in the pre-verbal child and maintained the piagetian ideas from the pre-conserving stages. About the second we have reviewed mistakes and precision on calculating, the abilities of accurate calculation and the function of memo,-y; also, aspects of problem solving as organization of knowledge of the cognitive process and the resolutory activity. In the third theme, which we divided in numerical psycho-didactics and conjunctivas, we have reviewed on one side the ideas of Thordnike, Gagné and Resnick and on the other from the Gestalt, Bruner y Dienes. The final balance is of a positive advance in knowledge and procedures about mathematics psycho-pedagogy.Se ha realizado una somera revisión bibliográfica actual para identificar el estado del conocimiento psicopedagógico de la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Hemos encontrado tres temáticas definidas: la primera sobre el desarrollo cognitivo de los conceptos matemáticos, la segunda sobre los procedimientos de cálculo y solución de problemas de los estudiantes y la tercera sobre las estrategias psicodidácticas de aplicación escolar. En lo que respecta al primer rubro hemos revisado dos áreas, la del desarrollo temprano (cero a 4-5 años) y la del desarrollo operatorio (posterior). Hemos considerado los nuevos hallazgos en lo que hace al número en el niño preverbal y mantenido los aportes piagetanos a partir de las etapas preconservantes. En lo que respecta al segundo tema hemos revisado los errores y precisión del cálculo, las habilidades del cálculo eficaz. y el papel de la memoria; además, aspectos de la solución de problemas como la organización del conocimiento del procesamiento cognitivo y la actividad resolutoria. En el tercer tema, que dividimos en psicodidácticas numéricas y conjuntistas, hemos revisado por un lado los aportes de Thordnike, Gagné y Resnick y por el otro los de la Gestalt, Bruner y Dienes. El saldo final es el de un positivo avance en conocimientos y procedimientos sobre psicopedagogía de las matemáticas.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología1998-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/482310.15381/rinvp.v1i2.4823Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 No. 2 (1998); 9-40Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 Núm. 2 (1998); 9-401609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4823/4754Derechos de autor 1998 Raúl González Moreyrahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/48232020-04-21T10:08:42Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Educational Psychology of mathematics Psicología educacional de las matemáticas |
| title |
Educational Psychology of mathematics |
| spellingShingle |
Educational Psychology of mathematics González Moreyra, Raúl teaching-learning cognitive envelopment strategy psychodidactic mathematical concept procedure of calculs. solution of problems enseñanza-aprendizaje desarrollo cognitivo estrategias psicodidácticas conceptos matemáticos procedimiento de cálculo solución de problemas |
| title_short |
Educational Psychology of mathematics |
| title_full |
Educational Psychology of mathematics |
| title_fullStr |
Educational Psychology of mathematics |
| title_full_unstemmed |
Educational Psychology of mathematics |
| title_sort |
Educational Psychology of mathematics |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
González Moreyra, Raúl |
| author |
González Moreyra, Raúl |
| author_facet |
González Moreyra, Raúl |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
teaching-learning cognitive envelopment strategy psychodidactic mathematical concept procedure of calculs. solution of problems enseñanza-aprendizaje desarrollo cognitivo estrategias psicodidácticas conceptos matemáticos procedimiento de cálculo solución de problemas |
| topic |
teaching-learning cognitive envelopment strategy psychodidactic mathematical concept procedure of calculs. solution of problems enseñanza-aprendizaje desarrollo cognitivo estrategias psicodidácticas conceptos matemáticos procedimiento de cálculo solución de problemas |
| description |
It was made a brief lo dale bibliographic revision to identify the state of psycho-pedagogic knowledge of mathematics leaching-learning. We found three defined thematics: the first about cognitive development of the mathematics concepts, the second about the process of calculating and solving of problems by the students and the third about the psycho-pedagogic strategies for school use. Respect the first theme we have reviewed two areas, early development (zero to 4-5 years) and operant development (post). We have considered the new findings in what is made on number in the pre-verbal child and maintained the piagetian ideas from the pre-conserving stages. About the second we have reviewed mistakes and precision on calculating, the abilities of accurate calculation and the function of memo,-y; also, aspects of problem solving as organization of knowledge of the cognitive process and the resolutory activity. In the third theme, which we divided in numerical psycho-didactics and conjunctivas, we have reviewed on one side the ideas of Thordnike, Gagné and Resnick and on the other from the Gestalt, Bruner y Dienes. The final balance is of a positive advance in knowledge and procedures about mathematics psycho-pedagogy. |
| publishDate |
1998 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
1998-12-31 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4823 10.15381/rinvp.v1i2.4823 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4823 |
| identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v1i2.4823 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4823/4754 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 1998 Raúl González Moreyra https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 1998 Raúl González Moreyra https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 No. 2 (1998); 9-40 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 Núm. 2 (1998); 9-40 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424441949716480 |
| score |
13.881323 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).