Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.

Descripción del Articulo

The present investigation is focused on whether the pedagogical educational environmental management related to the management of water resources of the state schools in the district of “El Agustino” due tolittle analysis of water issues. Through the development of the program of learning units with...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Giles Casas, Ana María, Cabrera Carranza, Carlos
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/11375
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/11375
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Gestión
agua
transversalidad
cultura y ambiente
Management
water
mainstreaming
culture and environment
id REVUNMSM_0449af7233f1c7eea91023a40e9a3512
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/11375
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.Gestión ambiental educativa pedagógica para el manejo del recurso agua en las instituciones educativas públicas del distrito de El Agustino, Lima-Perú.Giles Casas, Ana MaríaCabrera Carranza, CarlosGestiónaguatransversalidadcultura y ambienteManagementwatermainstreamingculture and environmentThe present investigation is focused on whether the pedagogical educational environmental management related to the management of water resources of the state schools in the district of “El Agustino” due tolittle analysis of water issues. Through the development of the program of learning units within a system of mainstreaming in vironmental management of water resources, allows to acquire a level o f culture and undertake sustainable actions.This research is descriptive correlational, because through observation, comparison and analysis of the variables is established pedagogical relationship between en vironmental management and water resource management, holding theresults of a questionnaire and checklist.                          Therefore, it is recommended to promote the educational development of environ mental management of water resources for all institutions.La presente investigación está enfocada en determinar si la gestión ambiental educativa pedagógica guarda relación con el manejo del recurso agua de las Instituciones Educativas Públicas del distrito de El Agustino, debido al poco análisis dela problemática del agua. Mediante el desarrollo del programa de unidades de aprendizaje dentro de un sistema de gestión ambiental con transversalidad del recurso agua, permite adquirir un nivel de cultura y emprender acciones sostenibles.Esta investigación es descriptiva correlacional, porque a través de la observación, comparación y análisis de las variables seha establecido la relación entre la gestión ambiental pedagógica y el manejo del recurso agua, sujetándose los resultados obtenidos de la aplicación de cuestionario y lista de cotejo. Por ello, se recomienda promover el desarrollo de gestión ambiental educativa del recurso agua para todas las instituciones del país.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica2013-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/1137510.15381/iigeo.v16i32.11375Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 16 No. 32 (2013)Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 16 Núm. 32 (2013)1682-30871561-0888reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/11375/10190Derechos de autor 2013 Ana María Giles Casas, Carlos Cabrera Carranzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/113752020-03-09T20:11:26Z
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.
Gestión ambiental educativa pedagógica para el manejo del recurso agua en las instituciones educativas públicas del distrito de El Agustino, Lima-Perú.
title Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.
spellingShingle Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.
Giles Casas, Ana María
Gestión
agua
transversalidad
cultura y ambiente
Management
water
mainstreaming
culture and environment
title_short Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.
title_full Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.
title_fullStr Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.
title_full_unstemmed Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.
title_sort Pedagogical educational environmental management for water resource management in public educational institutions of El Agustino, Lima-Peru.
dc.creator.none.fl_str_mv Giles Casas, Ana María
Cabrera Carranza, Carlos
author Giles Casas, Ana María
author_facet Giles Casas, Ana María
Cabrera Carranza, Carlos
author_role author
author2 Cabrera Carranza, Carlos
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Gestión
agua
transversalidad
cultura y ambiente
Management
water
mainstreaming
culture and environment
topic Gestión
agua
transversalidad
cultura y ambiente
Management
water
mainstreaming
culture and environment
description The present investigation is focused on whether the pedagogical educational environmental management related to the management of water resources of the state schools in the district of “El Agustino” due tolittle analysis of water issues. Through the development of the program of learning units within a system of mainstreaming in vironmental management of water resources, allows to acquire a level o f culture and undertake sustainable actions.This research is descriptive correlational, because through observation, comparison and analysis of the variables is established pedagogical relationship between en vironmental management and water resource management, holding theresults of a questionnaire and checklist.                          Therefore, it is recommended to promote the educational development of environ mental management of water resources for all institutions.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/11375
10.15381/iigeo.v16i32.11375
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/11375
identifier_str_mv 10.15381/iigeo.v16i32.11375
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/11375/10190
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Ana María Giles Casas, Carlos Cabrera Carranza
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Ana María Giles Casas, Carlos Cabrera Carranza
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica
dc.source.none.fl_str_mv Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 16 No. 32 (2013)
Revista del Instituto de investigación de la Facultad de minas, metalurgia y ciencias geográficas; Vol. 16 Núm. 32 (2013)
1682-3087
1561-0888
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238286362411008
score 13.836569
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).