Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual
Descripción del Articulo
The aim of this research was to look for two kinds of evidence of validity for the Escala de Atenção Seletiva Visual (EASE). Firstly, the means of two contrasted group was analyzed, and then the scale EASE was correlated with the Teste de Raciocínio Inferencial. This research involved 119 students (...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3687 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3687 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | test de atención validez psicometría evaluación psicológica attention test validity psychometric psychological assessment |
id |
REVUNMSM_0443afe433fe4c3ed84da4de816fd063 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3687 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visualAtención selectiva visual e inteligencia: evidencia de validación para la escala de atención selectiva visualFernandes Sisto, FerminoRibeiro de Castro, NelimarCecílio-Fernandes, Dariotest de atenciónvalidezpsicometríaevaluación psicológicaattention testvaliditypsychometricpsychological assessmentThe aim of this research was to look for two kinds of evidence of validity for the Escala de Atenção Seletiva Visual (EASE). Firstly, the means of two contrasted group was analyzed, and then the scale EASE was correlated with the Teste de Raciocínio Inferencial. This research involved 119 students (M=22,96 and DP=5,67), most of them female (79%). The scores of the Escala de Atenção Seletiva e Visual ranged from four to 30 points, while the Teste de Raciocínio Inferencial ranged from zero to 36. The differences of means were compared between the contrasted groups (t=-2,47; df=63; p=0,017), which indicated that one test could discriminate the other. Besides, a positive and significant coefficient of correlation (r=0,24; p=0,01) between total scores of the tests was detected. Therefore, the objective of this study was achieved, since two evidences of validity (a convergent-discriminant and by extreme groups) were found.El objetivo de esta investigación fue buscar evidencias de validez para la Escala de Atenção Seletiva Visual. Primeramente, fue estudiada por grupos de contraste y después correlacionando con el Test de Raciocinio Inferencial. La investigación involucró 119 estudiantes universitarios con promedio de edad de 22,96 (DP=5,67), predominantemente del sexo femenino (79%). Las puntuaciones de la Escala de Atenção Seletiva e Visual variaron entre cuatro y 30 puntos, mientras que las del test de Raciocinio Inferencial se quedaron entre cero y 36 puntos. Fueron comparados los promedios de los grupos de contraste (t=-2,47; gl=63; p=0,017) y el resultado indicó que un test discriminó el otro. Además, fue constatada una correlación positiva y significativa (r=0,24; p=0,01) entre las puntuaciones totales de los dos testes. Por lo tanto, el objetivo de estudio fue logrado, puesto que fue hallada una evidencia de validez convergente-discriminante como también por grupos de contraste.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/368710.15381/rinvp.v15i2.3687Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 No. 2 (2012); 49-60Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 2 (2012); 49-601609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3687/2954Derechos de autor 2012 Fermino Fernandes Sisto, Nelimar Ribeiro de Castro, Dario Cecílio-Fernandeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/36872020-04-22T17:50:01Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual Atención selectiva visual e inteligencia: evidencia de validación para la escala de atención selectiva visual |
title |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual |
spellingShingle |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual Fernandes Sisto, Fermino test de atención validez psicometría evaluación psicológica attention test validity psychometric psychological assessment |
title_short |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual |
title_full |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual |
title_fullStr |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual |
title_full_unstemmed |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual |
title_sort |
Selective visual attention and intelligence: evidence of validity for the escala de atenção seletiva visual |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Fernandes Sisto, Fermino Ribeiro de Castro, Nelimar Cecílio-Fernandes, Dario |
author |
Fernandes Sisto, Fermino |
author_facet |
Fernandes Sisto, Fermino Ribeiro de Castro, Nelimar Cecílio-Fernandes, Dario |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro de Castro, Nelimar Cecílio-Fernandes, Dario |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
test de atención validez psicometría evaluación psicológica attention test validity psychometric psychological assessment |
topic |
test de atención validez psicometría evaluación psicológica attention test validity psychometric psychological assessment |
description |
The aim of this research was to look for two kinds of evidence of validity for the Escala de Atenção Seletiva Visual (EASE). Firstly, the means of two contrasted group was analyzed, and then the scale EASE was correlated with the Teste de Raciocínio Inferencial. This research involved 119 students (M=22,96 and DP=5,67), most of them female (79%). The scores of the Escala de Atenção Seletiva e Visual ranged from four to 30 points, while the Teste de Raciocínio Inferencial ranged from zero to 36. The differences of means were compared between the contrasted groups (t=-2,47; df=63; p=0,017), which indicated that one test could discriminate the other. Besides, a positive and significant coefficient of correlation (r=0,24; p=0,01) between total scores of the tests was detected. Therefore, the objective of this study was achieved, since two evidences of validity (a convergent-discriminant and by extreme groups) were found. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3687 10.15381/rinvp.v15i2.3687 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3687 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v15i2.3687 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3687/2954 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2012 Fermino Fernandes Sisto, Nelimar Ribeiro de Castro, Dario Cecílio-Fernandes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2012 Fermino Fernandes Sisto, Nelimar Ribeiro de Castro, Dario Cecílio-Fernandes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 No. 2 (2012); 49-60 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 2 (2012); 49-60 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238268641476608 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).