Knowledge management as a key process for business and academic improvement
Descripción del Articulo
In recent years, knowledge management (KM) has become an essential tool that, when well executed and administered within business and academic organizations, produces important dividends. This paper was to show the importance of KM in companies and universities as a tool that contributes to improvin...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unjbg.edu.pe:article/1355 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Gestión del conocimiento mejora empresarial mejora académica activo Knowledge management business improvement academic improvement assets |
id |
REVUNJBG_98d03753e4c362666eb0bced5d34e590 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unjbg.edu.pe:article/1355 |
network_acronym_str |
REVUNJBG |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge management as a key process for business and academic improvementLa gestión del conocimiento como proceso fundamental para el mejoramiento empresarial y académicoGallego Duque , Nicolás AugustoRave-Gómez , Elkin DarioGestión del conocimientomejora empresarialmejora académicaactivoKnowledge managementbusiness improvementacademic improvementassetsIn recent years, knowledge management (KM) has become an essential tool that, when well executed and administered within business and academic organizations, produces important dividends. This paper was to show the importance of KM in companies and universities as a tool that contributes to improving results and solving problems. The research followed a qualitative methodology, and a literature review was conducted based on top-level papers. Information was collected according to three criteria: evolution of KM trends, importance of KM in business and academia, and KM measurement models. Axial coding was used to group the information into categories or topics. The most noteworthy findings show that KM has brought about changes that range from improvements in the economy to continuous transformations in society and business. An important conclusion is that KM in universities helps to meet social demands in a more efficient way and, in companies, adds value through the fulfillment of the core purposes.La Gestión del Conocimiento (GC) se ha convertido en los últimos años en una herramienta esencial que bien ejecutada y administrada en las organizaciones empresariales y académicas les genera dividendos importantes. La investigación tiene como objetivo mostrar la importancia de la GC en las empresas y en las universidades como herramienta que contribuye a la mejora en los resultados y en la solución de problemas. Se utilizó la metodología de enfoque cualitativo con diseño de revisión documental para la revisión de la literatura a partir de artículos académicos de primer nivel. La extracción de la información se realiza en función de tres criterios de búsqueda sobre tres temáticas: evolución tendencias de la GC, importancia de la GC en la empresa y la academia, los modelos de medición de la GC. Se aplica la codificación axial para agrupar categorías y temas en la información obtenida. Los hallazgos más importantes muestran como la GC ha generado cambios que trascienden desde mejoras en la economía, hasta el impacto en los continuos cambios en la sociedad y en la empresa. Una conclusión importante se resume en que la GC desde el ámbito de las universidades contribuye a la solución de las demandas sociales de manera más eficiente y en las empresas, actúa como generador de valor a través del cumplimiento de los propósitos misionales.Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann2022-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/135510.33326/27086062.2022.1.1355Economía & Negocios; Vol. 4 Núm. 1 (2022): Economía & Negocios: Abril - Septiembre; 114-1232708-606210.33326/27086062.2022.1reponame:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmanninstname:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmanninstacron:UNJBGspahttps://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1512https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1616https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1663https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1551https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1550Derechos de autor 2022 Nicolás Augusto Gallego Duquehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unjbg.edu.pe:article/13552023-03-05T14:29:14Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge management as a key process for business and academic improvement La gestión del conocimiento como proceso fundamental para el mejoramiento empresarial y académico |
title |
Knowledge management as a key process for business and academic improvement |
spellingShingle |
Knowledge management as a key process for business and academic improvement Gallego Duque , Nicolás Augusto Gestión del conocimiento mejora empresarial mejora académica activo Knowledge management business improvement academic improvement assets |
title_short |
Knowledge management as a key process for business and academic improvement |
title_full |
Knowledge management as a key process for business and academic improvement |
title_fullStr |
Knowledge management as a key process for business and academic improvement |
title_full_unstemmed |
Knowledge management as a key process for business and academic improvement |
title_sort |
Knowledge management as a key process for business and academic improvement |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gallego Duque , Nicolás Augusto Rave-Gómez , Elkin Dario |
author |
Gallego Duque , Nicolás Augusto |
author_facet |
Gallego Duque , Nicolás Augusto Rave-Gómez , Elkin Dario |
author_role |
author |
author2 |
Rave-Gómez , Elkin Dario |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Gestión del conocimiento mejora empresarial mejora académica activo Knowledge management business improvement academic improvement assets |
topic |
Gestión del conocimiento mejora empresarial mejora académica activo Knowledge management business improvement academic improvement assets |
description |
In recent years, knowledge management (KM) has become an essential tool that, when well executed and administered within business and academic organizations, produces important dividends. This paper was to show the importance of KM in companies and universities as a tool that contributes to improving results and solving problems. The research followed a qualitative methodology, and a literature review was conducted based on top-level papers. Information was collected according to three criteria: evolution of KM trends, importance of KM in business and academia, and KM measurement models. Axial coding was used to group the information into categories or topics. The most noteworthy findings show that KM has brought about changes that range from improvements in the economy to continuous transformations in society and business. An important conclusion is that KM in universities helps to meet social demands in a more efficient way and, in companies, adds value through the fulfillment of the core purposes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355 10.33326/27086062.2022.1.1355 |
url |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355 |
identifier_str_mv |
10.33326/27086062.2022.1.1355 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1512 https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1616 https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1663 https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1551 https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/eyn/article/view/1355/1550 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Nicolás Augusto Gallego Duque https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Nicolás Augusto Gallego Duque https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
dc.source.none.fl_str_mv |
Economía & Negocios; Vol. 4 Núm. 1 (2022): Economía & Negocios: Abril - Septiembre; 114-123 2708-6062 10.33326/27086062.2022.1 reponame:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann instname:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann instacron:UNJBG |
instname_str |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
instacron_str |
UNJBG |
institution |
UNJBG |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846429889423474688 |
score |
13.135628 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).