Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian"
Descripción del Articulo
The Peruvian intellectual Clemente Palma, considered the most important disseminator of scientific racism in Peru, participated in the controversy of April 1909, which revolved around the value of education in the potential transformation of the Peruvian indigenous people. Clemente Palma, after his...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unjbg.edu.pe:article/1948 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/vyh/article/view/1948 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | educación racismo indígena identidad nacional |
id |
REVUNJBG_3a9a94fec1d77a087765f95430e392fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unjbg.edu.pe:article/1948 |
network_acronym_str |
REVUNJBG |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
repository_id_str |
|
spelling |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian"Clemente Palma en el debate sanmarquino de 1909 sobre la educación del “indio”Heredia Neyra, Juan Joséeducaciónracismoindígenaidentidad nacionalThe Peruvian intellectual Clemente Palma, considered the most important disseminator of scientific racism in Peru, participated in the controversy of April 1909, which revolved around the value of education in the potential transformation of the Peruvian indigenous people. Clemente Palma, after his 1897 thesis was referenced by Pedro Zulen, intervened in the debate denying the indigenous people the capacity for education. On the contrary, he proposed that the mestizo from the coast and the criollo are the only ones capable of being educated. Thus, they would no longer be exploiters and would treat the indigenous people well. The latter should subordinate themselves to the former, given that their intellectual capacities are limited. The controversy evaluates the continuities and changes regarding what he supported in 1897 in his thesis "The Future of Races in Peru".El intelectual peruano Clemente Palma, calificado como el divulgador más importante del racismo científico en el Perú, interviene en la polémica de abril de 1909 que versó sobre el valor de la educación en la posible transformación del indígena peruano. Clemente Palma, luego de que su tesis de 1897 fuese aludida por Pedro Zulen, interviene en el debate en donde niega al indígena la capacidad de educarse. Al contrario, propone que el mestizo de la costa y el criollo son los únicos que pueden educarse. Así pues, ya no serían explotadores y darían un buen trato al indígena. Este último debería subordinarse a aquellos toda vez que sus capacidades intelectuales tienen límites fijados. En la polémica se evalúa las continuidades y cambios referente a lo que sustentó en 1897 en su tesis El porvenir de las razas en el Perú.Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann2024-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/vyh/article/view/194810.33326/26176041.2024.1.1948La Vida & la Historia; Vol. 11 Núm. 1 (2024): La Vida y la Historia; 19-332617-60412312-911510.33326/26176041.2024.1reponame:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmanninstname:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmanninstacron:UNJBGspahttps://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/vyh/article/view/1948/2285Derechos de autor 2024 La Vida & la Historiainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unjbg.edu.pe:article/19482024-12-05T19:51:58Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian" Clemente Palma en el debate sanmarquino de 1909 sobre la educación del “indio” |
title |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian" |
spellingShingle |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian" Heredia Neyra, Juan José educación racismo indígena identidad nacional |
title_short |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian" |
title_full |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian" |
title_fullStr |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian" |
title_full_unstemmed |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian" |
title_sort |
Clemente Palma's intervention in the 1909 San Marcos debate on the education of the "Indian" |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Heredia Neyra, Juan José |
author |
Heredia Neyra, Juan José |
author_facet |
Heredia Neyra, Juan José |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
educación racismo indígena identidad nacional |
topic |
educación racismo indígena identidad nacional |
description |
The Peruvian intellectual Clemente Palma, considered the most important disseminator of scientific racism in Peru, participated in the controversy of April 1909, which revolved around the value of education in the potential transformation of the Peruvian indigenous people. Clemente Palma, after his 1897 thesis was referenced by Pedro Zulen, intervened in the debate denying the indigenous people the capacity for education. On the contrary, he proposed that the mestizo from the coast and the criollo are the only ones capable of being educated. Thus, they would no longer be exploiters and would treat the indigenous people well. The latter should subordinate themselves to the former, given that their intellectual capacities are limited. The controversy evaluates the continuities and changes regarding what he supported in 1897 in his thesis "The Future of Races in Peru". |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/vyh/article/view/1948 10.33326/26176041.2024.1.1948 |
url |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/vyh/article/view/1948 |
identifier_str_mv |
10.33326/26176041.2024.1.1948 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/vyh/article/view/1948/2285 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 La Vida & la Historia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 La Vida & la Historia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
dc.source.none.fl_str_mv |
La Vida & la Historia; Vol. 11 Núm. 1 (2024): La Vida y la Historia; 19-33 2617-6041 2312-9115 10.33326/26176041.2024.1 reponame:Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann instname:Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann instacron:UNJBG |
instname_str |
Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
instacron_str |
UNJBG |
institution |
UNJBG |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845161922484240384 |
score |
13.243185 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).