The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443
Descripción del Articulo
The participatory process of the recovery of the history and memory related to the former Nº 443 school brings critical social research and dialogical practices forward. This allows the construction of knowledge based in the wisdom, language and the way of understanding of the local population. It a...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad Nacional de Ingeniería |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/304 |
Enlace del recurso: | https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | recuperación participativa historia memoria uso social Huarochirí participatory recovery history memory social use |
id |
REVUNI_a50a0000cafe54dabfe56669e20a3593 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/304 |
network_acronym_str |
REVUNI |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository_id_str |
|
spelling |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443La recuperación participativa de la historia y la memoria para el uso social del patrimonio huarochirano: El caso del ex Centro Educativo N°443Pajuelo Montes, Rosariorecuperación participativahistoriamemoriauso socialHuarochiríparticipatory recoveryhistorymemorysocial useHuarochiríThe participatory process of the recovery of the history and memory related to the former Nº 443 school brings critical social research and dialogical practices forward. This allows the construction of knowledge based in the wisdom, language and the way of understanding of the local population. It also leads to the inclusion of social sciences, arts and ancestral wisdom. In the participatory process of recovery, the local voices were decisive in the selection of the object of study; in the recognition of the economic, political, social cultural and territorial issues; and in the identification of the interests, needs and expectations that will define the social use of the edification. School 443 shows facts, knowledge and experiences of the past visible that were constructed and enriched by the communitarian ties. As well, it is the material expression and territorial referent of experiences that still persist, and will keep alive the tradition, memory and identity that preserve cultural heritage and improve the quality of life of the Huarochiri population.La recuperación participativa de la historia y la memoria vinculada al ex Centro Educativo N°443, remite a la investigación social crítica y a la práctica dialógica para la construcción del conocimiento sobre la base de los saberes, lenguajes y formas de comprensión de la población local. También lleva a incluir las perspectivas de las ciencias sociales, arte, y sabidurías ancestrales y populares. En la recuperación participativa, las voces locales fueron determinantes para la elección del objeto de estudio; para el reconocimiento de los aspectos económicos, políticos, sociales, culturales y ambientales; y para la identificación de los intereses, necesidades y expectativas que luego definirían el uso social de la edificación. El 443 visibiliza los hechos, conocimientos y experiencias del pasado, los cuales fueron construidos y enriquecidos por los lazos comunitarios. También constituye una expresión material y un referente territorial de las vivencias que aún persisten y mantienen viva la tradición, memoria e identidad para conservar el patrimonio y mejorar la calidad de vida de los pobladores de Huarochirí, Lima.Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería2016-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/htmlhttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/30410.21754/devenir.v3i6.304Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol. 3 No. 6 (2016); 125-142Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 3 Núm. 6 (2016); 125-1422616-49492312-7562reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingenieríainstname:Universidad Nacional de Ingenieríainstacron:UNIspaenghttps://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/207https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/596https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/597https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/1299Derechos de autor 2016 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai:revistas.uni.edu.pe:article/3042020-05-12T01:52:15Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443 La recuperación participativa de la historia y la memoria para el uso social del patrimonio huarochirano: El caso del ex Centro Educativo N°443 |
title |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443 |
spellingShingle |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443 Pajuelo Montes, Rosario recuperación participativa historia memoria uso social Huarochirí participatory recovery history memory social use Huarochirí |
title_short |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443 |
title_full |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443 |
title_fullStr |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443 |
title_full_unstemmed |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443 |
title_sort |
The participatory recovery of history and memory for the social use of the cultural heritage of Huarochiri: The case of the former School N°443 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pajuelo Montes, Rosario |
author |
Pajuelo Montes, Rosario |
author_facet |
Pajuelo Montes, Rosario |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
recuperación participativa historia memoria uso social Huarochirí participatory recovery history memory social use Huarochirí |
topic |
recuperación participativa historia memoria uso social Huarochirí participatory recovery history memory social use Huarochirí |
description |
The participatory process of the recovery of the history and memory related to the former Nº 443 school brings critical social research and dialogical practices forward. This allows the construction of knowledge based in the wisdom, language and the way of understanding of the local population. It also leads to the inclusion of social sciences, arts and ancestral wisdom. In the participatory process of recovery, the local voices were decisive in the selection of the object of study; in the recognition of the economic, political, social cultural and territorial issues; and in the identification of the interests, needs and expectations that will define the social use of the edification. School 443 shows facts, knowledge and experiences of the past visible that were constructed and enriched by the communitarian ties. As well, it is the material expression and territorial referent of experiences that still persist, and will keep alive the tradition, memory and identity that preserve cultural heritage and improve the quality of life of the Huarochiri population. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304 10.21754/devenir.v3i6.304 |
url |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304 |
identifier_str_mv |
10.21754/devenir.v3i6.304 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/207 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/596 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/597 https://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/304/1299 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería |
publisher.none.fl_str_mv |
Editorial de la Facultad de Arquitectura, Urbanismo y Artes de la Universidad Nacional de Ingeniería |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devenir - Journal of studies on built heritage; Vol. 3 No. 6 (2016); 125-142 Devenir - Revista de estudios sobre patrimonio edificado; Vol. 3 Núm. 6 (2016); 125-142 2616-4949 2312-7562 reponame:Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería instname:Universidad Nacional de Ingeniería instacron:UNI |
instname_str |
Universidad Nacional de Ingeniería |
instacron_str |
UNI |
institution |
UNI |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de Ingeniería |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1833562785065205760 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).