Why and for what competing if cooperating is the human essence?

Descripción del Articulo

The international relation among the countries, characterized for being unfair and authoritarian, force us to act. The question is: How to act in a word ruled by a “meritocracy” where the success is defined by profit and money and not for solidarity and cooperation? We are...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Van de Velde, Herman
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/1945
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Esencia humana, competir, cooperar.
Human essence, competing, cooperating
id REVUNIFE_f88afddfd617b3ecf5c869af3b1b7924
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/1945
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Why and for what competing if cooperating is the human essence?¿Por qué y para qué competir si cooperar es ‘esencia humana’?Van de Velde, HermanEsencia humana, competir, cooperar.Human essence, competing, cooperatingThe international relation among the countries, characterized for being unfair and authoritarian, force us to act. The question is: How to act in a word ruled by a “meritocracy” where the success is defined by profit and money and not for solidarity and cooperation? We are led to believe that our human “essence” is related to compete among ourselves, even though the neo-liberal mentality leads us to the failure. While in such countries where an alternative system is constructed, the socioeconomic inequality decreases, thanks to a genuine cooperation among the countries. Also, in these societies (with less socioeconomic inequality) it is expressed a higher level of happiness with less health, education problems, or any other nature. The education based on competencies (focused on content) promotes the urge to compete, while an education based on cooperative attitudes (focused on methodology) facilitates and stimulates commitment as well as both personal and  ollective enjoyment, based on an inclusive, integral and integrating view and practice. Let us make our education a space for critical thinking, solidarity, social togetherness and cooperative endeavor. This has consequences at both macro and micro levels.Las relaciones internacionales entre países, caracterizadas por ser tan injustas y autoritarias, nos obligan a actuar. La pregunta es: ¿cómo actuar frente a un mundo regido por una ‘meritocracia’, donde el éxito está definido por la ganancia y el dinero, nunca por la solidaridad y la cooperación? Nos hacen creer que nuestra ‘esencia’ humana implica el competir entre nosotras/os mismas/os, aunque es precisamente la mentalidad neo-liberal la que nos ha llevado al fracaso. Mientras que justo en aquellos países donde se construye un sistema alternativo la desigualdad socio-económica disminuye, gracias a una cooperación genuina entre los países. También es en estas sociedades (con menos desigualdad socioeconómica)se expresa un nivel más alto de felicidad con menos problemas de salud, de educación o de cualquier otro índole. La educación basada en competencias (enfoque de contenido) promueve el competir, mientras que una educación basada en actitudes cooperativas (enfoque metodológico) facilita y estimula el compromiso y el disfrute personal y colectivo, desde una visión y práctica inclusiva, integral e integradora. Hagamos de nuestra educación un espacio para el pensamiento crítico, la solidaridad, la convivencia social y el emprendimiento cooperativo. Esto tiene consecuencias, tanto a nivel macro como micro.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2012-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/194510.33539/avpsicol.2012.v20n1.1945Avances en Psicología; Vol. 20 No. 1 (2012): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 81-88Avances en Psicología; Vol. 20 Núm. 1 (2012): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 81-881812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945/1979Derechos de autor 2012 Herman Van de Veldeinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/19452023-05-03T20:02:45Z
dc.title.none.fl_str_mv Why and for what competing if cooperating is the human essence?
¿Por qué y para qué competir si cooperar es ‘esencia humana’?
title Why and for what competing if cooperating is the human essence?
spellingShingle Why and for what competing if cooperating is the human essence?
Van de Velde, Herman
Esencia humana, competir, cooperar.
Human essence, competing, cooperating
title_short Why and for what competing if cooperating is the human essence?
title_full Why and for what competing if cooperating is the human essence?
title_fullStr Why and for what competing if cooperating is the human essence?
title_full_unstemmed Why and for what competing if cooperating is the human essence?
title_sort Why and for what competing if cooperating is the human essence?
dc.creator.none.fl_str_mv Van de Velde, Herman
author Van de Velde, Herman
author_facet Van de Velde, Herman
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Esencia humana, competir, cooperar.
Human essence, competing, cooperating
topic Esencia humana, competir, cooperar.
Human essence, competing, cooperating
description The international relation among the countries, characterized for being unfair and authoritarian, force us to act. The question is: How to act in a word ruled by a “meritocracy” where the success is defined by profit and money and not for solidarity and cooperation? We are led to believe that our human “essence” is related to compete among ourselves, even though the neo-liberal mentality leads us to the failure. While in such countries where an alternative system is constructed, the socioeconomic inequality decreases, thanks to a genuine cooperation among the countries. Also, in these societies (with less socioeconomic inequality) it is expressed a higher level of happiness with less health, education problems, or any other nature. The education based on competencies (focused on content) promotes the urge to compete, while an education based on cooperative attitudes (focused on methodology) facilitates and stimulates commitment as well as both personal and  ollective enjoyment, based on an inclusive, integral and integrating view and practice. Let us make our education a space for critical thinking, solidarity, social togetherness and cooperative endeavor. This has consequences at both macro and micro levels.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945
10.33539/avpsicol.2012.v20n1.1945
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2012.v20n1.1945
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945/1979
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2012 Herman Van de Velde
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2012 Herman Van de Velde
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 20 No. 1 (2012): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 81-88
Avances en Psicología; Vol. 20 Núm. 1 (2012): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 81-88
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846340222390894592
score 13.384119
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).