Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision

Descripción del Articulo

In Peru, the number of companies is increasing. While around the world the director of communication, DirCom, takes hold, in Peru its incorporation is slow. Without previous studies on the subject of DirCom in Lambayeque, this research  based on positivist paradigm, quanti...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Alarcón Llontop, Luis Rolando, Torres Mirez, Karl Friederick
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/1785
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Unidades de Comunicación, empresas, DirCom.
Communication Units, companies, DirCom
id REVUNIFE_f75790552ffed228a1ecefe7e9b935f0
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/1785
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S visionDiagnóstico y estado de las unidades de comunicación en las empresas de Lambayeque, Perú: desde una visión del DIRCOMAlarcón Llontop, Luis RolandoTorres Mirez, Karl FriederickUnidades de Comunicación, empresas, DirCom.Communication Units, companies, DirComIn Peru, the number of companies is increasing. While around the world the director of communication, DirCom, takes hold, in Peru its incorporation is slow. Without previous studies on the subject of DirCom in Lambayeque, this research  based on positivist paradigm, quantitative approach, and descriptive level, was applied on a convenience sample of companies using two surveys as techniques and their questionnaires as instruments. The result of the diagnosis shows that although companies declare to comply with organizational and institutional indicators, their credit declines when it is objectified in their own communicational indicators, such as the image audit and the integral communication plan. Regarding the status of the communication units, there are certain incongruities such as the dependence of the communication manager, their degree or that the definition of the communication strategy is not defined by the communication director.En el Perú, las empresas aumentan y mientras en el mundo el director de comunicación, DirCom, se afianza, en el país su incorporación es lenta. Sin estudios previos sobre la temática del DirCom en Lambayeque, esta investigación anclada en el paradigma positivista, enfoque cuantitativo y nivel descriptivo, aplicó sobre una muestra por conveniencia de empresas colaboradoras usando dos encuestas como técnicas y sus cuestionarios como instrumentos. Se encontró, como diagnóstico que, aunque las empresas declaran cumplir indicadores organizacionales e institucionales, declina su crédito cuando se objetiva en los propios comunicacionales, como la auditoría de imagen y el plan integral de comunicación; y sobre el estado de las unidades de comunicación, ciertas incongruencias tales como la dependencia del responsable de comunicación, su titulación o que la definición de la estrategia comunicacional la define no el director de comunicación.UNIFE2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/178510.33539/comunife.2017.n17.1785Comunifé; Vol. 17 No. XVII (2017): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 79-89Comunifé; Vol. 17 Núm. XVII (2017): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 79-892708-63991810-6994reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785/1792Derechos de autor 2017 Luis Rolando Alarcón Llontop, Karl Friederick Torres Mirezinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/17852022-03-29T16:46:18Z
dc.title.none.fl_str_mv Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
Diagnóstico y estado de las unidades de comunicación en las empresas de Lambayeque, Perú: desde una visión del DIRCOM
title Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
spellingShingle Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
Alarcón Llontop, Luis Rolando
Unidades de Comunicación, empresas, DirCom.
Communication Units, companies, DirCom
title_short Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
title_full Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
title_fullStr Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
title_full_unstemmed Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
title_sort Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
dc.creator.none.fl_str_mv Alarcón Llontop, Luis Rolando
Torres Mirez, Karl Friederick
author Alarcón Llontop, Luis Rolando
author_facet Alarcón Llontop, Luis Rolando
Torres Mirez, Karl Friederick
author_role author
author2 Torres Mirez, Karl Friederick
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Unidades de Comunicación, empresas, DirCom.
Communication Units, companies, DirCom
topic Unidades de Comunicación, empresas, DirCom.
Communication Units, companies, DirCom
description In Peru, the number of companies is increasing. While around the world the director of communication, DirCom, takes hold, in Peru its incorporation is slow. Without previous studies on the subject of DirCom in Lambayeque, this research  based on positivist paradigm, quantitative approach, and descriptive level, was applied on a convenience sample of companies using two surveys as techniques and their questionnaires as instruments. The result of the diagnosis shows that although companies declare to comply with organizational and institutional indicators, their credit declines when it is objectified in their own communicational indicators, such as the image audit and the integral communication plan. Regarding the status of the communication units, there are certain incongruities such as the dependence of the communication manager, their degree or that the definition of the communication strategy is not defined by the communication director.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785
10.33539/comunife.2017.n17.1785
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785
identifier_str_mv 10.33539/comunife.2017.n17.1785
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785/1792
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Luis Rolando Alarcón Llontop, Karl Friederick Torres Mirez
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Luis Rolando Alarcón Llontop, Karl Friederick Torres Mirez
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIFE
publisher.none.fl_str_mv UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Comunifé; Vol. 17 No. XVII (2017): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 79-89
Comunifé; Vol. 17 Núm. XVII (2017): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 79-89
2708-6399
1810-6994
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705722207141888
score 13.814859
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).