Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision
Descripción del Articulo
In Peru, the number of companies is increasing. While around the world the director of communication, DirCom, takes hold, in Peru its incorporation is slow. Without previous studies on the subject of DirCom in Lambayeque, this research based on positivist paradigm, quanti...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/1785 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Unidades de Comunicación, empresas, DirCom. Communication Units, companies, DirCom |
id |
REVUNIFE_f75790552ffed228a1ecefe7e9b935f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/1785 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S visionDiagnóstico y estado de las unidades de comunicación en las empresas de Lambayeque, Perú: desde una visión del DIRCOMAlarcón Llontop, Luis RolandoTorres Mirez, Karl FriederickUnidades de Comunicación, empresas, DirCom.Communication Units, companies, DirComIn Peru, the number of companies is increasing. While around the world the director of communication, DirCom, takes hold, in Peru its incorporation is slow. Without previous studies on the subject of DirCom in Lambayeque, this research based on positivist paradigm, quantitative approach, and descriptive level, was applied on a convenience sample of companies using two surveys as techniques and their questionnaires as instruments. The result of the diagnosis shows that although companies declare to comply with organizational and institutional indicators, their credit declines when it is objectified in their own communicational indicators, such as the image audit and the integral communication plan. Regarding the status of the communication units, there are certain incongruities such as the dependence of the communication manager, their degree or that the definition of the communication strategy is not defined by the communication director.En el Perú, las empresas aumentan y mientras en el mundo el director de comunicación, DirCom, se afianza, en el país su incorporación es lenta. Sin estudios previos sobre la temática del DirCom en Lambayeque, esta investigación anclada en el paradigma positivista, enfoque cuantitativo y nivel descriptivo, aplicó sobre una muestra por conveniencia de empresas colaboradoras usando dos encuestas como técnicas y sus cuestionarios como instrumentos. Se encontró, como diagnóstico que, aunque las empresas declaran cumplir indicadores organizacionales e institucionales, declina su crédito cuando se objetiva en los propios comunicacionales, como la auditoría de imagen y el plan integral de comunicación; y sobre el estado de las unidades de comunicación, ciertas incongruencias tales como la dependencia del responsable de comunicación, su titulación o que la definición de la estrategia comunicacional la define no el director de comunicación.UNIFE2017-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/178510.33539/comunife.2017.n17.1785Comunifé; Vol. 17 No. XVII (2017): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 79-89Comunifé; Vol. 17 Núm. XVII (2017): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 79-892708-63991810-6994reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785/1792Derechos de autor 2017 Luis Rolando Alarcón Llontop, Karl Friederick Torres Mirezinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/17852022-03-29T16:46:18Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision Diagnóstico y estado de las unidades de comunicación en las empresas de Lambayeque, Perú: desde una visión del DIRCOM |
title |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision |
spellingShingle |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision Alarcón Llontop, Luis Rolando Unidades de Comunicación, empresas, DirCom. Communication Units, companies, DirCom |
title_short |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision |
title_full |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision |
title_fullStr |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision |
title_full_unstemmed |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision |
title_sort |
Diagnosis and status of the communication units in companies of Lambayeque, Perú: from the DIRCOM’S vision |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Alarcón Llontop, Luis Rolando Torres Mirez, Karl Friederick |
author |
Alarcón Llontop, Luis Rolando |
author_facet |
Alarcón Llontop, Luis Rolando Torres Mirez, Karl Friederick |
author_role |
author |
author2 |
Torres Mirez, Karl Friederick |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Unidades de Comunicación, empresas, DirCom. Communication Units, companies, DirCom |
topic |
Unidades de Comunicación, empresas, DirCom. Communication Units, companies, DirCom |
description |
In Peru, the number of companies is increasing. While around the world the director of communication, DirCom, takes hold, in Peru its incorporation is slow. Without previous studies on the subject of DirCom in Lambayeque, this research based on positivist paradigm, quantitative approach, and descriptive level, was applied on a convenience sample of companies using two surveys as techniques and their questionnaires as instruments. The result of the diagnosis shows that although companies declare to comply with organizational and institutional indicators, their credit declines when it is objectified in their own communicational indicators, such as the image audit and the integral communication plan. Regarding the status of the communication units, there are certain incongruities such as the dependence of the communication manager, their degree or that the definition of the communication strategy is not defined by the communication director. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785 10.33539/comunife.2017.n17.1785 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785 |
identifier_str_mv |
10.33539/comunife.2017.n17.1785 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1785/1792 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Luis Rolando Alarcón Llontop, Karl Friederick Torres Mirez info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Luis Rolando Alarcón Llontop, Karl Friederick Torres Mirez |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunifé; Vol. 17 No. XVII (2017): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 79-89 Comunifé; Vol. 17 Núm. XVII (2017): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 79-89 2708-6399 1810-6994 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705722207141888 |
score |
13.814859 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).