Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru
Descripción del Articulo
This article is based on the author’s experience as a lecturer in a teacher training program in Intercultural Bilingual Education. It reflects on how the ethnic identity of indigenous young people is constructed before they start their university studies. The aim is to explore the process of identit...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2525 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2525 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | estudiantes indígenas identidad etnicidad universidad Educación Intercultural indigenous students identity, ethnicity universit intercultural education |
id |
REVUNIFE_d8a81a8be0757986e414af223022f2d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2525 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from PeruLa tensión propiciatoria Itinerarios de la identidad étnica en estudiantes indígenas universitarios en PerúMerino Solari, Renattoestudiantes indígenasidentidadetnicidaduniversidadEducación Interculturalindigenous studentsidentity, ethnicityuniversitintercultural educationThis article is based on the author’s experience as a lecturer in a teacher training program in Intercultural Bilingual Education. It reflects on how the ethnic identity of indigenous young people is constructed before they start their university studies. The aim is to explore the process of identity construction (“Who am I?” “Who are we?”) from significant spaces and experiences in which ethnicity is manifested. This journey attempts to reconstruct the paths followed by young people before entering university as well as the different meanings acquired by their identities. It concludes that assuming oneself as Quechua, Shipibo, Aymara or as a member of any native community constitutes a choice affected by a conflictive intersubjectivity; it is also concluded that ethnic affirmation is a dynamic, conflictive experience in permanent negotiation and without a predefined teleology presented as a motivating tension capable of enabling being and existing. El texto se origina en la experiencia del autor como profesor en un programa de formación docente en Educación Intercultural Bilingüe. Reflexiona acerca de la forma como se construye la identidad étnica de los jóvenes indígenas antes de iniciar sus estudios universitarios. El objetivo es explorar el proceso de construcción identitaria (¿quién soy? y ¿quiénes somos?) a partir de espacios y de experiencias significativas en los que la vivenc|ia de la etnicidad se manifiesta. Un recorrido que intenta reconstruir los probables caminos seguidos por los jóvenes antes de ingresar a la universidad y los diversos sentidos que incorporaron sus identidades. Concluye que asumirse como Quechua, Shipibo, Aimara o como miembro de cualquier colectividad originaria constituye una elección situada por una conflictiva intersubjetividad; asimismo, que la afirmación étnica es una experiencia dinámica, conflictiva, en permanente negociación y sin teleologías predefinidas que se presenta como una tensión propiciatoria capaz de posibilitar el Ser y el existir.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/252510.33539/educacion.2022.v28n1.2525Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2525Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e25252708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2525/2848https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2525/2925Derechos de autor 2022 Renatto Merino Solarihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/25252025-05-07T13:28:11Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru La tensión propiciatoria Itinerarios de la identidad étnica en estudiantes indígenas universitarios en Perú |
title |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru |
spellingShingle |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru Merino Solari, Renatto estudiantes indígenas identidad etnicidad universidad Educación Intercultural indigenous students identity, ethnicity universit intercultural education |
title_short |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru |
title_full |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru |
title_fullStr |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru |
title_full_unstemmed |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru |
title_sort |
Motivating tension. Itineraries of ethnic identity in indigenous university students from Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Merino Solari, Renatto |
author |
Merino Solari, Renatto |
author_facet |
Merino Solari, Renatto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
estudiantes indígenas identidad etnicidad universidad Educación Intercultural indigenous students identity, ethnicity universit intercultural education |
topic |
estudiantes indígenas identidad etnicidad universidad Educación Intercultural indigenous students identity, ethnicity universit intercultural education |
description |
This article is based on the author’s experience as a lecturer in a teacher training program in Intercultural Bilingual Education. It reflects on how the ethnic identity of indigenous young people is constructed before they start their university studies. The aim is to explore the process of identity construction (“Who am I?” “Who are we?”) from significant spaces and experiences in which ethnicity is manifested. This journey attempts to reconstruct the paths followed by young people before entering university as well as the different meanings acquired by their identities. It concludes that assuming oneself as Quechua, Shipibo, Aymara or as a member of any native community constitutes a choice affected by a conflictive intersubjectivity; it is also concluded that ethnic affirmation is a dynamic, conflictive experience in permanent negotiation and without a predefined teleology presented as a motivating tension capable of enabling being and existing. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2525 10.33539/educacion.2022.v28n1.2525 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2525 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2022.v28n1.2525 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2525/2848 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2525/2925 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Renatto Merino Solari https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Renatto Merino Solari https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 28 No. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2525 Educación; Vol. 28 Núm. 1 (2022): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2525 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071917505052672 |
score |
13.36089 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).