Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students

Descripción del Articulo

Research with a qualitative approach and phenomenological design, whose main objective was to explore the content of social representations about vocation, profession and work of high school students. The sample consisted of eight Peruvian students, between 15 and 17 years of age, in fourth and fift...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Najar Santa Cruz, Kenia Briset
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2643
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:representaciones sociales
vocación
profesión
trabajo
orientación vocacional
Social representations
vocation
profession
work
vocational counselling
id REVUNIFE_d80f82f77bf545ce5b52da8d3e578086
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2643
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school studentsExploración de las representaciones sociales sobre vocación, profesión y trabajo de estudiantes de secundariaNajar Santa Cruz, Kenia Brisetrepresentaciones socialesvocaciónprofesióntrabajoorientación vocacionalSocial representationsvocationprofessionworkvocational counsellingResearch with a qualitative approach and phenomenological design, whose main objective was to explore the content of social representations about vocation, profession and work of high school students. The sample consisted of eight Peruvian students, between 15 and 17 years of age, in fourth and fifth grade of high school from public and private schools. The data collection technique was the semi-structured interview. It was found that the participants are making their professional decisions based on social imaginaries that do not reflect the complexity of the current reality. Vocation, profession and work present similar functions for young people, linked to the development of educational and/or work activities. Specifically, the profession is linked to an educational training that grants a certain rank and identity, the job constitutes a means of economic income for subsistence and the vocation implies pleasure and involves only personal aspects, but not social ones.Esta investigación tiene enfoque cualitativo y diseño fenomenológico, y su objetivo principal fue explorar el contenido de las representaciones sociales sobre vocación, profesión y trabajo de estudiantes de secundaria. La muestra estuvo conformada por ocho estudiantes peruanos, entre 15 y 17 años, de cuarto y quinto grado de secundaria de colegios públicos y privados. La técnica de recolección de datos fue la entrevista semiestructurada. Se encontró que los participantes están tomando sus decisiones profesionales basados en imaginarios sociales que no reflejan la complejidad de la realidad actual. La vocación, la profesión y el trabajo presentan funciones similares para los jóvenes, vinculadas con el desarrollo de actividades educativas y/o laborales. Específicamente, la profesión se encuentra ligada con una formación educativa que otorga cierto rango e identidad, el trabajo constituye un medio de ingreso económico para la subsistencia y la vocación implica placer e involucra solo aspectos personales, mas no sociales.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/264310.33539/educacion.2022.v28n2.2643Educación; Vol. 28 No. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2643Educación; Vol. 28 Núm. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e26432708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643/2980https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643/3008Derechos de autor 2022 Kenia Briset Najar Santa Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/26432025-05-07T18:26:29Z
dc.title.none.fl_str_mv Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
Exploración de las representaciones sociales sobre vocación, profesión y trabajo de estudiantes de secundaria
title Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
spellingShingle Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
Najar Santa Cruz, Kenia Briset
representaciones sociales
vocación
profesión
trabajo
orientación vocacional
Social representations
vocation
profession
work
vocational counselling
title_short Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
title_full Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
title_fullStr Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
title_full_unstemmed Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
title_sort Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
dc.creator.none.fl_str_mv Najar Santa Cruz, Kenia Briset
author Najar Santa Cruz, Kenia Briset
author_facet Najar Santa Cruz, Kenia Briset
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv representaciones sociales
vocación
profesión
trabajo
orientación vocacional
Social representations
vocation
profession
work
vocational counselling
topic representaciones sociales
vocación
profesión
trabajo
orientación vocacional
Social representations
vocation
profession
work
vocational counselling
description Research with a qualitative approach and phenomenological design, whose main objective was to explore the content of social representations about vocation, profession and work of high school students. The sample consisted of eight Peruvian students, between 15 and 17 years of age, in fourth and fifth grade of high school from public and private schools. The data collection technique was the semi-structured interview. It was found that the participants are making their professional decisions based on social imaginaries that do not reflect the complexity of the current reality. Vocation, profession and work present similar functions for young people, linked to the development of educational and/or work activities. Specifically, the profession is linked to an educational training that grants a certain rank and identity, the job constitutes a means of economic income for subsistence and the vocation implies pleasure and involves only personal aspects, but not social ones.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643
10.33539/educacion.2022.v28n2.2643
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2022.v28n2.2643
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643/2980
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643/3008
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Kenia Briset Najar Santa Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Kenia Briset Najar Santa Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 28 No. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2643
Educación; Vol. 28 Núm. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2643
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846340237831176192
score 13.887739
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).