Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students
Descripción del Articulo
Research with a qualitative approach and phenomenological design, whose main objective was to explore the content of social representations about vocation, profession and work of high school students. The sample consisted of eight Peruvian students, between 15 and 17 years of age, in fourth and fift...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2643 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | representaciones sociales vocación profesión trabajo orientación vocacional Social representations vocation profession work vocational counselling |
id |
REVUNIFE_d80f82f77bf545ce5b52da8d3e578086 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2643 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school studentsExploración de las representaciones sociales sobre vocación, profesión y trabajo de estudiantes de secundariaNajar Santa Cruz, Kenia Brisetrepresentaciones socialesvocaciónprofesióntrabajoorientación vocacionalSocial representationsvocationprofessionworkvocational counsellingResearch with a qualitative approach and phenomenological design, whose main objective was to explore the content of social representations about vocation, profession and work of high school students. The sample consisted of eight Peruvian students, between 15 and 17 years of age, in fourth and fifth grade of high school from public and private schools. The data collection technique was the semi-structured interview. It was found that the participants are making their professional decisions based on social imaginaries that do not reflect the complexity of the current reality. Vocation, profession and work present similar functions for young people, linked to the development of educational and/or work activities. Specifically, the profession is linked to an educational training that grants a certain rank and identity, the job constitutes a means of economic income for subsistence and the vocation implies pleasure and involves only personal aspects, but not social ones.Esta investigación tiene enfoque cualitativo y diseño fenomenológico, y su objetivo principal fue explorar el contenido de las representaciones sociales sobre vocación, profesión y trabajo de estudiantes de secundaria. La muestra estuvo conformada por ocho estudiantes peruanos, entre 15 y 17 años, de cuarto y quinto grado de secundaria de colegios públicos y privados. La técnica de recolección de datos fue la entrevista semiestructurada. Se encontró que los participantes están tomando sus decisiones profesionales basados en imaginarios sociales que no reflejan la complejidad de la realidad actual. La vocación, la profesión y el trabajo presentan funciones similares para los jóvenes, vinculadas con el desarrollo de actividades educativas y/o laborales. Específicamente, la profesión se encuentra ligada con una formación educativa que otorga cierto rango e identidad, el trabajo constituye un medio de ingreso económico para la subsistencia y la vocación implica placer e involucra solo aspectos personales, mas no sociales.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2022-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/264310.33539/educacion.2022.v28n2.2643Educación; Vol. 28 No. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2643Educación; Vol. 28 Núm. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e26432708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643/2980https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643/3008Derechos de autor 2022 Kenia Briset Najar Santa Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/26432025-05-07T18:26:29Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students Exploración de las representaciones sociales sobre vocación, profesión y trabajo de estudiantes de secundaria |
title |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students |
spellingShingle |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students Najar Santa Cruz, Kenia Briset representaciones sociales vocación profesión trabajo orientación vocacional Social representations vocation profession work vocational counselling |
title_short |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students |
title_full |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students |
title_fullStr |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students |
title_full_unstemmed |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students |
title_sort |
Exploration of social representations about vocation, profession and work of high school students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Najar Santa Cruz, Kenia Briset |
author |
Najar Santa Cruz, Kenia Briset |
author_facet |
Najar Santa Cruz, Kenia Briset |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
representaciones sociales vocación profesión trabajo orientación vocacional Social representations vocation profession work vocational counselling |
topic |
representaciones sociales vocación profesión trabajo orientación vocacional Social representations vocation profession work vocational counselling |
description |
Research with a qualitative approach and phenomenological design, whose main objective was to explore the content of social representations about vocation, profession and work of high school students. The sample consisted of eight Peruvian students, between 15 and 17 years of age, in fourth and fifth grade of high school from public and private schools. The data collection technique was the semi-structured interview. It was found that the participants are making their professional decisions based on social imaginaries that do not reflect the complexity of the current reality. Vocation, profession and work present similar functions for young people, linked to the development of educational and/or work activities. Specifically, the profession is linked to an educational training that grants a certain rank and identity, the job constitutes a means of economic income for subsistence and the vocation implies pleasure and involves only personal aspects, but not social ones. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643 10.33539/educacion.2022.v28n2.2643 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2022.v28n2.2643 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643/2980 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2643/3008 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Kenia Briset Najar Santa Cruz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Kenia Briset Najar Santa Cruz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 28 No. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2643 Educación; Vol. 28 Núm. 2 (2022): Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e2643 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340237831176192 |
score |
13.887739 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).