Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima

Descripción del Articulo

 The pandemic COVID19 implied drastic changes in the world, including educational institutions. According to the Comisión Económica para América Latina (CEPAL), 32 countries closed schools disturbing the life of more than 165 millions students and, of course professors also. To find out how...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Loli Pineda, Alejandro Erasmo, Arias Galicia, Luis Fernando, Pulido Cavero, Carlos Alberto, Llacho Inca, Karen Patricia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2729
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Pandemia
profesores
desequilibrio
esfuerzo-recompensa
validez
Pandemic
professors
effort-reward
imbalance
validity
id REVUNIFE_d7c2f00e0e0a7b8c54d3719ec97b55ee
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2729
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima Características psicométricas del Cuestionario de Desequilibrio entre Esfuerzo y Recompensa en docentes de LimaLoli Pineda, Alejandro ErasmoArias Galicia, Luis Fernando Pulido Cavero, Carlos Alberto Llacho Inca, Karen Patricia Pandemiaprofesoresdesequilibrioesfuerzo-recompensavalidezPandemicprofessorseffort-rewardimbalancevalidity The pandemic COVID19 implied drastic changes in the world, including educational institutions. According to the Comisión Económica para América Latina (CEPAL), 32 countries closed schools disturbing the life of more than 165 millions students and, of course professors also. To find out how educators felt during the pandemic period, several questionnaires can be used: Effort-Rewards Imbalance, Engagement, Burnout syndrome and Perceived Physical and Mental Health. However, before reaching this knowledge, it was necessary to determine the construct and differential validity of instruments in a sample of 353 Peruvian teachers. The results indicate that the mentioned tests have construct validity, as well as the differential one validity.La pandemia COVID19 implicó cambios drásticos en la vida del mundo, incluyendo a las instituciones educativas. De acuerdo con la Comisión Económica para América Latina, 32 países cerraron las escuelas, afectando a más de 165 millones de estudiantes y, naturalmente, a los docentes. Para conocer cómo se sintieron las personas mencionadas durante el período de la pandemia pueden emplearse varios cuestionarios: Desequilibrio entre el Esfuerzo y las Recompensas, la Inmersión, el Síndrome de Quemarse por el Trabajo, y la Salud Física y la Mental percibidas. Sin embargo, antes de alcanzar dicho conocimiento fue necesario determinar la validez de constructo y la diferencial de los instrumentos en una muestra de 353 docentes peruanos. Los resultados indican que las pruebas mencionadas tienen validez de constructo, así como la diferencial del cuestionario.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2023-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/272910.33539/avpsicol.2023.v31n1.2729Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2729Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e27291812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729/3065https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729/3099Derechos de autor 2023 Alejandro Erasmo Loli Pineda, Luis Fernando Arias Galicia, Carlos Alberto Pulido Cavero, Karen Patricia Llacho Incahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/27292023-07-17T17:55:17Z
dc.title.none.fl_str_mv Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
Características psicométricas del Cuestionario de Desequilibrio entre Esfuerzo y Recompensa en docentes de Lima
title Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
spellingShingle Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
Loli Pineda, Alejandro Erasmo
Pandemia
profesores
desequilibrio
esfuerzo-recompensa
validez
Pandemic
professors
effort-reward
imbalance
validity
title_short Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
title_full Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
title_fullStr Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
title_full_unstemmed Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
title_sort Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Loli Pineda, Alejandro Erasmo
Arias Galicia, Luis Fernando
Pulido Cavero, Carlos Alberto
Llacho Inca, Karen Patricia
author Loli Pineda, Alejandro Erasmo
author_facet Loli Pineda, Alejandro Erasmo
Arias Galicia, Luis Fernando
Pulido Cavero, Carlos Alberto
Llacho Inca, Karen Patricia
author_role author
author2 Arias Galicia, Luis Fernando
Pulido Cavero, Carlos Alberto
Llacho Inca, Karen Patricia
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Pandemia
profesores
desequilibrio
esfuerzo-recompensa
validez
Pandemic
professors
effort-reward
imbalance
validity
topic Pandemia
profesores
desequilibrio
esfuerzo-recompensa
validez
Pandemic
professors
effort-reward
imbalance
validity
description  The pandemic COVID19 implied drastic changes in the world, including educational institutions. According to the Comisión Económica para América Latina (CEPAL), 32 countries closed schools disturbing the life of more than 165 millions students and, of course professors also. To find out how educators felt during the pandemic period, several questionnaires can be used: Effort-Rewards Imbalance, Engagement, Burnout syndrome and Perceived Physical and Mental Health. However, before reaching this knowledge, it was necessary to determine the construct and differential validity of instruments in a sample of 353 Peruvian teachers. The results indicate that the mentioned tests have construct validity, as well as the differential one validity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729
10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2729
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2729
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729/3065
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729/3099
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2729
Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2729
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705725029908480
score 13.887629
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).