Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima
Descripción del Articulo
The pandemic COVID19 implied drastic changes in the world, including educational institutions. According to the Comisión Económica para América Latina (CEPAL), 32 countries closed schools disturbing the life of more than 165 millions students and, of course professors also. To find out how...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2729 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Pandemia profesores desequilibrio esfuerzo-recompensa validez Pandemic professors effort-reward imbalance validity |
id |
REVUNIFE_d7c2f00e0e0a7b8c54d3719ec97b55ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2729 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima Características psicométricas del Cuestionario de Desequilibrio entre Esfuerzo y Recompensa en docentes de LimaLoli Pineda, Alejandro ErasmoArias Galicia, Luis Fernando Pulido Cavero, Carlos Alberto Llacho Inca, Karen Patricia Pandemiaprofesoresdesequilibrioesfuerzo-recompensavalidezPandemicprofessorseffort-rewardimbalancevalidity The pandemic COVID19 implied drastic changes in the world, including educational institutions. According to the Comisión Económica para América Latina (CEPAL), 32 countries closed schools disturbing the life of more than 165 millions students and, of course professors also. To find out how educators felt during the pandemic period, several questionnaires can be used: Effort-Rewards Imbalance, Engagement, Burnout syndrome and Perceived Physical and Mental Health. However, before reaching this knowledge, it was necessary to determine the construct and differential validity of instruments in a sample of 353 Peruvian teachers. The results indicate that the mentioned tests have construct validity, as well as the differential one validity.La pandemia COVID19 implicó cambios drásticos en la vida del mundo, incluyendo a las instituciones educativas. De acuerdo con la Comisión Económica para América Latina, 32 países cerraron las escuelas, afectando a más de 165 millones de estudiantes y, naturalmente, a los docentes. Para conocer cómo se sintieron las personas mencionadas durante el período de la pandemia pueden emplearse varios cuestionarios: Desequilibrio entre el Esfuerzo y las Recompensas, la Inmersión, el Síndrome de Quemarse por el Trabajo, y la Salud Física y la Mental percibidas. Sin embargo, antes de alcanzar dicho conocimiento fue necesario determinar la validez de constructo y la diferencial de los instrumentos en una muestra de 353 docentes peruanos. Los resultados indican que las pruebas mencionadas tienen validez de constructo, así como la diferencial del cuestionario.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2023-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/272910.33539/avpsicol.2023.v31n1.2729Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2729Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e27291812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729/3065https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729/3099Derechos de autor 2023 Alejandro Erasmo Loli Pineda, Luis Fernando Arias Galicia, Carlos Alberto Pulido Cavero, Karen Patricia Llacho Incahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/27292023-07-17T17:55:17Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima Características psicométricas del Cuestionario de Desequilibrio entre Esfuerzo y Recompensa en docentes de Lima |
title |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima |
spellingShingle |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima Loli Pineda, Alejandro Erasmo Pandemia profesores desequilibrio esfuerzo-recompensa validez Pandemic professors effort-reward imbalance validity |
title_short |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima |
title_full |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima |
title_fullStr |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima |
title_full_unstemmed |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima |
title_sort |
Psycometric characteristics of the effort reward – imbalance questionnaire in professors sample from Lima |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Loli Pineda, Alejandro Erasmo Arias Galicia, Luis Fernando Pulido Cavero, Carlos Alberto Llacho Inca, Karen Patricia |
author |
Loli Pineda, Alejandro Erasmo |
author_facet |
Loli Pineda, Alejandro Erasmo Arias Galicia, Luis Fernando Pulido Cavero, Carlos Alberto Llacho Inca, Karen Patricia |
author_role |
author |
author2 |
Arias Galicia, Luis Fernando Pulido Cavero, Carlos Alberto Llacho Inca, Karen Patricia |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Pandemia profesores desequilibrio esfuerzo-recompensa validez Pandemic professors effort-reward imbalance validity |
topic |
Pandemia profesores desequilibrio esfuerzo-recompensa validez Pandemic professors effort-reward imbalance validity |
description |
The pandemic COVID19 implied drastic changes in the world, including educational institutions. According to the Comisión Económica para América Latina (CEPAL), 32 countries closed schools disturbing the life of more than 165 millions students and, of course professors also. To find out how educators felt during the pandemic period, several questionnaires can be used: Effort-Rewards Imbalance, Engagement, Burnout syndrome and Perceived Physical and Mental Health. However, before reaching this knowledge, it was necessary to determine the construct and differential validity of instruments in a sample of 353 Peruvian teachers. The results indicate that the mentioned tests have construct validity, as well as the differential one validity. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729 10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2729 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2729 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729/3065 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2729/3099 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2729 Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2729 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705725029908480 |
score |
13.887629 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).