Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
Descripción del Articulo
The study had the objective of analyzing the psychometric properties of the Brief Academic Procrastination Scale (EBPA-16). The sample was non-probabilistic and intentional, represented by 478 university students (59.8% women and 40.2% men) from Lima Sur, aged between 18 and 33 years. The...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2878 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | procrastinación académica análisis psicométrico versión breve academic procrastination psychometric analysis short version |
id |
REVUNIFE_cf0070c04db64d1e29cf63f352a46401 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2878 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECADMedición de la procrastinación académica: análisis psicométrico de una versión breve como una ECADChirio-Aldazabal, DiegoBasauri-Delgado, Miguel procrastinación académicaanálisis psicométricoversión breveacademic procrastinationpsychometric analysisshort version The study had the objective of analyzing the psychometric properties of the Brief Academic Procrastination Scale (EBPA-16). The sample was non-probabilistic and intentional, represented by 478 university students (59.8% women and 40.2% men) from Lima Sur, aged between 18 and 33 years. The study was of the instrumental type, where the EBPA-16 was constructed and applied, made up of 16 items distributed in two dimensions, with a Lickert-type response scale with 5 response options. The results demonstrated the presence of content validity due to Aiken’s V values greater than .80. Homogeneity indices were found in the items (ritc >.20) and multicollinearity was rejected (ritc <.95). For the analysis of the validity based on the internal structure, the existence of a two-dimensional model was demonstrated by means of the AFE with a Pearson correlation matrix and a dimensionality by parallel analysis, which demonstrated a VEA of 38.2% and factor loadings greater than . 30 represented parsimoniously in both factors. Reliability was high due to estimator values greater than .70. The existence of adequate evidence for the validity and reliability of the EBPA-16 was concluded. El estudio contó con el objetivo de analizar las propiedades psicométricas de la Escala Breve de Procrastinación Académica (EBPA-16). La muestra fue no probabilista e intencionada, representada por 478 universitarios (59.8% mujeres y 40.2% varones) de Lima Sur, con edades entre los 18 y 33 años. El estudio fue de tipo instrumental, donde se construyó y aplicó la EBPA-16, conformado por 16 ítems distribuidos en dos dimensiones, con una escala de respuesta de tipo Lickert con 5 opciones de respuesta. Los resultados demostraron la presencia de validez de contenido debido a valores de V de Aiken superiores al .80. Se encontró índices de homogeneidad en los ítems (ritc >.20) y se rechazó la multicolinealidad (ritc <.95). Para el análisis de la validez basada en la estructura interna se demostró la existencia de un modelo bidimensional por medio del AFE con una matriz de correlación de Pearson y una dimensionalidad por análisis paralelo, que demostró un VEA de 38.2% y cargas factoriales superiores al .30 representadas de forma parsimoniosa en ambos factores. La fiabilidad fue alta debido a valores de los estimadores superiores al .70. Se concluyó la existencia de una adecuada evidencia para la validez y fiabilidad de la EBPA-16.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2023-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/287810.33539/avpsicol.2023.v31n1.2878Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2878Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e28781812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878/3187https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878/3214Derechos de autor 2023 Diego Chirio-Aldazabal, Miguel Basauri-Delgadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/28782023-07-18T12:09:32Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD Medición de la procrastinación académica: análisis psicométrico de una versión breve como una ECAD |
title |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD |
spellingShingle |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD Chirio-Aldazabal, Diego procrastinación académica análisis psicométrico versión breve academic procrastination psychometric analysis short version |
title_short |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD |
title_full |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD |
title_fullStr |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD |
title_full_unstemmed |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD |
title_sort |
Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Chirio-Aldazabal, Diego Basauri-Delgado, Miguel |
author |
Chirio-Aldazabal, Diego |
author_facet |
Chirio-Aldazabal, Diego Basauri-Delgado, Miguel |
author_role |
author |
author2 |
Basauri-Delgado, Miguel |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
procrastinación académica análisis psicométrico versión breve academic procrastination psychometric analysis short version |
topic |
procrastinación académica análisis psicométrico versión breve academic procrastination psychometric analysis short version |
description |
The study had the objective of analyzing the psychometric properties of the Brief Academic Procrastination Scale (EBPA-16). The sample was non-probabilistic and intentional, represented by 478 university students (59.8% women and 40.2% men) from Lima Sur, aged between 18 and 33 years. The study was of the instrumental type, where the EBPA-16 was constructed and applied, made up of 16 items distributed in two dimensions, with a Lickert-type response scale with 5 response options. The results demonstrated the presence of content validity due to Aiken’s V values greater than .80. Homogeneity indices were found in the items (ritc >.20) and multicollinearity was rejected (ritc <.95). For the analysis of the validity based on the internal structure, the existence of a two-dimensional model was demonstrated by means of the AFE with a Pearson correlation matrix and a dimensionality by parallel analysis, which demonstrated a VEA of 38.2% and factor loadings greater than . 30 represented parsimoniously in both factors. Reliability was high due to estimator values greater than .70. The existence of adequate evidence for the validity and reliability of the EBPA-16 was concluded. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878 10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2878 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2878 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878/3187 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878/3214 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Diego Chirio-Aldazabal, Miguel Basauri-Delgado https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Diego Chirio-Aldazabal, Miguel Basauri-Delgado https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2878 Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2878 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705725544759296 |
score |
13.802008 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).