Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD

Descripción del Articulo

 The study had the objective of analyzing the psychometric properties of the Brief Academic Procrastination Scale (EBPA-16). The sample was non-probabilistic and intentional, represented by 478 university students (59.8% women and 40.2% men) from Lima Sur, aged between 18 and 33 years. The...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Chirio-Aldazabal, Diego, Basauri-Delgado, Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2878
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:procrastinación académica
análisis psicométrico
versión breve
academic procrastination
psychometric analysis
short version
id REVUNIFE_cf0070c04db64d1e29cf63f352a46401
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2878
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECADMedición de la procrastinación académica: análisis psicométrico de una versión breve como una ECADChirio-Aldazabal, DiegoBasauri-Delgado, Miguel procrastinación académicaanálisis psicométricoversión breveacademic procrastinationpsychometric analysisshort version The study had the objective of analyzing the psychometric properties of the Brief Academic Procrastination Scale (EBPA-16). The sample was non-probabilistic and intentional, represented by 478 university students (59.8% women and 40.2% men) from Lima Sur, aged between 18 and 33 years. The study was of the instrumental type, where the EBPA-16 was constructed and applied, made up of 16 items distributed in two dimensions, with a Lickert-type response scale with 5 response options. The results demonstrated the presence of content validity due to Aiken’s V values greater than .80. Homogeneity indices were found in the items (ritc >.20) and multicollinearity was rejected (ritc <.95). For the analysis of the validity based on the internal structure, the existence of a two-dimensional model was demonstrated by means of the AFE with a Pearson correlation matrix and a dimensionality by parallel analysis, which demonstrated a VEA of 38.2% and factor loadings greater than . 30 represented parsimoniously in both factors. Reliability was high due to estimator values greater than .70. The existence of adequate evidence for the validity and reliability of the EBPA-16 was concluded. El estudio contó con el objetivo de analizar las propiedades psicométricas de la Escala Breve de Procrastinación Académica (EBPA-16). La muestra fue no probabilista e intencionada, representada por 478 universitarios (59.8% mujeres y 40.2% varones) de Lima Sur, con edades entre los 18 y 33 años. El estudio fue de tipo instrumental, donde se construyó y aplicó la EBPA-16, conformado por 16 ítems distribuidos en dos dimensiones, con una escala de respuesta de tipo Lickert con 5 opciones de respuesta. Los resultados demostraron la presencia de validez de contenido debido a valores de V de Aiken superiores al .80. Se encontró índices de homogeneidad en los ítems (ritc >.20) y se rechazó la multicolinealidad (ritc <.95). Para el análisis de la validez basada en la estructura interna se demostró la existencia de un modelo bidimensional por medio del AFE con una matriz de correlación de Pearson y una dimensionalidad por análisis paralelo, que demostró un VEA de 38.2% y cargas factoriales superiores al .30 representadas de forma parsimoniosa en ambos factores. La fiabilidad fue alta debido a valores de los estimadores superiores al .70. Se concluyó la existencia de una adecuada evidencia para la validez y fiabilidad de la EBPA-16.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2023-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/287810.33539/avpsicol.2023.v31n1.2878Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2878Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e28781812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878/3187https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878/3214Derechos de autor 2023 Diego Chirio-Aldazabal, Miguel Basauri-Delgadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/28782023-07-18T12:09:32Z
dc.title.none.fl_str_mv Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
Medición de la procrastinación académica: análisis psicométrico de una versión breve como una ECAD
title Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
spellingShingle Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
Chirio-Aldazabal, Diego
procrastinación académica
análisis psicométrico
versión breve
academic procrastination
psychometric analysis
short version
title_short Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
title_full Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
title_fullStr Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
title_full_unstemmed Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
title_sort Academic procrastination measurement: Psychometric analysis of a brief version as an ECAD
dc.creator.none.fl_str_mv Chirio-Aldazabal, Diego
Basauri-Delgado, Miguel
author Chirio-Aldazabal, Diego
author_facet Chirio-Aldazabal, Diego
Basauri-Delgado, Miguel
author_role author
author2 Basauri-Delgado, Miguel
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv procrastinación académica
análisis psicométrico
versión breve
academic procrastination
psychometric analysis
short version
topic procrastinación académica
análisis psicométrico
versión breve
academic procrastination
psychometric analysis
short version
description  The study had the objective of analyzing the psychometric properties of the Brief Academic Procrastination Scale (EBPA-16). The sample was non-probabilistic and intentional, represented by 478 university students (59.8% women and 40.2% men) from Lima Sur, aged between 18 and 33 years. The study was of the instrumental type, where the EBPA-16 was constructed and applied, made up of 16 items distributed in two dimensions, with a Lickert-type response scale with 5 response options. The results demonstrated the presence of content validity due to Aiken’s V values greater than .80. Homogeneity indices were found in the items (ritc >.20) and multicollinearity was rejected (ritc <.95). For the analysis of the validity based on the internal structure, the existence of a two-dimensional model was demonstrated by means of the AFE with a Pearson correlation matrix and a dimensionality by parallel analysis, which demonstrated a VEA of 38.2% and factor loadings greater than . 30 represented parsimoniously in both factors. Reliability was high due to estimator values greater than .70. The existence of adequate evidence for the validity and reliability of the EBPA-16 was concluded.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878
10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2878
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2878
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878/3187
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2878/3214
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Diego Chirio-Aldazabal, Miguel Basauri-Delgado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Diego Chirio-Aldazabal, Miguel Basauri-Delgado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2878
Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2878
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705725544759296
score 13.802008
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).