Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima

Descripción del Articulo

The purpose of this study was to determine the relationship between codependence and emotional intelligence in female students of a private university in Metropolitan Lima. The design of the investigation was a correlational descriptive study. The study population consisted of 405...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Silva Cruz, Segundo Julio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2114
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:codependencia, inteligencia emocional
codependence, emotional intelligence
id REVUNIFE_ccd5da9deb6f20c8b833c6fd248b8f10
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2114
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in LimaCodependencia e inteligencia emocional en estudiantes mujeres de una universidad privada de LimaSilva Cruz, Segundo Juliocodependencia, inteligencia emocionalcodependence, emotional intelligenceThe purpose of this study was to determine the relationship between codependence and emotional intelligence in female students of a private university in Metropolitan Lima. The design of the investigation was a correlational descriptive study. The study population consisted of 405 female students, with an average age between 18 and 25 years.The Kappa statistic showed a significant agreement value of .8409. In addition, a pilot study was conducted with 40 participants, and obtained a Cronbach’s Alpha Indicator of .85, which matches with the instrument author’s results. Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i) was created by BarOn (1977). For the Peruvian sample, the reliability of Cronbach’s Alpha Coefficient for the total inventory is very high: .93; for the EQ-i components, this coefficient results are among.77 and .91. These data was validated in Lima by Ugarriza (2001). The current study is a non-probabilistic and intentional sampling method, with a sample of 203 female university students. The results showed a negative relationship between codependence and emotional intelligence in female students with a Spearman’s Correlation Coefficient of -.291**, which is significant at .01. Similar data was found in other investigations.El propósito del presente estudio fue determinar la relación que guarda la codependencia con la inteligencia emocional en estudiantes mujeres de una universidad privada de Lima metropolitana. El diseño de la investigación fue un estudio descriptivo correlacional. La población del estudio estuvo conformada por 405 estudiantes. Con una edad promedio entre los 18 y 25 años.  El estadístico Kappa mostro un valor de acuerdo significativo de .8409. El Inventario de cociente emocional de BarOn (ICE). Fue creado por BarOn (1977). Para la muestra peruana la confiabilidad de los coeficientes alfa de Cronbach para el inventario total es muy alto de .93 para los componentes del I-CE oscila entre .77 y .91. Dichos datos han sido validados en Lima por Ugarriza (2001). Se utilizó el método de muestreo no probabilístico e intencional. Siendo la muestra de un número de 203 estudiantes universitarias. Se determinó que existe relación negativa entre la codependencia y la inteligencia emocional en estudiantes mujeres con un coeficiente de correlación Spearman de -.291**, siendo significativo al .01. Datos similares fueron encontrados en otras investigaciones.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2020-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/211410.33539/avpsicol.2020.v28n1.2114Avances en Psicología; Vol. 28 No. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 83-100Avances en Psicología; Vol. 28 Núm. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 83-1001812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114/2194https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114/2476info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/21142021-08-31T21:00:06Z
dc.title.none.fl_str_mv Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
Codependencia e inteligencia emocional en estudiantes mujeres de una universidad privada de Lima
title Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
spellingShingle Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
Silva Cruz, Segundo Julio
codependencia, inteligencia emocional
codependence, emotional intelligence
title_short Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
title_full Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
title_fullStr Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
title_full_unstemmed Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
title_sort Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Silva Cruz, Segundo Julio
author Silva Cruz, Segundo Julio
author_facet Silva Cruz, Segundo Julio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv codependencia, inteligencia emocional
codependence, emotional intelligence
topic codependencia, inteligencia emocional
codependence, emotional intelligence
description The purpose of this study was to determine the relationship between codependence and emotional intelligence in female students of a private university in Metropolitan Lima. The design of the investigation was a correlational descriptive study. The study population consisted of 405 female students, with an average age between 18 and 25 years.The Kappa statistic showed a significant agreement value of .8409. In addition, a pilot study was conducted with 40 participants, and obtained a Cronbach’s Alpha Indicator of .85, which matches with the instrument author’s results. Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i) was created by BarOn (1977). For the Peruvian sample, the reliability of Cronbach’s Alpha Coefficient for the total inventory is very high: .93; for the EQ-i components, this coefficient results are among.77 and .91. These data was validated in Lima by Ugarriza (2001). The current study is a non-probabilistic and intentional sampling method, with a sample of 203 female university students. The results showed a negative relationship between codependence and emotional intelligence in female students with a Spearman’s Correlation Coefficient of -.291**, which is significant at .01. Similar data was found in other investigations.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114
10.33539/avpsicol.2020.v28n1.2114
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2020.v28n1.2114
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114/2194
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114/2476
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 28 No. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 83-100
Avances en Psicología; Vol. 28 Núm. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 83-100
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705724843261952
score 13.8032875
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).