Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima
Descripción del Articulo
The purpose of this study was to determine the relationship between codependence and emotional intelligence in female students of a private university in Metropolitan Lima. The design of the investigation was a correlational descriptive study. The study population consisted of 405...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2114 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | codependencia, inteligencia emocional codependence, emotional intelligence |
id |
REVUNIFE_ccd5da9deb6f20c8b833c6fd248b8f10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2114 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in LimaCodependencia e inteligencia emocional en estudiantes mujeres de una universidad privada de LimaSilva Cruz, Segundo Juliocodependencia, inteligencia emocionalcodependence, emotional intelligenceThe purpose of this study was to determine the relationship between codependence and emotional intelligence in female students of a private university in Metropolitan Lima. The design of the investigation was a correlational descriptive study. The study population consisted of 405 female students, with an average age between 18 and 25 years.The Kappa statistic showed a significant agreement value of .8409. In addition, a pilot study was conducted with 40 participants, and obtained a Cronbach’s Alpha Indicator of .85, which matches with the instrument author’s results. Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i) was created by BarOn (1977). For the Peruvian sample, the reliability of Cronbach’s Alpha Coefficient for the total inventory is very high: .93; for the EQ-i components, this coefficient results are among.77 and .91. These data was validated in Lima by Ugarriza (2001). The current study is a non-probabilistic and intentional sampling method, with a sample of 203 female university students. The results showed a negative relationship between codependence and emotional intelligence in female students with a Spearman’s Correlation Coefficient of -.291**, which is significant at .01. Similar data was found in other investigations.El propósito del presente estudio fue determinar la relación que guarda la codependencia con la inteligencia emocional en estudiantes mujeres de una universidad privada de Lima metropolitana. El diseño de la investigación fue un estudio descriptivo correlacional. La población del estudio estuvo conformada por 405 estudiantes. Con una edad promedio entre los 18 y 25 años. El estadístico Kappa mostro un valor de acuerdo significativo de .8409. El Inventario de cociente emocional de BarOn (ICE). Fue creado por BarOn (1977). Para la muestra peruana la confiabilidad de los coeficientes alfa de Cronbach para el inventario total es muy alto de .93 para los componentes del I-CE oscila entre .77 y .91. Dichos datos han sido validados en Lima por Ugarriza (2001). Se utilizó el método de muestreo no probabilístico e intencional. Siendo la muestra de un número de 203 estudiantes universitarias. Se determinó que existe relación negativa entre la codependencia y la inteligencia emocional en estudiantes mujeres con un coeficiente de correlación Spearman de -.291**, siendo significativo al .01. Datos similares fueron encontrados en otras investigaciones.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2020-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/211410.33539/avpsicol.2020.v28n1.2114Avances en Psicología; Vol. 28 No. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 83-100Avances en Psicología; Vol. 28 Núm. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 83-1001812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114/2194https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114/2476info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/21142021-08-31T21:00:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima Codependencia e inteligencia emocional en estudiantes mujeres de una universidad privada de Lima |
title |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima |
spellingShingle |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima Silva Cruz, Segundo Julio codependencia, inteligencia emocional codependence, emotional intelligence |
title_short |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima |
title_full |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima |
title_fullStr |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima |
title_full_unstemmed |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima |
title_sort |
Codependence and emotional intelligence in women students from a private university in Lima |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Silva Cruz, Segundo Julio |
author |
Silva Cruz, Segundo Julio |
author_facet |
Silva Cruz, Segundo Julio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
codependencia, inteligencia emocional codependence, emotional intelligence |
topic |
codependencia, inteligencia emocional codependence, emotional intelligence |
description |
The purpose of this study was to determine the relationship between codependence and emotional intelligence in female students of a private university in Metropolitan Lima. The design of the investigation was a correlational descriptive study. The study population consisted of 405 female students, with an average age between 18 and 25 years.The Kappa statistic showed a significant agreement value of .8409. In addition, a pilot study was conducted with 40 participants, and obtained a Cronbach’s Alpha Indicator of .85, which matches with the instrument author’s results. Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i) was created by BarOn (1977). For the Peruvian sample, the reliability of Cronbach’s Alpha Coefficient for the total inventory is very high: .93; for the EQ-i components, this coefficient results are among.77 and .91. These data was validated in Lima by Ugarriza (2001). The current study is a non-probabilistic and intentional sampling method, with a sample of 203 female university students. The results showed a negative relationship between codependence and emotional intelligence in female students with a Spearman’s Correlation Coefficient of -.291**, which is significant at .01. Similar data was found in other investigations. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114 10.33539/avpsicol.2020.v28n1.2114 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2020.v28n1.2114 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114/2194 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2114/2476 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 28 No. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 83-100 Avances en Psicología; Vol. 28 Núm. 1 (2020): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 83-100 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845705724843261952 |
score |
13.8032875 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).