Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?

Descripción del Articulo

 The objective of this paper is to analyze self-laundering in Peru, regulated in the last part of article 10 of Legislative Decree 1106, which literally says: "It can be considered the perpetrator of the crime and therefore subject to investigation and prosecution for asset laundering,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Flores Mita, Francisco Edgar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2675
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/lumen/article/view/2675
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Lavado de activos
autolavado
autor
principio de “Ne bis in ídem”
delito precedente y origen ilícito
Money laundering
self-laundering
perpetrator
“Ne bis in Idem” principle
predicate offence and illicit origin
id REVUNIFE_ca1a41e5341234da01bcc0cf5a6ebdd5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/2675
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?Sancionar el autolavado en el Perú ¿es infringir el principio del “ne bis in ídem”?Flores Mita, Francisco EdgarLavado de activosautolavadoautorprincipio de “Ne bis in ídem”delito precedente y origen ilícitoMoney launderingself-launderingperpetrator“Ne bis in Idem” principlepredicate offence and illicit origin The objective of this paper is to analyze self-laundering in Peru, regulated in the last part of article 10 of Legislative Decree 1106, which literally says: "It can be considered the perpetrator of the crime and therefore subject to investigation and prosecution for asset laundering, anyone who executed or participated in the criminal activities that generated money, goods, effects or profits”. The problem posed is the following: Is it possible to penalize self-laudering behaviors in Peru, without infringing the principle of "Ne bis in Ídem", from the entry into force of article 2 of Legislative Decree 1106, modified by Legislative Decree 1249, that has eliminated the purposes of the asset laundering process? This paper ends proposing a solution for that question. El presente trabajo tiene como objetivo analizar el autolavado en el Perú, regulado en la última parte del artículo 10 del Decreto Legislativo N°1106, que a la letra dice: “También podrá ser considerado autor del delito y por tanto sujeto de investigación y juzgamiento por lavado de activos, quien ejecuto o participo en las actividades criminales generadoras del dinero, bienes, efectos o ganancias”. El problema, identificado es el siguiente: Es posible sancionar conductas de autolavado en el Perú, sin infringir el principio del “Ne bis In Ídem”, a partir de la vigencia del artículo 2 del Decreto Legislativo 1106, modificado por el Decreto Legislativo 1249, que ha eliminado las finalidades del proceso de lavado de activos. Culminamos con aportar una solución al problema.LumenLumen2022-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/lumen/article/view/267510.33539/lumen.2022.v18n2.2675Lumen; Vol. 18 No. 2 (2022): Lumen: Revista de la Facultad de Derecho; 39-48Lumen; Vol. 18 Núm. 2 (2022): Lumen: Revista de la Facultad de Derecho; 39-482708-50312225-0840reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/lumen/article/view/2675/3019https://revistas.unife.edu.pe/index.php/lumen/article/view/2675/3051Derechos de autor 2022 Francisco Edgar Flores Mitahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/26752023-11-26T18:40:46Z
dc.title.none.fl_str_mv Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?
Sancionar el autolavado en el Perú ¿es infringir el principio del “ne bis in ídem”?
title Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?
spellingShingle Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?
Flores Mita, Francisco Edgar
Lavado de activos
autolavado
autor
principio de “Ne bis in ídem”
delito precedente y origen ilícito
Money laundering
self-laundering
perpetrator
“Ne bis in Idem” principle
predicate offence and illicit origin
title_short Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?
title_full Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?
title_fullStr Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?
title_full_unstemmed Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?
title_sort Penalizing self-laundering in peru. Is it infringing the principle of ne bis idem?
dc.creator.none.fl_str_mv Flores Mita, Francisco Edgar
author Flores Mita, Francisco Edgar
author_facet Flores Mita, Francisco Edgar
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Lavado de activos
autolavado
autor
principio de “Ne bis in ídem”
delito precedente y origen ilícito
Money laundering
self-laundering
perpetrator
“Ne bis in Idem” principle
predicate offence and illicit origin
topic Lavado de activos
autolavado
autor
principio de “Ne bis in ídem”
delito precedente y origen ilícito
Money laundering
self-laundering
perpetrator
“Ne bis in Idem” principle
predicate offence and illicit origin
description  The objective of this paper is to analyze self-laundering in Peru, regulated in the last part of article 10 of Legislative Decree 1106, which literally says: "It can be considered the perpetrator of the crime and therefore subject to investigation and prosecution for asset laundering, anyone who executed or participated in the criminal activities that generated money, goods, effects or profits”. The problem posed is the following: Is it possible to penalize self-laudering behaviors in Peru, without infringing the principle of "Ne bis in Ídem", from the entry into force of article 2 of Legislative Decree 1106, modified by Legislative Decree 1249, that has eliminated the purposes of the asset laundering process? This paper ends proposing a solution for that question.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/lumen/article/view/2675
10.33539/lumen.2022.v18n2.2675
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/lumen/article/view/2675
identifier_str_mv 10.33539/lumen.2022.v18n2.2675
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/lumen/article/view/2675/3019
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/lumen/article/view/2675/3051
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Francisco Edgar Flores Mita
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Francisco Edgar Flores Mita
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Lumen
Lumen
publisher.none.fl_str_mv Lumen
Lumen
dc.source.none.fl_str_mv Lumen; Vol. 18 No. 2 (2022): Lumen: Revista de la Facultad de Derecho; 39-48
Lumen; Vol. 18 Núm. 2 (2022): Lumen: Revista de la Facultad de Derecho; 39-48
2708-5031
2225-0840
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843169020221587456
score 12.860808
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).