Why and for what competing if cooperating is the human essence?
Descripción del Articulo
The international relation among the countries, characterized for being unfair and authoritarian, force us to act. The question is: How to act in a word ruled by a “meritocracy” where the success is defined by profit and money and not for solidarity and cooperation? We are...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1945 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Esencia humana, competir, cooperar. Human essence, competing, cooperating |
id |
REVUNIFE_9f960385a589bb97ff1c0b2fe03880d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1945 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Why and for what competing if cooperating is the human essence?¿Por qué y para qué competir si cooperar es ‘esencia humana’?Van de Velde, HermanEsencia humana, competir, cooperar.Human essence, competing, cooperatingThe international relation among the countries, characterized for being unfair and authoritarian, force us to act. The question is: How to act in a word ruled by a “meritocracy” where the success is defined by profit and money and not for solidarity and cooperation? We are led to believe that our human “essence” is related to compete among ourselves, even though the neo-liberal mentality leads us to the failure. While in such countries where an alternative system is constructed, the socioeconomic inequality decreases, thanks to a genuine cooperation among the countries. Also, in these societies (with less socioeconomic inequality) it is expressed a higher level of happiness with less health, education problems, or any other nature. The education based on competencies (focused on content) promotes the urge to compete, while an education based on cooperative attitudes (focused on methodology) facilitates and stimulates commitment as well as both personal and ollective enjoyment, based on an inclusive, integral and integrating view and practice. Let us make our education a space for critical thinking, solidarity, social togetherness and cooperative endeavor. This has consequences at both macro and micro levels.Las relaciones internacionales entre países, caracterizadas por ser tan injustas y autoritarias, nos obligan a actuar. La pregunta es: ¿cómo actuar frente a un mundo regido por una ‘meritocracia’, donde el éxito está definido por la ganancia y el dinero, nunca por la solidaridad y la cooperación? Nos hacen creer que nuestra ‘esencia’ humana implica el competir entre nosotras/os mismas/os, aunque es precisamente la mentalidad neo-liberal la que nos ha llevado al fracaso. Mientras que justo en aquellos países donde se construye un sistema alternativo la desigualdad socio-económica disminuye, gracias a una cooperación genuina entre los países. También es en estas sociedades (con menos desigualdad socioeconómica)se expresa un nivel más alto de felicidad con menos problemas de salud, de educación o de cualquier otro índole. La educación basada en competencias (enfoque de contenido) promueve el competir, mientras que una educación basada en actitudes cooperativas (enfoque metodológico) facilita y estimula el compromiso y el disfrute personal y colectivo, desde una visión y práctica inclusiva, integral e integradora. Hagamos de nuestra educación un espacio para el pensamiento crítico, la solidaridad, la convivencia social y el emprendimiento cooperativo. Esto tiene consecuencias, tanto a nivel macro como micro.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2012-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/194510.33539/avpsicol.2012.v20n1.1945Avances en Psicología; Vol. 20 No. 1 (2012): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 81-88Avances en Psicología; Vol. 20 Núm. 1 (2012): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 81-881812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945/1979Derechos de autor 2012 Herman Van de Veldeinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/19452023-05-03T15:02:45Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Why and for what competing if cooperating is the human essence? ¿Por qué y para qué competir si cooperar es ‘esencia humana’? |
title |
Why and for what competing if cooperating is the human essence? |
spellingShingle |
Why and for what competing if cooperating is the human essence? Van de Velde, Herman Esencia humana, competir, cooperar. Human essence, competing, cooperating |
title_short |
Why and for what competing if cooperating is the human essence? |
title_full |
Why and for what competing if cooperating is the human essence? |
title_fullStr |
Why and for what competing if cooperating is the human essence? |
title_full_unstemmed |
Why and for what competing if cooperating is the human essence? |
title_sort |
Why and for what competing if cooperating is the human essence? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Van de Velde, Herman |
author |
Van de Velde, Herman |
author_facet |
Van de Velde, Herman |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Esencia humana, competir, cooperar. Human essence, competing, cooperating |
topic |
Esencia humana, competir, cooperar. Human essence, competing, cooperating |
description |
The international relation among the countries, characterized for being unfair and authoritarian, force us to act. The question is: How to act in a word ruled by a “meritocracy” where the success is defined by profit and money and not for solidarity and cooperation? We are led to believe that our human “essence” is related to compete among ourselves, even though the neo-liberal mentality leads us to the failure. While in such countries where an alternative system is constructed, the socioeconomic inequality decreases, thanks to a genuine cooperation among the countries. Also, in these societies (with less socioeconomic inequality) it is expressed a higher level of happiness with less health, education problems, or any other nature. The education based on competencies (focused on content) promotes the urge to compete, while an education based on cooperative attitudes (focused on methodology) facilitates and stimulates commitment as well as both personal and ollective enjoyment, based on an inclusive, integral and integrating view and practice. Let us make our education a space for critical thinking, solidarity, social togetherness and cooperative endeavor. This has consequences at both macro and micro levels. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945 10.33539/avpsicol.2012.v20n1.1945 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2012.v20n1.1945 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1945/1979 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2012 Herman Van de Velde info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2012 Herman Van de Velde |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 20 No. 1 (2012): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 81-88 Avances en Psicología; Vol. 20 Núm. 1 (2012): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 81-88 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071884017729536 |
score |
13.035174 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).