Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.

Descripción del Articulo

This essay aims to demonstrate that Karl Popper's falsificationist method favors the development of critical thinking in Regular Basic Education (RBE) students. One of its principles holds that absolute truth cannot be reached, since all knowledge has a temporary validity and that, by the logic...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: González Andrade, Rodolfo, Santiago Trujillo, Yulma Daisy
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3045
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:corroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutación
Educación
corroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation.
Education
id REVUNIFE_9b3702839ca8f6d098e77411d4e5b11f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3045
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.El método hipotético deductivo de Karl Popper en los estudiantes de la Educación Básica Regular en PerúGonzález Andrade, RodolfoSantiago Trujillo, Yulma Daisycorroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutaciónEducacióncorroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation.EducationThis essay aims to demonstrate that Karl Popper's falsificationist method favors the development of critical thinking in Regular Basic Education (RBE) students. One of its principles holds that absolute truth cannot be reached, since all knowledge has a temporary validity and that, by the logic of science, it can be improved with recent studies. Thus, the theory subject to refutation and corroboration is provisionally reformed until it is again reevaluated. This essay assumes that knowledge increases with the formulation of falsifiable hypotheses in the negative sense, and that hypotheses subject to skepticism, through questioning and criticism, stimulate student discussion. For the study of Popper's falsificationist method and its application in the teaching of Peruvian education, a specialized academic documentary base has been gathered to support the topic presented.  Resumen El presente ensayo quiere demostrar que el método falsacionista de Karl Popper favorece el desarrollo del pensamiento crítico en los estudiantes de Educación Básica Regular (EBR). Uno de sus principios sostiene que no se puede llegar a la verdad absoluta, ya que todo conocimiento tiene una validez temporal y que por la lógica de la ciencia se puede mejorar con nuevos estudios. Así, la teoría sujeta a refutación y corroboración se reforma provisionalmente hasta ser nuevamente reevaluada. Este ensayo asume que el conocimiento aumenta con la formulación de hipótesis falsables en sentido negativo, y que las hipótesis sujetas al escepticismo, a través del cuestionamiento y la crítica, estimulan la discusión de los estudiantes. Para el estudio del método falsacionista de Popper y su aplicación en la enseñanza de la educación peruana, se ha reunido una base documental académica especializada que sustenta el tema presentadoFacultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2023-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/304510.33539/educacion.2023.v29n2.3045Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3045Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e30452708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045/3364https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045/3386Derechos de autor 2023 Rodolfo González Andrade, Yulma Santiago Trujillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/30452025-05-07T13:24:52Z
dc.title.none.fl_str_mv Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
El método hipotético deductivo de Karl Popper en los estudiantes de la Educación Básica Regular en Perú
title Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
spellingShingle Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
González Andrade, Rodolfo
corroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutación
Educación
corroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation.
Education
title_short Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
title_full Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
title_fullStr Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
title_full_unstemmed Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
title_sort Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
dc.creator.none.fl_str_mv González Andrade, Rodolfo
Santiago Trujillo, Yulma Daisy
author González Andrade, Rodolfo
author_facet González Andrade, Rodolfo
Santiago Trujillo, Yulma Daisy
author_role author
author2 Santiago Trujillo, Yulma Daisy
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv corroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutación
Educación
corroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation.
Education
topic corroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutación
Educación
corroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation.
Education
description This essay aims to demonstrate that Karl Popper's falsificationist method favors the development of critical thinking in Regular Basic Education (RBE) students. One of its principles holds that absolute truth cannot be reached, since all knowledge has a temporary validity and that, by the logic of science, it can be improved with recent studies. Thus, the theory subject to refutation and corroboration is provisionally reformed until it is again reevaluated. This essay assumes that knowledge increases with the formulation of falsifiable hypotheses in the negative sense, and that hypotheses subject to skepticism, through questioning and criticism, stimulate student discussion. For the study of Popper's falsificationist method and its application in the teaching of Peruvian education, a specialized academic documentary base has been gathered to support the topic presented.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045
10.33539/educacion.2023.v29n2.3045
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2023.v29n2.3045
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045/3364
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045/3386
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Rodolfo González Andrade, Yulma Santiago Trujillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Rodolfo González Andrade, Yulma Santiago Trujillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3045
Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3045
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071917623541760
score 13.268366
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).