Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.
Descripción del Articulo
This essay aims to demonstrate that Karl Popper's falsificationist method favors the development of critical thinking in Regular Basic Education (RBE) students. One of its principles holds that absolute truth cannot be reached, since all knowledge has a temporary validity and that, by the logic...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3045 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | corroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutación Educación corroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation. Education |
id |
REVUNIFE_9b3702839ca8f6d098e77411d4e5b11f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3045 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru.El método hipotético deductivo de Karl Popper en los estudiantes de la Educación Básica Regular en PerúGonzález Andrade, RodolfoSantiago Trujillo, Yulma Daisycorroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutaciónEducacióncorroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation.EducationThis essay aims to demonstrate that Karl Popper's falsificationist method favors the development of critical thinking in Regular Basic Education (RBE) students. One of its principles holds that absolute truth cannot be reached, since all knowledge has a temporary validity and that, by the logic of science, it can be improved with recent studies. Thus, the theory subject to refutation and corroboration is provisionally reformed until it is again reevaluated. This essay assumes that knowledge increases with the formulation of falsifiable hypotheses in the negative sense, and that hypotheses subject to skepticism, through questioning and criticism, stimulate student discussion. For the study of Popper's falsificationist method and its application in the teaching of Peruvian education, a specialized academic documentary base has been gathered to support the topic presented. Resumen El presente ensayo quiere demostrar que el método falsacionista de Karl Popper favorece el desarrollo del pensamiento crítico en los estudiantes de Educación Básica Regular (EBR). Uno de sus principios sostiene que no se puede llegar a la verdad absoluta, ya que todo conocimiento tiene una validez temporal y que por la lógica de la ciencia se puede mejorar con nuevos estudios. Así, la teoría sujeta a refutación y corroboración se reforma provisionalmente hasta ser nuevamente reevaluada. Este ensayo asume que el conocimiento aumenta con la formulación de hipótesis falsables en sentido negativo, y que las hipótesis sujetas al escepticismo, a través del cuestionamiento y la crítica, estimulan la discusión de los estudiantes. Para el estudio del método falsacionista de Popper y su aplicación en la enseñanza de la educación peruana, se ha reunido una base documental académica especializada que sustenta el tema presentadoFacultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2023-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/304510.33539/educacion.2023.v29n2.3045Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3045Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e30452708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045/3364https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045/3386Derechos de autor 2023 Rodolfo González Andrade, Yulma Santiago Trujillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/30452025-05-07T13:24:52Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru. El método hipotético deductivo de Karl Popper en los estudiantes de la Educación Básica Regular en Perú |
title |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru. |
spellingShingle |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru. González Andrade, Rodolfo corroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutación Educación corroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation. Education |
title_short |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru. |
title_full |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru. |
title_fullStr |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru. |
title_full_unstemmed |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru. |
title_sort |
Karl Popper's hypothetical deductive method in regular elementary school students in Peru. |
dc.creator.none.fl_str_mv |
González Andrade, Rodolfo Santiago Trujillo, Yulma Daisy |
author |
González Andrade, Rodolfo |
author_facet |
González Andrade, Rodolfo Santiago Trujillo, Yulma Daisy |
author_role |
author |
author2 |
Santiago Trujillo, Yulma Daisy |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
corroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutación Educación corroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation. Education |
topic |
corroboración, epistemología, falsacionista, pensamiento crítico, refutación Educación corroboration, epistemology, falsificationism, critical thinking, refutation. Education |
description |
This essay aims to demonstrate that Karl Popper's falsificationist method favors the development of critical thinking in Regular Basic Education (RBE) students. One of its principles holds that absolute truth cannot be reached, since all knowledge has a temporary validity and that, by the logic of science, it can be improved with recent studies. Thus, the theory subject to refutation and corroboration is provisionally reformed until it is again reevaluated. This essay assumes that knowledge increases with the formulation of falsifiable hypotheses in the negative sense, and that hypotheses subject to skepticism, through questioning and criticism, stimulate student discussion. For the study of Popper's falsificationist method and its application in the teaching of Peruvian education, a specialized academic documentary base has been gathered to support the topic presented. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045 10.33539/educacion.2023.v29n2.3045 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2023.v29n2.3045 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045/3364 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3045/3386 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Rodolfo González Andrade, Yulma Santiago Trujillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Rodolfo González Andrade, Yulma Santiago Trujillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 29 No. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3045 Educación; Vol. 29 Núm. 2 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3045 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071917623541760 |
score |
13.268366 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).