Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education

Descripción del Articulo

 A school curriculum should promote an education open to transformation, based on the demands of students and the context. In this sense, this essay aims to describe the necessary conditions for the development of students’ creativity as a competence integrated into the practice in the curr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Amanqui Mena, Sara Maya, Gómez Huamán, Carmen del Rosario, Obregón Acha, Liz Ángela, Pareja Ramos, Camila Melissa, Samaniego Flores, Flaviana Franshesca, Sichi Ojanama, Amparo Isabel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/2889
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2889
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:currículo
creatividad
enseñanza
Educación Básica Primaria
curriculum
creativity
teaching
primary education
id REVUNIFE_9736d35e2b2c6fcf62f74b8e3feadf38
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/2889
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education La creatividad, competencia del siglo XXI como un factor de calidad en áreas curriculares del nivel de educación primaria Amanqui Mena, Sara Maya Gómez Huamán, Carmen del Rosario Obregón Acha, Liz Ángela Pareja Ramos, Camila Melissa Samaniego Flores, Flaviana Franshesca Sichi Ojanama, Amparo Isabel currículocreatividadenseñanzaEducación Básica Primariacurriculumcreativityteachingprimary education A school curriculum should promote an education open to transformation, based on the demands of students and the context. In this sense, this essay aims to describe the necessary conditions for the development of students’ creativity as a competence integrated into the practice in the curricular areas of primary education. To do this, it relies on various research conducted on the nature of creativity, its characteristics, and its application in the school experience. It constitutes a documentary approach that is expected to analyze the implications of creativity as a competence that could bring an expectant dimension to the development of different curricular areas in basic education. The study allowed for a bettter understanding of the potential of creativity as a competence for teaching and its possible positive effect on school learning. It also motivated the need to maintain, expand, and deepen the study and reflection on the school curriculum.  El currículo escolar debe promover una formación abierta a la transformación, con base en las demandas de los estudiantes y del contexto. En tal sentido, el presente ensayo se plantea describir las condiciones necesarias para el desarrollo de la creatividad de los estudiantes como competencia integrada a la práctica en las áreas curriculares de educación Primaria. Para ello se sostiene en las investigaciones realizadas sobre la naturaleza de la creatividad, sus características y aplicación en la experiencia escolar, constituyen una aproximación documental que, se espera, permita analizar las implicancias de la creatividad como competencia que aporte una dimensión expectante al desarrollo de las diferentes áreas curriculares de la educación básica. El estudio permitió conocer las potencialidades de la competencia creatividad para la enseñanza y con ello su posible efecto favorable para el aprendizaje escolar. Motivó, asimismo, la necesidad de mantener, ampliar y profundizar el estudio y la reflexión acerca del currículo escolar.     Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/288910.33539/educacion.2023.v29n1.2889Educación; Vol. 29 No. 1 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 27-42Educación; Vol. 29 Núm. 1 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 27-422708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2889/3194https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2889/3235Derechos de autor 2023 Sara Maya Amanqui Mena, Carmen del Rosario Gómez Huamán, Liz Ángela Obregón Acha, Camila Melissa Pareja Ramos, Flaviana Franshesca Samaniego Flores, Amparo Isabel Sichi Ojanamahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/28892025-05-07T18:25:27Z
dc.title.none.fl_str_mv Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education
La creatividad, competencia del siglo XXI como un factor de calidad en áreas curriculares del nivel de educación primaria
title Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education
spellingShingle Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education
Amanqui Mena, Sara Maya
currículo
creatividad
enseñanza
Educación Básica Primaria
curriculum
creativity
teaching
primary education
title_short Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education
title_full Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education
title_fullStr Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education
title_full_unstemmed Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education
title_sort Creativity, a 21st century competence as a quality factor in curricular areas of primary education
dc.creator.none.fl_str_mv Amanqui Mena, Sara Maya
Gómez Huamán, Carmen del Rosario
Obregón Acha, Liz Ángela
Pareja Ramos, Camila Melissa
Samaniego Flores, Flaviana Franshesca
Sichi Ojanama, Amparo Isabel
author Amanqui Mena, Sara Maya
author_facet Amanqui Mena, Sara Maya
Gómez Huamán, Carmen del Rosario
Obregón Acha, Liz Ángela
Pareja Ramos, Camila Melissa
Samaniego Flores, Flaviana Franshesca
Sichi Ojanama, Amparo Isabel
author_role author
author2 Gómez Huamán, Carmen del Rosario
Obregón Acha, Liz Ángela
Pareja Ramos, Camila Melissa
Samaniego Flores, Flaviana Franshesca
Sichi Ojanama, Amparo Isabel
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv currículo
creatividad
enseñanza
Educación Básica Primaria
curriculum
creativity
teaching
primary education
topic currículo
creatividad
enseñanza
Educación Básica Primaria
curriculum
creativity
teaching
primary education
description  A school curriculum should promote an education open to transformation, based on the demands of students and the context. In this sense, this essay aims to describe the necessary conditions for the development of students’ creativity as a competence integrated into the practice in the curricular areas of primary education. To do this, it relies on various research conducted on the nature of creativity, its characteristics, and its application in the school experience. It constitutes a documentary approach that is expected to analyze the implications of creativity as a competence that could bring an expectant dimension to the development of different curricular areas in basic education. The study allowed for a bettter understanding of the potential of creativity as a competence for teaching and its possible positive effect on school learning. It also motivated the need to maintain, expand, and deepen the study and reflection on the school curriculum.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2889
10.33539/educacion.2023.v29n1.2889
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2889
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2023.v29n1.2889
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2889/3194
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2889/3235
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 29 No. 1 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 27-42
Educación; Vol. 29 Núm. 1 (2023): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 27-42
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705728937951232
score 13.871882
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).