Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
Descripción del Articulo
A descriptive and comparative study is conducted in order to compare the self-esteem and social skills in adolescents with mathematical talent according to their sex. The participants were 16 men and 13 women, between the ages of 12 and 16 years old, living in Lima and&...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/1316 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Adolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades sociales Adolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skills |
id |
REVUNIFE_9102c7ecb011efae47f589bb9ba29dd2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/1316 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in LimaAspectos socioemocionales en adolescentes con talento matemático residentes en LimaYucra Camposano, JenniferAdolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades socialesAdolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skillsA descriptive and comparative study is conducted in order to compare the self-esteem and social skills in adolescents with mathematical talent according to their sex. The participants were 16 men and 13 women, between the ages of 12 and 16 years old, living in Lima and coming from the capital and provinces. The Self-Esteem Inventory (SEI) to children and adolescents by Coopersmith and the List of Checkup of Social Abilities by Goldstein were used as instruments. The results in general, show low levels of self-esteem and average level of social skills in men and women. Women present higher expectations in the terms of study and they are more satisfied with their performance in mathematic. Also, they have skills developed in the defend of their rights, negotiate, avoid physical and/or verbal fights. As well as to establish goals, solve problems according to the importance, take decisions and the skills of focus in a task.Se realiza un estudio descriptivo - comparativo, con el objetivo de comparar la autoestima y las habilidades sociales en adolescentes con talento matemático según sexo. Los participantes fueron 16 varones y 13 mujeres, con edades de 12 a 16 años, residentes en Lima y procedentes de la capital y provincias. Se utilizaron como instrumentos el Inventario de Autoestima para niños y adolescentes de Coopersmith-SEI y la Lista de Chequeo de Habilidades Sociales de Goldstein. Los resultados en general muestran niveles bajos de autoestima y niveles promedio de habilidades sociales tanto en varones como en mujeres. Siendo las mujeres quienes presentan mayores expectativas con las experiencias en el ámbito académico y se encuentran más satisfechas con su rendimiento en las matemáticas. Sobresaliendo también en las habilidades para defender sus derechos, negociar, abstenerse de peleas físicas y/o verbales. Así como para establecer objetivos, resolver problemas según la relevancia, tomar decisiones y concentrarse en una tarea.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/131610.33539/educacion.2018.v24n1.1316Educación; Vol. 24 No. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 65-72Educación; Vol. 24 Núm. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 65-722708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316/1276Derechos de autor 2018 Jennifer Yucra Camposanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/13162021-10-28T19:04:43Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima Aspectos socioemocionales en adolescentes con talento matemático residentes en Lima |
title |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima |
spellingShingle |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima Yucra Camposano, Jennifer Adolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades sociales Adolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skills |
title_short |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima |
title_full |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima |
title_fullStr |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima |
title_full_unstemmed |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima |
title_sort |
Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Yucra Camposano, Jennifer |
author |
Yucra Camposano, Jennifer |
author_facet |
Yucra Camposano, Jennifer |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Adolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades sociales Adolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skills |
topic |
Adolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades sociales Adolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skills |
description |
A descriptive and comparative study is conducted in order to compare the self-esteem and social skills in adolescents with mathematical talent according to their sex. The participants were 16 men and 13 women, between the ages of 12 and 16 years old, living in Lima and coming from the capital and provinces. The Self-Esteem Inventory (SEI) to children and adolescents by Coopersmith and the List of Checkup of Social Abilities by Goldstein were used as instruments. The results in general, show low levels of self-esteem and average level of social skills in men and women. Women present higher expectations in the terms of study and they are more satisfied with their performance in mathematic. Also, they have skills developed in the defend of their rights, negotiate, avoid physical and/or verbal fights. As well as to establish goals, solve problems according to the importance, take decisions and the skills of focus in a task. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316 10.33539/educacion.2018.v24n1.1316 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2018.v24n1.1316 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316/1276 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Jennifer Yucra Camposano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Jennifer Yucra Camposano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 24 No. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 65-72 Educación; Vol. 24 Núm. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 65-72 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340229898698752 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).