Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
Descripción del Articulo
This paper presents the design and implementation of a executive functions’ stimulation program in a socially vulnerable population. The population was composed of 18 children between 6 and 11 years old, of both genders, who attend to Las Lilas Health Post (Pilar, Argentina), which were evaluated be...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/1125 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | funciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad social Executive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerability |
id |
REVUNIFE_7e8345f701e5de1ed808cb207006e77a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/1125 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventionsFunciones ejecutivas, pobreza y estimulación cognitiva: un andamiaje para futuras intervencionesBertella, María AdelaGrebe, María PazDalbosco, María SoledadAlba-Ferrara, Lucíafunciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad socialExecutive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerabilityThis paper presents the design and implementation of a executive functions’ stimulation program in a socially vulnerable population. The population was composed of 18 children between 6 and 11 years old, of both genders, who attend to Las Lilas Health Post (Pilar, Argentina), which were evaluated before and after the program’s implementation with the argentine adaptation of the Wechsler Intelligence Scale for Children WISC-IV. The stimulation was done through a specially made booklet to work the executive functions (working memory, cognitive flexibility, inhibition and planning). This pilot program allowed to build a nexus with the community, forming a institutional framework, on which new intervention programs are supported for the same population.El presente trabajo presenta el diseño y la implementación de un programa de estimulación de las funciones ejecutivas en una población socialmente vulnerable. La muestra poblacional fue compuesta por 18 niños entre 6 y 11 años edad, de ambos sexos, que asisten a la Posta Sanitaria Las Lilas (Pilar, Argentina), los cuales fueron evaluados antes y después de la implementación del programa con la adaptación argentina de la Escala de Inteligencia para Niños de Wechsler WISC-IV. La estimulación se realizó a través de cuadernillos confeccionados especialmente para trabajar las funciones ejecutivas (memoria de trabajo, flexibilidad cognitiva, inhibición y planificación). Este programa piloto permitió construir un nexo con la comunidad formando un andamiaje institucional, sobre el cual se apoyan nuevos programas de intervención para la misma población.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2018-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/112510.33539/avpsicol.2018.v26n2.1125Avances en Psicología; Vol. 26 No. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 33-40Avances en Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 33-401812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125/1065info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/11252023-05-03T20:18:28Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions Funciones ejecutivas, pobreza y estimulación cognitiva: un andamiaje para futuras intervenciones |
title |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions |
spellingShingle |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions Bertella, María Adela funciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad social Executive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerability |
title_short |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions |
title_full |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions |
title_fullStr |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions |
title_full_unstemmed |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions |
title_sort |
Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Bertella, María Adela Grebe, María Paz Dalbosco, María Soledad Alba-Ferrara, Lucía |
author |
Bertella, María Adela |
author_facet |
Bertella, María Adela Grebe, María Paz Dalbosco, María Soledad Alba-Ferrara, Lucía |
author_role |
author |
author2 |
Grebe, María Paz Dalbosco, María Soledad Alba-Ferrara, Lucía |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
funciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad social Executive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerability |
topic |
funciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad social Executive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerability |
description |
This paper presents the design and implementation of a executive functions’ stimulation program in a socially vulnerable population. The population was composed of 18 children between 6 and 11 years old, of both genders, who attend to Las Lilas Health Post (Pilar, Argentina), which were evaluated before and after the program’s implementation with the argentine adaptation of the Wechsler Intelligence Scale for Children WISC-IV. The stimulation was done through a specially made booklet to work the executive functions (working memory, cognitive flexibility, inhibition and planning). This pilot program allowed to build a nexus with the community, forming a institutional framework, on which new intervention programs are supported for the same population. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125 10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1125 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1125 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125/1065 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 26 No. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 33-40 Avances en Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 33-40 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340220290596864 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).