Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions

Descripción del Articulo

This paper presents the design and implementation of a executive functions’ stimulation program in a socially vulnerable population. The population was composed of 18 children between 6 and 11 years old, of both genders, who attend to Las Lilas Health Post (Pilar, Argentina), which were evaluated be...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Bertella, María Adela, Grebe, María Paz, Dalbosco, María Soledad, Alba-Ferrara, Lucía
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/1125
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:funciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad social
Executive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerability
id REVUNIFE_7e8345f701e5de1ed808cb207006e77a
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/1125
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventionsFunciones ejecutivas, pobreza y estimulación cognitiva: un andamiaje para futuras intervencionesBertella, María AdelaGrebe, María PazDalbosco, María SoledadAlba-Ferrara, Lucíafunciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad socialExecutive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerabilityThis paper presents the design and implementation of a executive functions’ stimulation program in a socially vulnerable population. The population was composed of 18 children between 6 and 11 years old, of both genders, who attend to Las Lilas Health Post (Pilar, Argentina), which were evaluated before and after the program’s implementation with the argentine adaptation of the Wechsler Intelligence Scale for Children WISC-IV. The stimulation was done through a specially made booklet to work the executive functions (working memory, cognitive flexibility, inhibition and planning). This pilot program allowed to build a nexus with the community, forming a institutional framework, on which new intervention programs are supported for the same population.El presente trabajo presenta el diseño y la implementación de un programa de estimulación de las funciones ejecutivas en una población socialmente vulnerable. La muestra poblacional fue compuesta por 18 niños entre 6 y 11 años edad, de ambos sexos, que asisten a la Posta Sanitaria Las Lilas (Pilar, Argentina), los cuales fueron evaluados antes y después de la implementación del programa con la adaptación argentina de la Escala de Inteligencia para Niños de Wechsler WISC-IV. La estimulación se realizó a través de cuadernillos confeccionados especialmente para trabajar las funciones ejecutivas (memoria de trabajo, flexibilidad cognitiva, inhibición y planificación). Este programa piloto permitió construir un nexo con la comunidad formando un andamiaje institucional, sobre el cual se apoyan nuevos programas de intervención para la misma población.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2018-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/112510.33539/avpsicol.2018.v26n2.1125Avances en Psicología; Vol. 26 No. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 33-40Avances en Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 33-401812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125/1065info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/11252023-05-03T20:18:28Z
dc.title.none.fl_str_mv Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
Funciones ejecutivas, pobreza y estimulación cognitiva: un andamiaje para futuras intervenciones
title Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
spellingShingle Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
Bertella, María Adela
funciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad social
Executive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerability
title_short Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
title_full Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
title_fullStr Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
title_full_unstemmed Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
title_sort Executive functions, poverty and cognitive stimulation:a framework for future interventions
dc.creator.none.fl_str_mv Bertella, María Adela
Grebe, María Paz
Dalbosco, María Soledad
Alba-Ferrara, Lucía
author Bertella, María Adela
author_facet Bertella, María Adela
Grebe, María Paz
Dalbosco, María Soledad
Alba-Ferrara, Lucía
author_role author
author2 Grebe, María Paz
Dalbosco, María Soledad
Alba-Ferrara, Lucía
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv funciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad social
Executive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerability
topic funciones ejecutivas, estimulación cognitiva, pobreza, vulnerabilidad social
Executive functions, cognitive stimulation, poverty, social vulnerability
description This paper presents the design and implementation of a executive functions’ stimulation program in a socially vulnerable population. The population was composed of 18 children between 6 and 11 years old, of both genders, who attend to Las Lilas Health Post (Pilar, Argentina), which were evaluated before and after the program’s implementation with the argentine adaptation of the Wechsler Intelligence Scale for Children WISC-IV. The stimulation was done through a specially made booklet to work the executive functions (working memory, cognitive flexibility, inhibition and planning). This pilot program allowed to build a nexus with the community, forming a institutional framework, on which new intervention programs are supported for the same population.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125
10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1125
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2018.v26n2.1125
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1125/1065
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 26 No. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 33-40
Avances en Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2018): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 33-40
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846340220290596864
score 13.4721
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).