Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review
Descripción del Articulo
The objective of the research was to systematically analyze scientific studies that contemplate the construct of attitudes towards disability within the educational field, published in articles, national and international magazines. For this, a review of the literature associated with the study vari...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2879 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2879 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | actitudes discapacidad educación factores attitudes disability education factors |
id |
REVUNIFE_6d50b2f5624757d3f3e36cf255541ec6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2879 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic reviewActitudes hacia la discapacidad en el ámbito educativo: una revisión sistemáticaTorres Ortiz, Karin actitudesdiscapacidadeducaciónfactoresattitudesdisabilityeducationfactorsThe objective of the research was to systematically analyze scientific studies that contemplate the construct of attitudes towards disability within the educational field, published in articles, national and international magazines. For this, a review of the literature associated with the study variable was carried out. The search covered the period August 2021 - July 2022 through reliable sources such as: Scopus, Redalyc, Sciencedirect, Scielo, Refseek, Sci - hub, World Wide Science. Regarding the inclusion criteria, articles that have attitudes towards people with disabilities or associated terms as a variable, that the articles are in English or Spanish, and during the period from 2006 to 2021 were considered. Those studies whose data were excluded. are not precise in reference to the methodology, and whose results lack validity and reliability. All the investigations were carried out within the educational field, pointing out as predisposing factors to generate positive attitudes towards disability: sex, in this case female; age; the degree of information that is had about the disability and previous contact. with people with disabilities.La investigación tuvo por objetivo analizar sistemáticamente estudios científicos que contemplen el constructo de actitudes hacia la discapacidad dentro del ámbito educativo, publicados en artículos, revistas nacionales e internacionales. Para ello, se realizó una revisión de la literatura asociada a la variable de estudio. La búsqueda abarcó el periodo agosto del 2021 – julio del2022 por medio de fuentes confiables como: Scopus, Redalyc, Sciencedirect, Scielo, Refseek, Sci – hub, World Wide Science. En cuanto a los criterios de inclusión, se consideraron artículos que tuvieran como variable actitudes hacia las personas con discapacidad o términos asociados, que los artículos fueran en inglés o español, y durante el periodo de 2006 a 2021. Fueron excluidos aquellos estudios cuyos datos no fueron precisos en referencia a la metodología, y cuyos resultados carecieron de validez y confiabilidad. La totalidad de las investigaciones se realizó dentro del ámbito educativo, y se señalan como factores predisponentes a generar actitudes positivas hacia la discapacidad: el sexo, en este caso femenino; la edad; el grado de información que se tiene acerca de la discapacidad y el contacto previo con personas que presentan alguna discapacidad.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/287910.33539/avpsicol.2023.v31n1.2879Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2879Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e28791812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2879/3188https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2879/3222Derechos de autor 2023 Karin Torres Ortizhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/28792023-07-19T08:24:03Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review Actitudes hacia la discapacidad en el ámbito educativo: una revisión sistemática |
title |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review |
spellingShingle |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review Torres Ortiz, Karin actitudes discapacidad educación factores attitudes disability education factors |
title_short |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review |
title_full |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review |
title_fullStr |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review |
title_sort |
Attitudes towards disability in the educational field: a systematic review |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Torres Ortiz, Karin |
author |
Torres Ortiz, Karin |
author_facet |
Torres Ortiz, Karin |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
actitudes discapacidad educación factores attitudes disability education factors |
topic |
actitudes discapacidad educación factores attitudes disability education factors |
description |
The objective of the research was to systematically analyze scientific studies that contemplate the construct of attitudes towards disability within the educational field, published in articles, national and international magazines. For this, a review of the literature associated with the study variable was carried out. The search covered the period August 2021 - July 2022 through reliable sources such as: Scopus, Redalyc, Sciencedirect, Scielo, Refseek, Sci - hub, World Wide Science. Regarding the inclusion criteria, articles that have attitudes towards people with disabilities or associated terms as a variable, that the articles are in English or Spanish, and during the period from 2006 to 2021 were considered. Those studies whose data were excluded. are not precise in reference to the methodology, and whose results lack validity and reliability. All the investigations were carried out within the educational field, pointing out as predisposing factors to generate positive attitudes towards disability: sex, in this case female; age; the degree of information that is had about the disability and previous contact. with people with disabilities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2879 10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2879 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2879 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2023.v31n1.2879 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2879/3188 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2879/3222 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Karin Torres Ortiz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Karin Torres Ortiz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 31 No. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2879 Avances en Psicología; Vol. 31 Núm. 1 (2023): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; e2879 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340225323761664 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).