Creativity as a Dimension in School Motivation

Descripción del Articulo

The focus of this research is the field related to creativity contextualized in the school environment. Among the aspects of the key role that creativity could play, it has been proposed to explore its link with motivation in terms of its implication in learning. A systematic review of the literatur...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Sichi Ojanama, Amparo Isabel, Gómez Huamán, Carmen del Rosario, Pareja Ramos, Camila Melissa, Chacón Rosales, Nicole Jade
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3326
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:motivación
creatividad
cognición
enseñanza
aprendizaje
motivation
creativity
cognition
eaching
learning
id REVUNIFE_6c9008111d2beb1d4a630fb24170adc5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3326
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Creativity as a Dimension in School MotivationLa Creatividad como Dimensión en la Motivación EscolarSichi Ojanama, Amparo Isabel Gómez Huamán, Carmen del Rosario Pareja Ramos, Camila MelissaChacón Rosales, Nicole Jade motivacióncreatividadcogniciónenseñanzaaprendizajemotivationcreativitycognitioneachinglearningThe focus of this research is the field related to creativity contextualized in the school environment. Among the aspects of the key role that creativity could play, it has been proposed to explore its link with motivation in terms of its implication in learning. A systematic review of the literature was carried out on the categories creativity-creative thinking and motivation in the year 2023 with articles published in research publication bases. Research was sought that would allow us to analyze the aforementioned categories, as well as the relationships between both in the context of primary education. Specifically, some of the bases of experience and motivation were examined. As a result, it is concluded that the development of both categories involves the mobilization of cognitive, affective and active processes and that the relationship between them is mutually productive for the success of the learning of basic education students as long as those responsible assume them from a pedagogical and didactic perspective.Esta investigación es una revisión sistemática de la literatura centrada en la creatividad contextualizada en el ámbito escolar. Entre los aspectos clave de la creatividad, se explorará su vinculación con la motivación en el proceso del aprendizaje. Esta revisión sistemática de la literatura, hecha en el año 2023, se hizo sobre las categorías creatividad-pensamiento creativo y motivación, e incluyó artículos indexados en bases de publicaciones de investigación. Se buscó las investigaciones que permitieran analizar las categorías mencionadas, así como las relaciones entre creatividad y motivación en el contexto de la educación primaria. Específicamente, se examinó algunas de las bases de la experiencia y la motivación. Como resultado se concluye que el desarrollo de la creatividad y la motivación supone la movilización de procesos cognitivos, afectivos y activos, y que la relación entre ellas es mutuamente productiva para el éxito de los aprendizajes de los estudiantes de educación básica siempre y cuando los responsables los asuman desde una perspectiva pedagógica y didáctica.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2024-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/332610.33539/educacion.2024.v30n2.3326Educación; Vol. 30 No. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3326Educación; Vol. 30 Núm. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e33262708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326/3520https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326/3528Derechos de autor 2024 Amparo Isabel Sichi Ojanama, Carmen del Rosario Gómez Huamán, Camila Melissa Pareja Ramos, Nicole Jade Chacón Rosaleshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/33262025-05-07T13:23:36Z
dc.title.none.fl_str_mv Creativity as a Dimension in School Motivation
La Creatividad como Dimensión en la Motivación Escolar
title Creativity as a Dimension in School Motivation
spellingShingle Creativity as a Dimension in School Motivation
Sichi Ojanama, Amparo Isabel
motivación
creatividad
cognición
enseñanza
aprendizaje
motivation
creativity
cognition
eaching
learning
title_short Creativity as a Dimension in School Motivation
title_full Creativity as a Dimension in School Motivation
title_fullStr Creativity as a Dimension in School Motivation
title_full_unstemmed Creativity as a Dimension in School Motivation
title_sort Creativity as a Dimension in School Motivation
dc.creator.none.fl_str_mv Sichi Ojanama, Amparo Isabel
Gómez Huamán, Carmen del Rosario
Pareja Ramos, Camila Melissa
Chacón Rosales, Nicole Jade
author Sichi Ojanama, Amparo Isabel
author_facet Sichi Ojanama, Amparo Isabel
Gómez Huamán, Carmen del Rosario
Pareja Ramos, Camila Melissa
Chacón Rosales, Nicole Jade
author_role author
author2 Gómez Huamán, Carmen del Rosario
Pareja Ramos, Camila Melissa
Chacón Rosales, Nicole Jade
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv motivación
creatividad
cognición
enseñanza
aprendizaje
motivation
creativity
cognition
eaching
learning
topic motivación
creatividad
cognición
enseñanza
aprendizaje
motivation
creativity
cognition
eaching
learning
description The focus of this research is the field related to creativity contextualized in the school environment. Among the aspects of the key role that creativity could play, it has been proposed to explore its link with motivation in terms of its implication in learning. A systematic review of the literature was carried out on the categories creativity-creative thinking and motivation in the year 2023 with articles published in research publication bases. Research was sought that would allow us to analyze the aforementioned categories, as well as the relationships between both in the context of primary education. Specifically, some of the bases of experience and motivation were examined. As a result, it is concluded that the development of both categories involves the mobilization of cognitive, affective and active processes and that the relationship between them is mutually productive for the success of the learning of basic education students as long as those responsible assume them from a pedagogical and didactic perspective.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-10-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326
10.33539/educacion.2024.v30n2.3326
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2024.v30n2.3326
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326/3520
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326/3528
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 30 No. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3326
Educación; Vol. 30 Núm. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3326
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071917675970560
score 13.36089
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).