Creativity as a Dimension in School Motivation
Descripción del Articulo
The focus of this research is the field related to creativity contextualized in the school environment. Among the aspects of the key role that creativity could play, it has been proposed to explore its link with motivation in terms of its implication in learning. A systematic review of the literatur...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3326 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | motivación creatividad cognición enseñanza aprendizaje motivation creativity cognition eaching learning |
id |
REVUNIFE_6c9008111d2beb1d4a630fb24170adc5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/3326 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Creativity as a Dimension in School MotivationLa Creatividad como Dimensión en la Motivación EscolarSichi Ojanama, Amparo Isabel Gómez Huamán, Carmen del Rosario Pareja Ramos, Camila MelissaChacón Rosales, Nicole Jade motivacióncreatividadcogniciónenseñanzaaprendizajemotivationcreativitycognitioneachinglearningThe focus of this research is the field related to creativity contextualized in the school environment. Among the aspects of the key role that creativity could play, it has been proposed to explore its link with motivation in terms of its implication in learning. A systematic review of the literature was carried out on the categories creativity-creative thinking and motivation in the year 2023 with articles published in research publication bases. Research was sought that would allow us to analyze the aforementioned categories, as well as the relationships between both in the context of primary education. Specifically, some of the bases of experience and motivation were examined. As a result, it is concluded that the development of both categories involves the mobilization of cognitive, affective and active processes and that the relationship between them is mutually productive for the success of the learning of basic education students as long as those responsible assume them from a pedagogical and didactic perspective.Esta investigación es una revisión sistemática de la literatura centrada en la creatividad contextualizada en el ámbito escolar. Entre los aspectos clave de la creatividad, se explorará su vinculación con la motivación en el proceso del aprendizaje. Esta revisión sistemática de la literatura, hecha en el año 2023, se hizo sobre las categorías creatividad-pensamiento creativo y motivación, e incluyó artículos indexados en bases de publicaciones de investigación. Se buscó las investigaciones que permitieran analizar las categorías mencionadas, así como las relaciones entre creatividad y motivación en el contexto de la educación primaria. Específicamente, se examinó algunas de las bases de la experiencia y la motivación. Como resultado se concluye que el desarrollo de la creatividad y la motivación supone la movilización de procesos cognitivos, afectivos y activos, y que la relación entre ellas es mutuamente productiva para el éxito de los aprendizajes de los estudiantes de educación básica siempre y cuando los responsables los asuman desde una perspectiva pedagógica y didáctica.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2024-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/332610.33539/educacion.2024.v30n2.3326Educación; Vol. 30 No. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3326Educación; Vol. 30 Núm. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e33262708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326/3520https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326/3528Derechos de autor 2024 Amparo Isabel Sichi Ojanama, Carmen del Rosario Gómez Huamán, Camila Melissa Pareja Ramos, Nicole Jade Chacón Rosaleshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/33262025-05-07T13:23:36Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creativity as a Dimension in School Motivation La Creatividad como Dimensión en la Motivación Escolar |
title |
Creativity as a Dimension in School Motivation |
spellingShingle |
Creativity as a Dimension in School Motivation Sichi Ojanama, Amparo Isabel motivación creatividad cognición enseñanza aprendizaje motivation creativity cognition eaching learning |
title_short |
Creativity as a Dimension in School Motivation |
title_full |
Creativity as a Dimension in School Motivation |
title_fullStr |
Creativity as a Dimension in School Motivation |
title_full_unstemmed |
Creativity as a Dimension in School Motivation |
title_sort |
Creativity as a Dimension in School Motivation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sichi Ojanama, Amparo Isabel Gómez Huamán, Carmen del Rosario Pareja Ramos, Camila Melissa Chacón Rosales, Nicole Jade |
author |
Sichi Ojanama, Amparo Isabel |
author_facet |
Sichi Ojanama, Amparo Isabel Gómez Huamán, Carmen del Rosario Pareja Ramos, Camila Melissa Chacón Rosales, Nicole Jade |
author_role |
author |
author2 |
Gómez Huamán, Carmen del Rosario Pareja Ramos, Camila Melissa Chacón Rosales, Nicole Jade |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
motivación creatividad cognición enseñanza aprendizaje motivation creativity cognition eaching learning |
topic |
motivación creatividad cognición enseñanza aprendizaje motivation creativity cognition eaching learning |
description |
The focus of this research is the field related to creativity contextualized in the school environment. Among the aspects of the key role that creativity could play, it has been proposed to explore its link with motivation in terms of its implication in learning. A systematic review of the literature was carried out on the categories creativity-creative thinking and motivation in the year 2023 with articles published in research publication bases. Research was sought that would allow us to analyze the aforementioned categories, as well as the relationships between both in the context of primary education. Specifically, some of the bases of experience and motivation were examined. As a result, it is concluded that the development of both categories involves the mobilization of cognitive, affective and active processes and that the relationship between them is mutually productive for the success of the learning of basic education students as long as those responsible assume them from a pedagogical and didactic perspective. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-10-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326 10.33539/educacion.2024.v30n2.3326 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2024.v30n2.3326 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326/3520 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/3326/3528 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 30 No. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3326 Educación; Vol. 30 Núm. 2 (2024): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; e3326 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071917675970560 |
score |
13.36089 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).