Education as seen by young voices

Descripción del Articulo

Education is a fundamental right recognized in the Constitution and in national and international regulations. However, this paper mainly considers elementary and high schools, as it is one of the spaces where children and adolescents grow throughout fourteen years of thei...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/1246
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Convención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupaciones
Convention, School, Young Voices, Participation and Concerns
id REVUNIFE_66f16e5631649139ea31b62339ba4cda
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/1246
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Education as seen by young voicesLa educación desde las voces de los y las adolescentesVallejos Lizárraga, Rosa AmeliaConvención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupacionesConvention, School, Young Voices, Participation and ConcernsEducation is a fundamental right recognized in the Constitution and in national and international regulations. However, this paper mainly considers elementary and high schools, as it is one of the spaces where children and adolescents grow throughout fourteen years of their lives.From adolescent voices’ perspective, the foundation of education is based on the results of the Young Voice Peru Survey (adolescent voices) applied by Save the Children Peru and the Young Voice Peru 2017 Report. The starting point is to recognize the importance of raising awareness on the Convention on the Rights of the Child and, in that sense, their rights. The survey shows that almost half of the adolescents has never heard about the Convention and, on top of that, there is confusion about its content. In this review of the subject, it is important not to lose sight of the fact that adolescents attach value to education on the basis of their relationship with their school. Since education is a right, it should not be violated through practices that do not take into account students’ opinions, especially if they do not feel safe in this environment or where part of their fundamental concerns is to comply with school assignments thatthey sometimes do not understand or have no help at home. La educación es un derecho fundamental reconocido en la Constitución y en las normas nacionales e internacionales. Sin embargo, para esta ponencia, se resaltará la educación vista principalmente desde la escuela, al constituirse en uno de los espacios en los que los niños, niñas y adolescentes se desenvuelvena lo largo de catorce años de vida.  El fundamento de la educación desde las voces adolescentes toma como base los resultados de la Encuesta Young Voice Perú (voces adolescentes) aplicada por Save the Children Perú y el Informe Young Voice Perú 2017. Se parte por reconocer la importancia del conocimiento de la Convención sobre los Derechos del Niño y en ese sentido, de sus derechos. La encuesta nos muestra que casi la mitad de los adolescentes nunca fueron informados sobre la Convención y que para variar, existe una confusión sobre el contenido de los mismos.En esta revisión del tema es importante no perder de vista que los adolescentes perciben el valor de la educación desde su relación con la escuela y, al ser la educación un derecho, esta no se debe vulnerar a través de prácticas que no tomen en cuenta la opinión de los y las estudiantes más aún si en este espaciono se siente seguro y parte de sus preocupaciones fundamentales es cumplir con los deberes escolares que a veces no entienden ni comprenden sumado a que no reciben ayuda en casa.UNIVERSIDAD FEMENINA DEL SAGRADO CORAZÓN2018-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/124610.33539/peryfa.2018.n7.1246Persona y Familia; Vol. 1 No. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 26-34Persona y Familia; Vol. 1 Núm. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 26-342708-54572310-3345reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246/1193Derechos de autor 2018 Rosa Amelia Vallejos Lizárragainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/12462021-10-06T07:24:33Z
dc.title.none.fl_str_mv Education as seen by young voices
La educación desde las voces de los y las adolescentes
title Education as seen by young voices
spellingShingle Education as seen by young voices
Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia
Convención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupaciones
Convention, School, Young Voices, Participation and Concerns
title_short Education as seen by young voices
title_full Education as seen by young voices
title_fullStr Education as seen by young voices
title_full_unstemmed Education as seen by young voices
title_sort Education as seen by young voices
dc.creator.none.fl_str_mv Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia
author Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia
author_facet Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Convención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupaciones
Convention, School, Young Voices, Participation and Concerns
topic Convención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupaciones
Convention, School, Young Voices, Participation and Concerns
description Education is a fundamental right recognized in the Constitution and in national and international regulations. However, this paper mainly considers elementary and high schools, as it is one of the spaces where children and adolescents grow throughout fourteen years of their lives.From adolescent voices’ perspective, the foundation of education is based on the results of the Young Voice Peru Survey (adolescent voices) applied by Save the Children Peru and the Young Voice Peru 2017 Report. The starting point is to recognize the importance of raising awareness on the Convention on the Rights of the Child and, in that sense, their rights. The survey shows that almost half of the adolescents has never heard about the Convention and, on top of that, there is confusion about its content. In this review of the subject, it is important not to lose sight of the fact that adolescents attach value to education on the basis of their relationship with their school. Since education is a right, it should not be violated through practices that do not take into account students’ opinions, especially if they do not feel safe in this environment or where part of their fundamental concerns is to comply with school assignments thatthey sometimes do not understand or have no help at home. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246
10.33539/peryfa.2018.n7.1246
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246
identifier_str_mv 10.33539/peryfa.2018.n7.1246
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246/1193
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Rosa Amelia Vallejos Lizárraga
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Rosa Amelia Vallejos Lizárraga
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD FEMENINA DEL SAGRADO CORAZÓN
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD FEMENINA DEL SAGRADO CORAZÓN
dc.source.none.fl_str_mv Persona y Familia; Vol. 1 No. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 26-34
Persona y Familia; Vol. 1 Núm. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 26-34
2708-5457
2310-3345
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846340211984826368
score 13.4721
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).