Education as seen by young voices
Descripción del Articulo
Education is a fundamental right recognized in the Constitution and in national and international regulations. However, this paper mainly considers elementary and high schools, as it is one of the spaces where children and adolescents grow throughout fourteen years of thei...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/1246 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Convención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupaciones Convention, School, Young Voices, Participation and Concerns |
id |
REVUNIFE_66f16e5631649139ea31b62339ba4cda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/1246 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Education as seen by young voicesLa educación desde las voces de los y las adolescentesVallejos Lizárraga, Rosa AmeliaConvención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupacionesConvention, School, Young Voices, Participation and ConcernsEducation is a fundamental right recognized in the Constitution and in national and international regulations. However, this paper mainly considers elementary and high schools, as it is one of the spaces where children and adolescents grow throughout fourteen years of their lives.From adolescent voices’ perspective, the foundation of education is based on the results of the Young Voice Peru Survey (adolescent voices) applied by Save the Children Peru and the Young Voice Peru 2017 Report. The starting point is to recognize the importance of raising awareness on the Convention on the Rights of the Child and, in that sense, their rights. The survey shows that almost half of the adolescents has never heard about the Convention and, on top of that, there is confusion about its content. In this review of the subject, it is important not to lose sight of the fact that adolescents attach value to education on the basis of their relationship with their school. Since education is a right, it should not be violated through practices that do not take into account students’ opinions, especially if they do not feel safe in this environment or where part of their fundamental concerns is to comply with school assignments thatthey sometimes do not understand or have no help at home. La educación es un derecho fundamental reconocido en la Constitución y en las normas nacionales e internacionales. Sin embargo, para esta ponencia, se resaltará la educación vista principalmente desde la escuela, al constituirse en uno de los espacios en los que los niños, niñas y adolescentes se desenvuelvena lo largo de catorce años de vida. El fundamento de la educación desde las voces adolescentes toma como base los resultados de la Encuesta Young Voice Perú (voces adolescentes) aplicada por Save the Children Perú y el Informe Young Voice Perú 2017. Se parte por reconocer la importancia del conocimiento de la Convención sobre los Derechos del Niño y en ese sentido, de sus derechos. La encuesta nos muestra que casi la mitad de los adolescentes nunca fueron informados sobre la Convención y que para variar, existe una confusión sobre el contenido de los mismos.En esta revisión del tema es importante no perder de vista que los adolescentes perciben el valor de la educación desde su relación con la escuela y, al ser la educación un derecho, esta no se debe vulnerar a través de prácticas que no tomen en cuenta la opinión de los y las estudiantes más aún si en este espaciono se siente seguro y parte de sus preocupaciones fundamentales es cumplir con los deberes escolares que a veces no entienden ni comprenden sumado a que no reciben ayuda en casa.UNIVERSIDAD FEMENINA DEL SAGRADO CORAZÓN2018-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/124610.33539/peryfa.2018.n7.1246Persona y Familia; Vol. 1 No. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 26-34Persona y Familia; Vol. 1 Núm. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 26-342708-54572310-3345reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246/1193Derechos de autor 2018 Rosa Amelia Vallejos Lizárragainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/12462021-10-06T07:24:33Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education as seen by young voices La educación desde las voces de los y las adolescentes |
title |
Education as seen by young voices |
spellingShingle |
Education as seen by young voices Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia Convención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupaciones Convention, School, Young Voices, Participation and Concerns |
title_short |
Education as seen by young voices |
title_full |
Education as seen by young voices |
title_fullStr |
Education as seen by young voices |
title_full_unstemmed |
Education as seen by young voices |
title_sort |
Education as seen by young voices |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia |
author |
Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia |
author_facet |
Vallejos Lizárraga, Rosa Amelia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Convención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupaciones Convention, School, Young Voices, Participation and Concerns |
topic |
Convención, escuela, voces adolescentes, participación y preocupaciones Convention, School, Young Voices, Participation and Concerns |
description |
Education is a fundamental right recognized in the Constitution and in national and international regulations. However, this paper mainly considers elementary and high schools, as it is one of the spaces where children and adolescents grow throughout fourteen years of their lives.From adolescent voices’ perspective, the foundation of education is based on the results of the Young Voice Peru Survey (adolescent voices) applied by Save the Children Peru and the Young Voice Peru 2017 Report. The starting point is to recognize the importance of raising awareness on the Convention on the Rights of the Child and, in that sense, their rights. The survey shows that almost half of the adolescents has never heard about the Convention and, on top of that, there is confusion about its content. In this review of the subject, it is important not to lose sight of the fact that adolescents attach value to education on the basis of their relationship with their school. Since education is a right, it should not be violated through practices that do not take into account students’ opinions, especially if they do not feel safe in this environment or where part of their fundamental concerns is to comply with school assignments thatthey sometimes do not understand or have no help at home. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246 10.33539/peryfa.2018.n7.1246 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246 |
identifier_str_mv |
10.33539/peryfa.2018.n7.1246 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/personayfamilia/article/view/1246/1193 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Rosa Amelia Vallejos Lizárraga info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Rosa Amelia Vallejos Lizárraga |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD FEMENINA DEL SAGRADO CORAZÓN |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD FEMENINA DEL SAGRADO CORAZÓN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Persona y Familia; Vol. 1 No. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 26-34 Persona y Familia; Vol. 1 Núm. 7 (2018): Persona y Familia: Revista del Instituto de la Familia; 26-34 2708-5457 2310-3345 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340211984826368 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).