Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana

Descripción del Articulo

 The aim of this research is to determine the relationship between empathy and occupational burnout syndrome in teachers of regular basic education in Lima Metropolitan; with a sample of 249 teachers of the primary and high school levels. The type of research is quantitative descrip­tive ba...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Romero Llanos, Katherine
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1801
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1801
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Empatía, síndrome de desgaste profesional, docentes
Empathy, occupational burnout syndrome, teachers.
id REVUNIFE_638f6affdae10ae8f3f7424f276581db
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1801
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima MetropolitanaEmpatía y síndrome de desgaste profesional (burnout) en docentes de educación básica regular de Lima MetropolitanaRomero Llanos, KatherineEmpatía, síndrome de desgaste profesional, docentesEmpathy, occupational burnout syndrome, teachers. The aim of this research is to determine the relationship between empathy and occupational burnout syndrome in teachers of regular basic education in Lima Metropolitan; with a sample of 249 teachers of the primary and high school levels. The type of research is quantitative descrip­tive basic of correlational scope. As measuring instruments, the Interpersonal Reactivity Index (IRI) and the Maslach-ES Burnout Inventory (MBI) were administered. The results showed that the measured variables presented statistically significant strong and very strong non-linear cor­relations, obtaining the highest correlation between Perspective Taking (cognitive empathy) and Personal Achievement (burnout); and the lowest between Fantasy (cognitive empathy) and De­personalization (burnout). One of the suggestions made was that the educational institutions of the country disseminate knowledge about the negative consequences of professional burnout in personal, professional and organizational life and the importance of training and regulating the empathy that allows achieving a healthy socio-emotional development in teachers and students. El objetivo de la investigación fue determinar la relación entre empatía y síndrome de desgaste profesional (burnout) en docentes de educación básica regular de Lima Metropolitana; particip­aron 249 docentes de los niveles primaria y secundaria. El tipo de investigación ha sido básica descriptiva cuantitativa de alcance correlacional. Como instrumentos de medición se adminis­traron el Interpersonal Reactivity Index (IRI) y el Inventario de Burnout de Maslach-ES. Los resultados mostraron que las variables medidas presentaban correlaciones no lineales fuertes y muy fuertes estadísticamente significativas, obteniendo la mayor correlación entre Toma de Perspectiva (empatía cognitiva) y Realización Personal (burnout) y la más baja entre Fantasía (empatía cognitiva) y Despersonalización (burnout). Una de las sugerencias que se formuló fue que en las instituciones educativas del país se difunda el conocimiento sobre las consecuencias negativas del desgaste profesional (burnout) sobre la vida personal, profesional y organizacion­al y la importancia de entrenar y regular la empatía que permita lograr un saludable desarrollo socioemocional en docentes y alumnos.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2019-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/180110.33539/avpsicol.2019.v27n2.1801Avances en Psicología; Vol. 27 No. 2 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 237-254Avances en Psicología; Vol. 27 Núm. 2 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 237-2541812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1801/2002info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/18012023-05-03T15:21:47Z
dc.title.none.fl_str_mv Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana
Empatía y síndrome de desgaste profesional (burnout) en docentes de educación básica regular de Lima Metropolitana
title Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana
spellingShingle Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana
Romero Llanos, Katherine
Empatía, síndrome de desgaste profesional, docentes
Empathy, occupational burnout syndrome, teachers.
title_short Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana
title_full Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana
title_fullStr Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana
title_full_unstemmed Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana
title_sort Empathy and occupational burnout syndrome in regular basic education teachers in Lima Metropolitana
dc.creator.none.fl_str_mv Romero Llanos, Katherine
author Romero Llanos, Katherine
author_facet Romero Llanos, Katherine
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Empatía, síndrome de desgaste profesional, docentes
Empathy, occupational burnout syndrome, teachers.
topic Empatía, síndrome de desgaste profesional, docentes
Empathy, occupational burnout syndrome, teachers.
description  The aim of this research is to determine the relationship between empathy and occupational burnout syndrome in teachers of regular basic education in Lima Metropolitan; with a sample of 249 teachers of the primary and high school levels. The type of research is quantitative descrip­tive basic of correlational scope. As measuring instruments, the Interpersonal Reactivity Index (IRI) and the Maslach-ES Burnout Inventory (MBI) were administered. The results showed that the measured variables presented statistically significant strong and very strong non-linear cor­relations, obtaining the highest correlation between Perspective Taking (cognitive empathy) and Personal Achievement (burnout); and the lowest between Fantasy (cognitive empathy) and De­personalization (burnout). One of the suggestions made was that the educational institutions of the country disseminate knowledge about the negative consequences of professional burnout in personal, professional and organizational life and the importance of training and regulating the empathy that allows achieving a healthy socio-emotional development in teachers and students.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1801
10.33539/avpsicol.2019.v27n2.1801
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1801
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2019.v27n2.1801
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/1801/2002
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 27 No. 2 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 237-254
Avances en Psicología; Vol. 27 Núm. 2 (2019): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 237-254
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071883929649152
score 12.989244
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).