Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders

Descripción del Articulo

In this essay, it is made a reflection about reading and writing processes, and the practices which are part of school. In this regard, these processes are defined as cusp ( vertices), an adapted term from Applied Behavior Analysis (ABA), which is used for showing behavior...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Martínez, Mayluc
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1312
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Lectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrollo
Reading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disorders
id REVUNIFE_631dd164c5c72627901dc3e768506442
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1312
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disordersLectura y escritura como “Cusp” que facilitan la inclusión educativa del niño con trastornos del neurodesarrolloMartínez, MaylucLectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrolloReading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disordersIn this essay, it is made a reflection about reading and writing processes, and the practices which are part of school. In this regard, these processes are defined as cusp ( vertices), an adapted term from Applied Behavior Analysis (ABA), which is used for showing behaviors that have important consequences and with a more far-reaching for subsequent stages of child development (Rosales - Ruiz and Baer 1997) by virtue of appropriate from reading and writing, breaks through to the apprentice for several and new skills for being more connected with the environment, and at the same time, one more active participation within its school, familiar and social context. Learning will happen always if this is developed in the framework of some practices and contextualized appropriate activities considering as north, the quadruple valence of reading and writing which enables: learning more about the written language, more topics due to the written language, reducing or avoiding the existence of certain problematic behaviors, barriers which prevent a full participation of the individual in its environment and/or with its culture.En el presente ensayo se hace una reflexión entorno a los procesos de lectura y escritura y entorno a las prácticas que, al respecto, tienen lugar dentro de la escuela. En tal sentido, se conceptúan tales procesos como cusp (vértices), término que adaptamos del Análisis Conductual Aplicado (ABA, por sus siglas en inglés) y que se utiliza para describir conductas que tienen consecuencias importantes y de mayor alcance para fases ulteriores del desarrollo del niño (Rosales - Ruiz y Baer 1997); en virtud de que el apropiarse de la lectura y escritura le abre paso al aprendiz a numerosas y nuevas habilidades que le permiten estar más conectado con el entorno y, a su vez, a una participación más activa dentro de su contextoescolar, familiar y social. Esto ocurrirá siempre que el aprendizaje de los mismos se desarrolle en el marco de unas prácticas y actividades contextualizadas y adecuadas, teniendo como norte la cuádruple valencia de la lectura y la escritura, que permiten: aprender más acerca del lenguaje escrito, aprender más cosas gracias al lenguaje escrito, disminuir o evitar la aparición de ciertas conductas problemáticas, reducir o eliminar las barreras que impiden una participación plena del individuo en su entorno y/o con su cultura. Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/131210.33539/educacion.2018.v24n1.1312Educación; Vol. 24 No. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 25-33Educación; Vol. 24 Núm. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 25-332708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312/1272Derechos de autor 2018 Mayluc Martínezinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/13122021-10-28T14:04:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
Lectura y escritura como “Cusp” que facilitan la inclusión educativa del niño con trastornos del neurodesarrollo
title Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
spellingShingle Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
Martínez, Mayluc
Lectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrollo
Reading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disorders
title_short Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
title_full Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
title_fullStr Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
title_full_unstemmed Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
title_sort Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
dc.creator.none.fl_str_mv Martínez, Mayluc
author Martínez, Mayluc
author_facet Martínez, Mayluc
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Lectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrollo
Reading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disorders
topic Lectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrollo
Reading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disorders
description In this essay, it is made a reflection about reading and writing processes, and the practices which are part of school. In this regard, these processes are defined as cusp ( vertices), an adapted term from Applied Behavior Analysis (ABA), which is used for showing behaviors that have important consequences and with a more far-reaching for subsequent stages of child development (Rosales - Ruiz and Baer 1997) by virtue of appropriate from reading and writing, breaks through to the apprentice for several and new skills for being more connected with the environment, and at the same time, one more active participation within its school, familiar and social context. Learning will happen always if this is developed in the framework of some practices and contextualized appropriate activities considering as north, the quadruple valence of reading and writing which enables: learning more about the written language, more topics due to the written language, reducing or avoiding the existence of certain problematic behaviors, barriers which prevent a full participation of the individual in its environment and/or with its culture.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312
10.33539/educacion.2018.v24n1.1312
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2018.v24n1.1312
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312/1272
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Mayluc Martínez
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Mayluc Martínez
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 24 No. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 25-33
Educación; Vol. 24 Núm. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 25-33
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071901308747776
score 13.04064
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).