Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders
Descripción del Articulo
In this essay, it is made a reflection about reading and writing processes, and the practices which are part of school. In this regard, these processes are defined as cusp ( vertices), an adapted term from Applied Behavior Analysis (ABA), which is used for showing behavior...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1312 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Lectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrollo Reading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disorders |
id |
REVUNIFE_631dd164c5c72627901dc3e768506442 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1312 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disordersLectura y escritura como “Cusp” que facilitan la inclusión educativa del niño con trastornos del neurodesarrolloMartínez, MaylucLectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrolloReading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disordersIn this essay, it is made a reflection about reading and writing processes, and the practices which are part of school. In this regard, these processes are defined as cusp ( vertices), an adapted term from Applied Behavior Analysis (ABA), which is used for showing behaviors that have important consequences and with a more far-reaching for subsequent stages of child development (Rosales - Ruiz and Baer 1997) by virtue of appropriate from reading and writing, breaks through to the apprentice for several and new skills for being more connected with the environment, and at the same time, one more active participation within its school, familiar and social context. Learning will happen always if this is developed in the framework of some practices and contextualized appropriate activities considering as north, the quadruple valence of reading and writing which enables: learning more about the written language, more topics due to the written language, reducing or avoiding the existence of certain problematic behaviors, barriers which prevent a full participation of the individual in its environment and/or with its culture.En el presente ensayo se hace una reflexión entorno a los procesos de lectura y escritura y entorno a las prácticas que, al respecto, tienen lugar dentro de la escuela. En tal sentido, se conceptúan tales procesos como cusp (vértices), término que adaptamos del Análisis Conductual Aplicado (ABA, por sus siglas en inglés) y que se utiliza para describir conductas que tienen consecuencias importantes y de mayor alcance para fases ulteriores del desarrollo del niño (Rosales - Ruiz y Baer 1997); en virtud de que el apropiarse de la lectura y escritura le abre paso al aprendiz a numerosas y nuevas habilidades que le permiten estar más conectado con el entorno y, a su vez, a una participación más activa dentro de su contextoescolar, familiar y social. Esto ocurrirá siempre que el aprendizaje de los mismos se desarrolle en el marco de unas prácticas y actividades contextualizadas y adecuadas, teniendo como norte la cuádruple valencia de la lectura y la escritura, que permiten: aprender más acerca del lenguaje escrito, aprender más cosas gracias al lenguaje escrito, disminuir o evitar la aparición de ciertas conductas problemáticas, reducir o eliminar las barreras que impiden una participación plena del individuo en su entorno y/o con su cultura. Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/131210.33539/educacion.2018.v24n1.1312Educación; Vol. 24 No. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 25-33Educación; Vol. 24 Núm. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 25-332708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312/1272Derechos de autor 2018 Mayluc Martínezinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/13122021-10-28T14:04:01Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders Lectura y escritura como “Cusp” que facilitan la inclusión educativa del niño con trastornos del neurodesarrollo |
title |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders |
spellingShingle |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders Martínez, Mayluc Lectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrollo Reading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disorders |
title_short |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders |
title_full |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders |
title_fullStr |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders |
title_full_unstemmed |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders |
title_sort |
Reading and writing as “Cusp” provides the educational inclusion of a child with a neurodevelopmental disorders |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Martínez, Mayluc |
author |
Martínez, Mayluc |
author_facet |
Martínez, Mayluc |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Lectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrollo Reading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disorders |
topic |
Lectura - escritura, “cusp” conductuales, inclusión educativa, trastornos del neurodesarrollo Reading - writing, conductual “cusp”, educational inclusion, neurodevelopmental disorders |
description |
In this essay, it is made a reflection about reading and writing processes, and the practices which are part of school. In this regard, these processes are defined as cusp ( vertices), an adapted term from Applied Behavior Analysis (ABA), which is used for showing behaviors that have important consequences and with a more far-reaching for subsequent stages of child development (Rosales - Ruiz and Baer 1997) by virtue of appropriate from reading and writing, breaks through to the apprentice for several and new skills for being more connected with the environment, and at the same time, one more active participation within its school, familiar and social context. Learning will happen always if this is developed in the framework of some practices and contextualized appropriate activities considering as north, the quadruple valence of reading and writing which enables: learning more about the written language, more topics due to the written language, reducing or avoiding the existence of certain problematic behaviors, barriers which prevent a full participation of the individual in its environment and/or with its culture. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312 10.33539/educacion.2018.v24n1.1312 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312 |
identifier_str_mv |
10.33539/educacion.2018.v24n1.1312 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1312/1272 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Mayluc Martínez info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Mayluc Martínez |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educación; Vol. 24 No. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 25-33 Educación; Vol. 24 Núm. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 25-33 2708-6402 1813-3363 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845071901308747776 |
score |
13.04064 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).