Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima

Descripción del Articulo

A descriptive and comparative study is conducted in order to compare the self-esteem and social skills in adolescents with mathematical talent according to their sex. The participants were 16 men and 13 women, between the ages of 12 and 16 years old, living in Lima and&...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Yucra Camposano, Jennifer
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1316
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Adolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades sociales
Adolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skills
id REVUNIFE_62fe8423710dd0e20c1b1c053583f804
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1316
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in LimaAspectos socioemocionales en adolescentes con talento matemático residentes en LimaYucra Camposano, JenniferAdolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades socialesAdolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skillsA descriptive and comparative study is conducted in order to compare the self-esteem and social skills in adolescents with mathematical talent according to their sex. The participants were 16 men and 13 women, between the ages of 12 and 16 years old, living in Lima and coming from the capital and provinces. The Self-Esteem Inventory (SEI) to children and adolescents by Coopersmith and the List of Checkup of Social Abilities by Goldstein were used as instruments. The results in general, show low levels of self-esteem and average level of social skills in men and women. Women present higher expectations in the terms of study and they are more satisfied with their performance in mathematic. Also, they have skills  developed in the defend of their rights, negotiate, avoid physical and/or verbal fights. As well as to establish goals, solve problems according to the importance, take decisions and the skills of focus in a task.Se realiza un estudio descriptivo - comparativo, con el objetivo de comparar la autoestima y las habilidades sociales en adolescentes con talento matemático según sexo. Los participantes fueron 16 varones y 13 mujeres, con edades de 12 a 16 años, residentes en Lima y procedentes de la capital y provincias. Se utilizaron como instrumentos el Inventario de Autoestima para niños y adolescentes de Coopersmith-SEI y la Lista de Chequeo de Habilidades Sociales de Goldstein. Los resultados en general muestran niveles bajos de autoestima y niveles promedio de habilidades sociales tanto en varones como en mujeres. Siendo las mujeres quienes presentan mayores expectativas con las experiencias en el ámbito  académico y se encuentran más satisfechas con su rendimiento en las matemáticas. Sobresaliendo también en las habilidades para defender sus derechos, negociar, abstenerse de peleas físicas y/o verbales. Así como para establecer objetivos, resolver problemas según la relevancia, tomar decisiones y concentrarse en una tarea.Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE2018-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/131610.33539/educacion.2018.v24n1.1316Educación; Vol. 24 No. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 65-72Educación; Vol. 24 Núm. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 65-722708-64021813-3363reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316/1276Derechos de autor 2018 Jennifer Yucra Camposanoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/13162021-10-28T14:04:43Z
dc.title.none.fl_str_mv Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
Aspectos socioemocionales en adolescentes con talento matemático residentes en Lima
title Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
spellingShingle Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
Yucra Camposano, Jennifer
Adolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades sociales
Adolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skills
title_short Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
title_full Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
title_fullStr Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
title_full_unstemmed Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
title_sort Social-emotional aspects in adolescents with mathematical talent living in Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Yucra Camposano, Jennifer
author Yucra Camposano, Jennifer
author_facet Yucra Camposano, Jennifer
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Adolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades sociales
Adolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skills
topic Adolescentes, talento, matemáticas, autoestima, habilidades sociales
Adolescents, talent, mathematic, self-esteem, social skills
description A descriptive and comparative study is conducted in order to compare the self-esteem and social skills in adolescents with mathematical talent according to their sex. The participants were 16 men and 13 women, between the ages of 12 and 16 years old, living in Lima and coming from the capital and provinces. The Self-Esteem Inventory (SEI) to children and adolescents by Coopersmith and the List of Checkup of Social Abilities by Goldstein were used as instruments. The results in general, show low levels of self-esteem and average level of social skills in men and women. Women present higher expectations in the terms of study and they are more satisfied with their performance in mathematic. Also, they have skills  developed in the defend of their rights, negotiate, avoid physical and/or verbal fights. As well as to establish goals, solve problems according to the importance, take decisions and the skills of focus in a task.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316
10.33539/educacion.2018.v24n1.1316
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316
identifier_str_mv 10.33539/educacion.2018.v24n1.1316
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1316/1276
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Jennifer Yucra Camposano
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Jennifer Yucra Camposano
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias de la Educación - UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Educación; Vol. 24 No. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 65-72
Educación; Vol. 24 Núm. 1 (2018): Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación; 65-72
2708-6402
1813-3363
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071901348593664
score 13.135628
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).