Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin
Descripción del Articulo
The purpose of this study was to determine the relationship between the dimensions of bullying and self-esteem. The research design was descriptive correlational. The study populationconsisted of 139 second year secondary school students from a school in the district of Lurín. A no...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.unife.edu.pe:article/2410 |
Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | acoso escolar, autoestima, índice global, escalas de acoso, factores y escalas clínicas. school bullying, self-esteem, global index, bullying scales, factors and clinical scales. |
id |
REVUNIFE_4891971400d7cc83f2fc407555e228a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.unife.edu.pe:article/2410 |
network_acronym_str |
REVUNIFE |
network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository_id_str |
|
spelling |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of LurinAcoso escolar y autoestima en alumnos de segundo de secundaria de una institución educativa del distrito de LurinCuya Zavaleta, Mayra FernandaRobles Mori, Herbertacoso escolar, autoestima, índice global, escalas de acoso, factores y escalas clínicas.school bullying, self-esteem, global index, bullying scales, factors and clinical scales.The purpose of this study was to determine the relationship between the dimensions of bullying and self-esteem. The research design was descriptive correlational. The study populationconsisted of 139 second year secondary school students from a school in the district of Lurín. A non-probabilistic, intentional sample consisting of 98 participants was used. The instrumentsused were Bullying and School Violence test by Oñate and Piñuel, validated by Aranda in 2010 (Cronbach’s Alpha = 0.93) and Coopersmith’s Self-Esteem Inventory, validated by Mesías in2017 (Cronbach’s Alpha = 0.799), both in Peru. The results show a correlation between the global bullying index and general self-esteem with a Spearman correlation coefficient (-0.485**).It is concluded that there is a significant relationship between both variables.El propósito del estudio fue determinar la relación entre las dimensiones de acoso escolar y autoestima. El diseño de la investigación fue descriptivo correlacional. La población del estudioestuvo conformada por 139 alumnos de segundo de secundaria de una institución educativa del distrito de Lurín. El muestreo fue no probabilístico de tipo intencional con un total de98 participantes. Los instrumentos utilizados fueron acoso y violencia escolar de Oñate y Piñuel, validado por Aranda en el 2010 (Alfa de Cronbach .93) e Inventario de Autoestima deCoopersmith, validado por Mesías en el 2017 (Alfa de Cronbach .799), ambos en el Perú. Los resultados muestran una correlación entre el índice global de acoso y la autoestima generalcon un coeficiente de correlación Spearman (-,485**). Se concluye que existe una relación significativa entre ambas variables del estudio.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2021-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/241010.33539/avpsicol.2021.v29n2.2410Avances en Psicología; Vol. 29 No. 2 (2021): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 233-240Avances en Psicología; Vol. 29 Núm. 2 (2021): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 233-2401812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410/2614https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410/2646https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410/2827Derechos de autor 2021 Mayra Fernanda Cuya Zavaleta, Herbert Robles Morihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/24102022-07-13T09:28:08Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin Acoso escolar y autoestima en alumnos de segundo de secundaria de una institución educativa del distrito de Lurin |
title |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin |
spellingShingle |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin Cuya Zavaleta, Mayra Fernanda acoso escolar, autoestima, índice global, escalas de acoso, factores y escalas clínicas. school bullying, self-esteem, global index, bullying scales, factors and clinical scales. |
title_short |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin |
title_full |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin |
title_fullStr |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin |
title_full_unstemmed |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin |
title_sort |
Bullying and self-esteem in students of the second year of secondary school from the district of Lurin |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cuya Zavaleta, Mayra Fernanda Robles Mori, Herbert |
author |
Cuya Zavaleta, Mayra Fernanda |
author_facet |
Cuya Zavaleta, Mayra Fernanda Robles Mori, Herbert |
author_role |
author |
author2 |
Robles Mori, Herbert |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
acoso escolar, autoestima, índice global, escalas de acoso, factores y escalas clínicas. school bullying, self-esteem, global index, bullying scales, factors and clinical scales. |
topic |
acoso escolar, autoestima, índice global, escalas de acoso, factores y escalas clínicas. school bullying, self-esteem, global index, bullying scales, factors and clinical scales. |
description |
The purpose of this study was to determine the relationship between the dimensions of bullying and self-esteem. The research design was descriptive correlational. The study populationconsisted of 139 second year secondary school students from a school in the district of Lurín. A non-probabilistic, intentional sample consisting of 98 participants was used. The instrumentsused were Bullying and School Violence test by Oñate and Piñuel, validated by Aranda in 2010 (Cronbach’s Alpha = 0.93) and Coopersmith’s Self-Esteem Inventory, validated by Mesías in2017 (Cronbach’s Alpha = 0.799), both in Peru. The results show a correlation between the global bullying index and general self-esteem with a Spearman correlation coefficient (-0.485**).It is concluded that there is a significant relationship between both variables. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410 10.33539/avpsicol.2021.v29n2.2410 |
url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410 |
identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2021.v29n2.2410 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410/2614 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410/2646 https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/2410/2827 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Mayra Fernanda Cuya Zavaleta, Herbert Robles Mori http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Mayra Fernanda Cuya Zavaleta, Herbert Robles Mori http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 29 No. 2 (2021): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 233-240 Avances en Psicología; Vol. 29 Núm. 2 (2021): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 233-240 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
instacron_str |
UNIFE |
institution |
UNIFE |
reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846340223536988160 |
score |
13.4721 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).